Wie vertel ik het wel en wie niet.

• jaapvanegmond@xs4all.nl

Ik ben een vijftiger en sinds enkele jaren gediagnostiseerd als pdd-nosser.

In een discussiegroep kwam het onderwerp “Wie vertel ik het wel en wie vertel ik het niet” aan de orde.

Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

Ik wil graag jullie mening over dit onderwerp. Zowel naar de reacties van ASS-ers als van partners van ASS-ers ben ik benieuwd.

Klaas

• Ellyelisabeth

Hoi Klaas,

Ik ben een partner van een ass-er.

Ik vertel het aan iedereen waarvan ik zelf vind dat het in mijn eigen belang is dat diegene dat weet.

Ik vind dat mijn partner gegroeid is in het open zijn over zijn ass.

Vroeger was het een soort van taboe.

De laatste jaren vertelt hij het als het zo uitkomt,

aan (mijn) vrienden, op zijn werk, aan zijn familie en aan mijn familie.

Met sommigen is de band beter geworden,

anderen hebben juist daardoor afgehaakt.

Maar wie er dan overblijven, dat zijn dan je echt belangrijke relaties.

Ellyelisabeth

• wilsam

Hallo Klaas,

Ook ik ben een partner en mijn man weet het pas sinds kort. Onze zoon van 6 jaar is afgelopen jaar pas gediagnotiseerd en sinds kort weten we het van mijn mans oudste zoon ook. Voor mij was het heel belangrijk dat ik in onze vriendenkring mijn verhaal kwijt kon en die weten het dan ook bijna allemaal. Het schept duidelijkheid in je direkte leefomgeving.

Op het werk weten ze het nog niet maar mijn man vind dat ook niet nodig. We kijken ook een beetje of de mensen aan wie we het vertellen er een beetje mee om kunnen gaan. De meeste reacties waren positief en het levert ook meer begrip op. Verder hebben we ook gevraagd om openheid en vraagstelling voor als men iets niet begrijpt. Wij zijn nu al weer een stuk verder en ik ervaar het als positief. Let wel, ik heb de instelling dat als een ander er niet van wilt weten of er niets mee wilt doen dat het meer zegt over de ander dan over ons zelf.

Veel sterkte.

Wilsam

• jaapvanegmond@xs4all.nl

Ellyelisabeth en Wilsam bedankt voor jullie reaktie.

In mijn geval is de reaktie van mijn omgeving ook meegevallen.

Ik heb het ook op mijn werk verteld aan verschillende collega's waarvan ik denk dat ze het zouden begrijpen.

De reakties waren positief en begripvol. Ik vond het ook belangrijk dat de bedrijfsarts het moest weten.

Zo is het beter mogelijk om tijd te regelen om naar cursussen e.d. te gaan.

Mijn eigen familie (zussen e.d.) vonden het wel erg moeilijk om het te begrijpen.

Groeten,

Klaas