autisme en seksualiteit

• marina

Onze inmiddels volwassen zoon blijkt autistisch is uit een onderzoek gebleken. Het onderzoek is pas in opdracht van hem uitgevoerd, omdat hij zelf autisme vermoedde.

Wij weten inmiddels al ruim vier jaar van onze dochter die zeven jaar jonger is dan haar broer, dat hij naar haar toe als puber op seksueel gebied grensoverschreidend gedrag heeft vertoond. Onze dochter heeft daar blijvend schade van opgelopen. Mijn vraag is of er meer ouders zijn die op dit gebied wat mee gemaakt hebben.

Met vriendelijke groet,

Marina

• tassie

Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien dat andere ouders dat hebben..

Wel wens ik je veel wijsheid toe!

• marina

Bedankt voor je reactie, Tassie. En … het doet goed, dat je me wijsheid toewenst.

• marina

Ik heb ook nog een andere vraag. Mijn allerbeste vriendin vindt, dat zijn gedrag tegenover zijn zus hem niet aangerekend kan worden, omdat hij autistisch is gebleken. En daar ben ik het zelf niet mee eens, omdat hij zijn zus onder druk heeft gezet om het verborgen te houden.

Marina

• Susan

Autisme is geen excuus om je te misdragen en ik vind dat je zoon wel degelijk op dit gedrag aangesproken -moet- worden.

Susan

• tassie

Net wat Susan al schreef, autisme is geen excuus…..net als suikerziekt, epileptie oid geen excuus kan zijn. Het kan het wel ‘begrijpelijker’ maken, maar een excuus kan het niet zijn. Wat je schrijft, dat hij je dochter gedwongen heeft het verborgen te houden……dan lijkt het ( naar mijn idee) dat hij dus wel wat besef heeft van goed en kwaad……of lees ik dat verkeerd?

Ik denk wel dat er meerdere factoren zijn in hoe je je zoon daarop kan aanspreken, want het is natuurlijk ook afhankelijk van zijn emotionele ontwikkeling, zijn iq en zijn inzicht in de ander en zichzelf…….en dat is lastig te herkennen…..