Hallo, ik ben Lisa & 'k ben 18 jaar.
Voor het eindwerk van gedragswetenschappen moesten we een onderwerp kiezen. Ik had onmiddellijk het onderwerp “autisme” in mijn hoofd. Het onderwerp spreekt me aan, omdat ik zelf een tweelingbroer heb dat autisme heeft namelijk het aspergersyndroom. Ik heb een goede band met hem, maar we hebben ook wel vaak conflicten. Deze conflicten gaan dan over alledaagse dingen. Ik stoor me bijvoorbeeld enorm aan het feit dat hij niet praat over zijn gevoelens en dat hij zich afzondert van de buitenwereld. Het vraagt me soms wel aanpassingen en inspanningen om op de juiste manier te reageren. Ik vroeg me af, hoe andere mensen hiermee omgaan, vandaar dus dat ik als onderwerp voor mijn eindwerk ‘'omgaan met autisme’' koos.
Voor mijn eindwerk moet ik een aantal interviews afleggen en daaruit een synthese maken. Mijn vraag is dus of jullie hier mij willen bij helpen. Het interview is voornamelijk gericht op ouders met een dochter/zoon die autisme heeft. Ik hoop dat ik door het lezen van deze interviews wat meer over autisme te weten kom en zo in de opzet van mijn eindwerk slaag.
Alvast bedankt voor de medewerking
Met vriendelijke groeten Lisa
Je kan ook de antwoorden doorsturen op het e-mailadres Lisah_x@hotmail.com
Naam:
Leeftijd:
Gezinssituatie:
1)Hoe + wanneer kwam u erachter dat uw zoon/dochter autisme heeft
2)Wist u al veel over autisme voor de diagnose?
3)Hoe bent u er meer over te weten gekomen?
4)Welke vorm van autisme heeft uw kind?
5)Zijn er veranderingen in uw leven gebeurt door het autisme van uw kind?
6)Hoe verloopt de opvoeding?
7)Hoe kunnen jullie zijn/haar schoolcarrière omschrijven
8)Hebben jullie ooit hulp ingeschakeld voor het begeleiden van je kind met autisme?
9)Aan wat merkt uzelf dat hij/zij anders is?
10)Hoe gaat u ermee om dat u kind anders reageert dan normaal?
11)Is de relatie tussen u en uw andere kinderen verandert?
12)Heeft u gedragsveranderingen gemerkt bij jullie anderen kinderen na de ontdekking van autisme bij uw kind
13)Hoe is zijn/haar omgang met andere mensen? (familie, vrienden,..)
14)Kan u makkelijk praten over de autisme van u kind met andere mensen?
15)Heeft u enige ideeën om het voor andere mensen makkelijker te maken met de opvoeding van hun autistisch kind?