grootouders en autisme

• jan Hielema

sinds kort heb ik internet en dus een beetje zoekend. Ik ben opa van 2 autistische kleinkinderen. Ik vraag mij af er een forum is waar opasenomas hun ervaringen kunnen delen?

• tassie

Hallo,

Bij mijn weten is er niet specifiek een forum voor grootouders van kinderen met een autistische stoornis. Wie weet kun je hier je ervaringen delen en je eventuele vragen stellen; genoeg kennis en ervaring hier op dit forum aanwezig!!

Wel is er eerder al eens een brief hier gepost, die ook gericht kan zijn aan grootouders…..zie hieronder bij de link. Het is een hele lap tekst, maar kan wel wat verduidelijking geven.

http://autisme.startpagina.nl/prikbord/4815419/4815423/re-moeder-zoekt-hulp#msg-4815423

Verders, voel je welkom!!

• Juut 03-02-08

hoi denk dat je hier ook wel een eind weg kan vragen hoor……of je nou ouder of grootouder bent de problematiek blijft het zelfde……mijn kinderen maken mij voorlopig nog geen oma maar mijn moeder is bv wel oma van twee kleinkinderen met autisme………dus hier kun je gerust je hart luchten of je vragen stellen…….

groet Judith

• Juut 03-02-08

tjeemig was je net een minuutje eerder dan ik en ja die brief speciaal voor grootouders ken ik ………..is super handig voor grootouders zonder begrip maar het feit dat deze opa info zoekt geeft aan dat hij op de goede weg is………..compliment daarvoor.

• tassie

En dat zo laat op de avond nog he ;)

Zeker weten dat je die brief kent he hihi…..en net wat je ook al schrijft, fijn een grootouder zoekt……zou elke grootouder moeten doen!!

Zo, en nu ga ik mijn bedje opzoeken.

Sweet dreams!

• Juut 03-02-08

Yep ik ook onder zeil………….snurk snurk

• Can

Hoi

Ik ken geen forums voor grootouders maar ik weet wel dat stichting Mee soms dagdelen organiseren voor grootouders met kleinkinderen met een ass.

gr Can

• jan hielema

Lieve mensen.

De vraag was niet direct omdat ik op dat vlak hulp zoek. Ik begrijp van mijn dochter die zelf een forum heeft voor ouders met autistische kinderen dat er vaak veel onbegrip is bij grootouders. Zelf lees ik erg veel en ga morgen ook met mijn dochter naar het autistencongres. Gelukkig heb ik een heel goede band met mijn kleinkinderen en probeer mij voorzover dat voor iemand mogelijk me in hun wereld mee te gaan. Ze vionden het altijd heel fijn als opa in het weekend komt en meegaat naar de camping. Het probleem is natuurlijk dat het zo'n vast patroon wordt en dat ze er bijna niet meer zonder kunnen. Verder probeer ik altijd een luisterend oor voor mijn dochter en schoonzoon te zijn. Denk nou niet dat ik een ideale vader en opa ben maar ik weet wel ouders heel veel voor hun kinderen en kleinkinderen kunnen betekenen als ze zich meer in autisme willen verdiepen.

Dus vandaar de vraag, een plek waar ouders van auti hun ouders naar toe kunnen verwijzen en waar ze kunnen zien dat hunproblemen niets met beter opvoeden etc. te maken hebben

Jan

• tassie

Wat geweldig om te lezen dat u op die manier uw steentje probeert bij te dragen…..met proberen is al zoveel strijd gewonnen!!

Heerlijk dat ook u zich verdiept in autisme….wat fijn!! En, niemand is perfect he…..ook ik maak wel eens fouten ;)

Een specifieke plek voor grootouders is er dus niet…maar wat niet is, kan nog komen…..wie weet ooit…maar, ik kan me ook voorstellen dat de mengeling die er bijv hier is, ook fijn en aanvullend kan zijn. Bijv hier zitten ouders van kinderen met autisme maar ook jong volwassenen en volwassenen die zelf iets binnen het autistisch spectrum hebben. Juist die diversiteit kan prettig zijn, kan verschillende invalshoeken laten zien.

Groetjes tassie

• Can

Even gekopieerd:“” Denk nou niet dat ik een ideale vader en opa ben maar ik weet wel ouders heel veel voor hun kinderen en kleinkinderen kunnen betekenen als ze zich meer in autisme willen verdiepen.“”"

Nou ik vind het helemaal top !!!

En een compliment waard!!

groetjes Can