sociale vaardigheden

• Kay

Hoi allemaal.

Ik ben de laatste tijd erg veel bezig met sociale vaardigheden en zat laatst te denken hoe iemand met autisme tegen sommige sociale regels aan zou kunnen kijken. Het leek me leuk om een paar voorbeelden op te schrijven… met een knipoog.;)

Goedemorgen: Dit is een manier van hallo zeggen als het nog ochtend is. Het is in ieder geval zeker geen vraag of je je goed voelt in de ochtend of dat het een mooie ochtend is. Dus ga hier zeker niet op in als een vraag. Het meest gepaste om terug te zeggen is ook goedemorgen.

Hoe gaat het?: In de vs is dit een makkelijke sociale regel. In de vs is dit namenlijk geen vraag maar ook een manier van goeiedag zeggen. Wat deze regel makkelijk maakt is dat je daar vaak niet eens de kans krijgt om antwoord te geven mocht je deze zin als een vraag opvatten. In Nederland is deze regel iets ingewikkelder. Hier is het namenlijk wel gepast om antwoord te geven op deze vraag. In Nederland is dit dus (meestal) wel een vraag. Wat wel zo is dat vaak wordt verwacht dat je als antwoord geeft dat het goed met je gaat. In Nederland kan deze vraag ook gezien worden als een manier om een gesprek voort te zetten zonder dat er nog onderwerpen zijn om over te praten. In dit geval zou het wel kunnen om eerlijk te zijn als het wat minder goed gaat. Wat wel weer zo is dat veel mensen het niet waarderen als iemand teveel over zichzelf praat. Dit kan voorkomen worden door toch te zeggen dat het wel goed met je gaat en daarna meteen aan die persoon te vragen hoe het gaat zodat hij of zij zijn/haar verhaal kan doen.

1: Je bent een !@#$%

2: In vind je een !@#$%

Wat is het verschil tussen deze 2 zinnen? Ze lijken erg veel op elkaar maar zin 1 is een belediging die als zeer onbeschoft opgevat wordt. Zin 2 is een mening. Iets wat mag in dit land met een vrijheid van meningsuiting. Als iemand zich bij zin 1 beledigt voelt dan is de spreker fout bezig en bij zin 2 is het de verantwoordelijkheid van de onvanger.

In de politiek of het zakenleven werkt het weer anders. Hierbij word zin 1 gezien als objectief en betrouwbaar. Zin 2 blijft een mening en is daardoor niet betrouwbaar of objectief en zal dus niet snel serieus genomen worden.

Dit waren even wat simpele sociale regels met een idee van hoe iemand met autisme er tegenaan zou kijken.

Groetjes Kay.

(27 jaar met asperger)

• tassie

Geweldig kay!!!!!

Zo zijn zoveel dingen lastig he……

* Wat een mooi weer he?!

* Wie begroet je met een “Hallo”…..en wie niet?

* Begroet je met een hand, een hallo of een kus……

* Hoeveel fysieke afstand bewaar je tijdens een gesprek…

* Als iemand je vraagt naar je werk….mag je dr iets over vertellen ,maar dr niet teveel op ingaan……maar wat is iets, hoeveel is dat dan?

Allemaal dingen die ik bij mn kids zie, die lastig kunnen zijn….

Mooi omschreven Kay!!

• Tine

Dit is wel grappig, zoiets heb ik laatst mee gemaakt. Laatst vroeg mijn man me: als er iemand van de buren ,'dag' zegt en dan vraagt ‘hoe gaat het ermee?’, moet ik dan ook vragen: ' Hoe gaat het met u?

Tine

• sassie

Mooi van jou omschreven.

Pas geleden heb ik zulke mooie en grappige momenten met mijn zoontje meegemaakt, ik wil dat best even delen.

We waren ergens waar iedereen mij en K goed kennen en iedereen was blij om hem te zien. Dus de eerste vraag die hem constant werd gesteld was inderdaad “Hoe gaat het met je K”?, waarna hij keurig antwoordde “Het gaat goed met mij”. Na tig keer deze vraag beantwoord te hebben dacht hij kennelijk om de poes pas maar over te slaan en voordat iemand hem die vraag stelde vertelde hij meteen “het gaat goed met mij hoor”. Mijn uitleg dat iemand eerst iets moet vragen en dat je dan pas moet vertellen hoe het met je is kwam niet aan dus voorlopig zal hij dit wel voortzetten.

Ook kwam er een kennisje van mij op ons af. Zij is in verwachting en omdat ze weet dat K erg van babies houdt vroeg ze hem of hij het leuk zou vinden om op bezoek te komen als de baby geboren is. Zijn antwoord: "Nee dank je, ik weet wel hoe babies eruit zien. Toen ik hem later in de auto op weg naar huis vroeg waarom hij niet op bezoek wilde zei hij weer dat hij babies kent en dat als hij op bezoek gaat hij een kadootje moet meenemen en hij dat zonde van het geld vindt omdat hij spaart voor een nieuw wii spel . Daar zit wel een goede logica in natuurlijk. Nu heb ik het opgelost door te zeggen dat we het kadootje van mijn geld kopen en hij juist kan meehelpen met het uitzoeken ervan omdat hij babies kent……..en nu vind hij het geweldig om straks op kraambezoek te gaan.

Ook zei een meisje in de taxi over mij tegen mijn zoontje: Jouw moeder is “vet” waarna K tegen haar zei: "Nee hoor , mijn mama is gewoon dik. [tja de waarheid moet gezegd worden, dank je zoonlief ;).

Het communiceren brengt dus naast de verwarring hierzo ook vaak hele grappige momenten mee.