herindicatie bij Bureau Jeugdzorg

• emerald300

Hallo iedereen,

Mijn zoon heeft PDD-Nos en beperkingen in het autistisch spectrum. Het CIZ heeft altijd de PGB aanvraag in behandeling genomen,sinds verleden jaar valt mijn zoon onder Bureau Jeugdzorg. Al jaren kreeg hij bij CIZ dezelfde indicatie maar bij BJZ krijgt hij een heel andere indicatie wat op minder uren neerkomt. Nu heb ik een herindicatie aangevraagd. Van BJZ moet ik ook nog een schriftelijk verslag inleveren van de geleverde zorg uit het PGB. Wat bedoelen ze hier precies mee? Moet ik al mijn uren verantwoorden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt

LA KLoof

• tassie

Hallo,

Bij mijn weten hoef je bij zowel BJZ als het CIZ geen uren te verantwoorden, dat hoort bij het zorgkantoor thuis.

Ws wil BJZ wat meer van je weten waarom je de uren aanvraagt, een stukje extra uitleg; tenminste zo gata dat hier bij ons elk jaar.

Wat ik elk jaar doe is een stuk verslaglegging maken gekoppeld aan de doelen die we begin van de aanvraag gesteld hebben. Aan d ehand van die doelen schrijf ik dan op welke behaald zijn en welke niet en welke eventuele nieuwe doelen daarbij gekomen zijn. Zo hebben hun een stukje inzicht in de reden waarom ik aanvraag wat ik aanvraag en voor ons zelf is het gelijk een stuk evaluatie.

Als er bij je kind enkel sprake is van PDD-NOS; dan klopt het wel dat je doorgestuurd bent naar BJZ; dat hoort ook niet thuis bij het CIZ.

Als je eerste aanvraag al behandeld is, en je daarin minder uren toegekend hebt gekregen als welke je hebt aangevraagd…..is er ook altijd nog de weg van bezwaar…

Vaak blijven wij ik ‘contact’ met diegene die ons kan helpen, zoals MEE en onze casemanager van BJZ en leggen we vriendelijk nog een keer uit waarom we die uren aanvragen; dat kan helpen.

Veel suc6!!

• Kloof

Bedankt voor je reaktie,

Ik wilde verleden jaar wel bezwaar maken maar de medewerkster van Mee zei dat ik weinig kans maakte en blij moest zijn dat ik uberhaupt PGB heb gekregen. Ook zou ik het bezwaar zelf moeten schrijven. In die tijd was ik hoogzwanger met bijkomende complicaties dus in een gevecht met BJZ had ik niet veel zin in.

Met mijn herindicatie kreeg ik een nieuwe begeleider die volgens mij voor het eerst een aanvraag had gedaan bij BJZ. I.p.v dat hij mij hielp , heb ik hem moeten helpen met het invullen van de papieren. Ik heb hem ook gevraagd wat BJZ bedoelde met ‘ een verslag inleveren van de geleverde zorg vanuit het PGB’ . Hij zei dat BJZ daarmee de rapporten/verslagen van psychiater, psycholoog en school bedoelde.

Na het aanvragen van de herindicatie kreeg ik dus een brief van BJZ dat ik nog een verslag moet inleveren van de geleverde zorg vanuit het PGB'. Ik begreep niet wat ze bedoelden dus ik belde ze op. BJZ was erg vaag en zei dat ik moest opschrijven waaraan de zorg besteed was, door wie en wanneer. Ik zei, sorry hoor, maar ik heb echt niet onthouden wat mij zoon 6 maanden geleden gedaan heeft. BJZ zei dat ik alles zo gedetailleerd mogelijk moet opschrijven. Mijn vraag aan jou is : Heb jij ook alles gedetailleerd opgeschreven of globaal? Hoelang was jou verslag?

MVG,

Kloof

• tassie

Wat moet dat een heftige tijd voor je geweest zijn……..phoe…

Heb je al wel alle rapportages/verslaglegging van alle deskundigen ingeleverd bij BJZ? Wat wij vaak ook doen is voor de aanvraag een diagnostische verklaring laten maken door onze kinderpsych…..waarmee hij onze aanvraag ondersteunt en daarnaast de diagnostiek nogmaals herhaalt. Dat zou je ook toe kunnen voegen.

Qua onze verslaglegging, die van ons is groot…..want onze PGB is ook groot ;)

Ik werk het uit per doel, bijv zelfstandigheid qua aan en uitkleden, leren spelen, lopen, fietsen enz enz…maar ook de ‘simpele’ dagelijkse dingen zoals brood smeren, jezelf douchen enz enz…

Je zou het bij jouw verslaglegging ook globaal kunnen houden, dus niet welke uren precies…..maar wel waaraan, wat ze hebben gedaan enzo…..maar ik blijf het wel raar en wat vaag vinden dat BJZ je niet die duidelijkheid geeft waar je om vraagt hierbij….

Is het een idee om nogmaals MEE in te schakelen….of voelt dat erg vervelend voor je? Wij hebben daar erg goeie ervaringen mee,….

Ook lees ik vaak wat bij bij andere sites, bijv bij Hans de Bruijn……wie weet kan hij je nog wat verder helpen:

http://www.pgb-vg.nl/

Toch blijft het raar, want de verantwoording ( waar dit nu wat op lijkt) hoef je niet bij hun af te leggen…..bij BJZ vraag je een indicatie van PGB aan, en die kun je aanvragen middels de hulpvragen en doelen…..zijn die wel duidelijk voor jou en BJZ?