vraag

• Pma

Ik weet niet of deze site ervoor bedoeld is , maar ik zoek ouders om contacten te realiseren voor jonge mensen met autisme die veel begeleiding nodig hebben. Mijn zoon is een heel erg lieve jongen van 18 jaar, maar de aard van zijn beperking, autisme, verstandelijke beperking en Gilles de La tourette maken dat hij een op een begeleiding nodig heeft. Dit wordt volgens de betrokken deskundigen alleen geboden in groepen met veel agressiviteit en/of auto mutilatie. Dit is helemaal niet het geval bij mijn zoon en het zou heel schadelijk zijn voor hem om in een dergelijke groep te komen. De hulpverlening noemt eigenlijk de aard van de beperkingen en het bijbehorende gedrag redelijk uniek. En raadt me eigenlijk aan hem zo lang mogelijk thuis te laten wonen (zo lang ik en mijn man dat aankunnen…).

Maar hij heeft namelijk ook behoefte aan contact met leeftijdgenoten en verveelt zich ook nogal thuis.

Nu vraag ik me af of er niet meer mensen zijn die zoveel begeleiding nodig hebben maar ook heel zachtaardig zijn en dit probleem herkennen. Zijn er meer ouders met dit probleem?

• tassie

Ik geloof niet dat elk kind met bijv een ASS agressie of auto-mutilatie vertoont….het kan wel …

Mijn kids zijn nog niet in de leeftijd die jij benoemt…dus in dat stuk kan ik nog niet meepraten, wie weet andere ouders hier wel!!

Gaat hij nu naar school, dagbesteding oid…..hoe gaat dat daar? Doet hij daar wel leuke contacten op?

• Pma

Dank voor reactie. Hij gaat een paar uur per dag naar school nog , ongeveer 16 uur per week, VSO van ZMLK school, maar langer trekt hij het niet.

Een dag thuis en een morgen naar zorgboerderij , dit alles met privebegeleiding. En dat maakt het juist zo ingewikkeld.

Hij praat met mensen daar wel, echte vrienden maken lukt niet echt.

• tassie

Echte vrienden heb je in allerlei soorten en maten he……..misschien zijn zijn vriendschappen wel anders als die van jou of mij….

Ik kan je weinig advies geven…..behalve te luisteren naar je gevoel als ouder zijnde….en te kijken naar dat wat past bij je kind…..veel wijsheid!!

• Pma

Hoi Tassie,

dat ben ik met je eens. Mijn vraag gaat ook niet over vrienden persé. De kern van mijn vraag is de volgende: bestaan er meer jongvolwassenen met een dergelijke problematiek dat een op een begeleiding geadviseerd wordt? Ook is mij gezegd dat er wel dagbestedingsplekken of woon plekken bestaan met een op een begeleiding maar dat je dan terecht komt op een groep met veel agressie en dat hij daar absoluut niet past.

En mijn vraag was : herkent iemand dit?

Nu lopen wij als gezin ook helemaal vast omdat hij allemaal dingen doet die niet erg verantwoord zijn, bijvoorbeeld weglopen en dre uur wegblijven en ik maak me ontzettend bezorgd dan en zoek hem overal. Er moet constant op hem gelet worden.

Groeten Pauline