AUTISME WEEK, wie heeft iets gemerkt !

• Fransendiana

Hebben jullie IETS gemerkt dat er een autisme week is.(td)

• Juut 03-02-08

hoi Ron denk een week geleden al twee keer iemand met autisme bij DWDD en gisteren een moeder en een zoontje met ASS bij Pauw en Witteman…………..tevens ook nog billboards gezien erover dus het valt wel mee hoor. (tu)

gr Judith

• Erik

Nee ik vindt het te weinig.Ben tot nu toe niet tevreden.

• Juut 03-02-08

Had idd meer kunnen zijn maar ja ik zit al 52 weken per jaar met auti's om me heen dus die ene week meer of minder maakt ook niet uit………en de helft van de normale mensen snapt er toch niks van al zou je er een 24 uurs uitzending van maken………….mond op mond reclame heeft meer effect dan 1 weekje aandacht lijkt me.

groetjes Judith

• ieder anders

Hallo Stitch (Ron?),

Ik heb er wel degelijk wat van gemerkt. Door mensen in mijn omgeving die bekend zijn met mijn werk werd ik meerdere malen aangesproken dat zij hadden gehoord over de autismeweek. (dit zijn de ‘leken’, dus wat Judith al schreef; als je er zelf midden in zit merk je het misschien minder. Mijn omgeving viel het op dat het opeens overal over autisme ging)

Zelf heb ik geprobeerd een groot evenement te organiseren in Amsterdam. Dit is dit jaar helaas niet gelukt vanwege de korte voorbereiding, maar gaat volgend jaar waarschijnlijk wel plaatsvinden. (Natuurlijk laat ik dit jullie allemaal tzt weten!)

Ik moet zeggen dat het voor mij erg kort dag was om iets te organiseren, omdat ik pas laat vernam dat er een autismeweek kwam. Waar dit duidelijk is aangekondigd en vanaf wanneer is mij een raadsel. Ik kwam er een beetje bij toeval achter.

Wel heb ik in het kader van de autismeweek op zaterdag 10 april, ter afsluiting, een bijeenkomst met activiteit, hapjes en drankjes georganisseerd voor al mijn cliëntjes, ouders, broertjes en zusjes.

Een soort ‘lotgenoten’ bijeenkomst. Wij verzorgen een deel van de dag de begeleiding wat de ouders de rust en ruimte geeft om verhalen uit te wisselen.

Ik denk dat er volgendjaar meer bekendheid zal zijn. Nu weet iedereen van het bestaan af.

Ik doe in ieder geval volgend jaar mee. Maar natuurlijk doe ik tot die tijd gewoon dagelijks mijn best!

Vriendelijke groeten,

Marsha van der Straeten

(ortho)pedagogisch kindercentrum

Ieder anders

www.iederanders.nl

• Gaby

ik heb niets gemerkt…

ik heb wel iets over autisme en scholen gezien. maar dat was het enige.

nu moek snel schoenen aan trekken en naar me werk(ondertussens me haar in een hoge staart zien te krijgen) want moet om 56voor half 9 aanwezig zijn.

rennuhh

• Pma

Helaas heeft iedereen door de uitzendingen het idee dat alleen de aspergervorm autisme is. Er zijn autisten met Asperger, maar ook heb je autisten die op een veel lager niveau functioneren en bijkomende problemen hebben, OCD ADHD Tourette, een goot percentge heeft een verstandelijke beperking etc. Het beeld van autisme wat we gezien hebben is syndroom van Asperger waardoor mensen denken dat dét alleen autisme is. Dat vind ik wel jammer.

• Juut 03-02-08

Nou bij de wereld draait door was de eerste jongeman die daar was toch niet het prototype hoogbegaafd asperger ja hij kon wel goed tekenen maar was toch ook heel gesloten en wereldvreemd, alles draaide echt om het tekenen.De uitzending van pauw en witteman moet ik nog kijken ging over jongetje van 10 11 ??? met pddnos….dus zo steriotype is het in mijn ogen toch niet.

groetjes Juut

• Susan

Meestal zijn het juist de groepen die autisme hebben en verstandelijk beperkt zijn die volop in beeld komen, dus dat is intussen wel bekend zou je denken. Goed dat er ook eens aandacht aan andere vormen van besteed wordt.

Ik heb er niets van gezien en heb de hele week van autisme niet gevolgd, maar wist wel dat het was.

• tassie

Psies Susan….het is zo divers; niet elke persoon met een autistische stoornis heeft daarnaast en meervoudige problematiek..niet iedereen vertoont het stereotype gedrag alla ‘Rainman’….om maar een zijtak te noemen,….

Daarnaast is het niet alleen de “Autist”…..het zijn mensen, met hun eigen identiteit en karakter., net zoals de andere mensen.,….t zouden zowaar mensen zijn ;)