kinderen met ass in basisonderwijs

• piano

Mijn zoon is sinds kort geplaatst op een medisch kinderdagverblijf. Op het moment zijn we nog niet bezig met de schoolkeuze maar ik vroeg me af welke ervaringen jullie hebben met kinderen met een ass binnen het basisonderwijs.

Wanneer jullie voor speciaal onderwijs hebben gekozen, welke vorm van speciaal onderwijs was het meest geschikt?

Ik ben vooral benieuwd naar zoveel mogelijk ervaringen, zowel positieve als negatieve.

Alvast bedankt!

• tassie

Welkom Piano.

Dat zijn veel vragen……en misschien nog iets te vroeg ;)

Ik zou eerst alle onderzoeken en testuitslagen afwachten, voordat je je teveel daarin gaat verdiepen; want de keuze qua vervolg voor na het MKD is groot en divers, maar ook weer toegespitst op bepaalde diagnoses en beperkingen. Alles staat en valt daar bijna mee namelijk; heb je een diagnose op zak, dan komt de weg vrij voor de keuze van een school, maar vaak word daar ook weer een indicatie voor aangevraagd…

Qua onderwijs zijn er diverse keuzes.

Zo kan je bijv kiezen voor ‘normaal’ basis onderwijs, al dan niet met een rugzakje.

Zo is er speciaal basis onderwijs.

Zo heb je cluster scholen…

Al met al erg divers, maar ik zou daarmee eerst wachten totdat jullie iets meer duidelijkheid en zicht hebben op dat wat er aan de hand is met jullie zoon.

De geschiktheid van school is namelijk ook zo afhankelijk van dat wat er met het desbetreffende kind aan de hand is, snap je?

Groetjes

• piano

Dank je wel voor jouw snelle reactie!

Mijn zoon is al volledig onderzocht. Binnen het mkd wordt hij nu vooral geobserveerd en specifiek begeleid.

Zelf zit ik in het werkveld dus ben op de hoogte van alle onderwijssoorten etc. Geen kind is hetzelfde dus vergelijken maakt moeilijk daar ben ik me van bewust. Zelf ben ik ook nog niet met onderwijskeuzes bezig, dat is iets van latere zorg maar ben vooral erg benieuwd naar de praktische ervaringen van mensen.

Het verschil tussen special bao en cluster 1-2-3-4scholen is me nog niet helemaal duidelijk, weet jij het verschil?

Groeten

• tassie

In welk werkveld zit je ?

Als je zoon al een volledige diagnostiek heeft, zal daaraan wel duidelijker gewerkt worden binnen het MKD.

Wat vooral praktisch gerelateerd is, tenminste voor ons, waren de verschillende mogelijkheden qua onderwijs en reisafstand bijv…..hoever van thuis bijv, mogelijkheid om zelf te brengen en halen of taxi vervoer. Tuurlijk zijn dat dingen die je later moet beslissen, maar soms is het wel het brainstormen al waard ;)

En verders is het fijn om zelf goed in beeld/kaart te hebben wat je zelf qua onderwijs verwacht…….EN of dat reeel is voor je kind….

Nu zijn er andere benamingen voor het onderwijs, maar in feite komt het hier op neer:

SBO; kids die net niet binnen het normale onderwijs passen en wat extras nodig hebben en net niet binnen het cluster onderwijs vallen

Cluster 3; kids met meerdere beperkingen

Cluster 4; kids met gedrags en/of psychische problemen maar met een normale intelligentie.

Dit zijn zo de onderwijsrichtingen waaraan je kan denken, als je kind enkel iets binnen het ASS heeft, als dr meer zpou spelen…komt cluster 1 en 2 ook nog om de hoek kijken.

Hou er wel rekening mee, dat het plaatsen op een MKD verandert is, en niet ‘oneindig’ is…als de problematiek helder is, de doelen goed in kaart gebracht zijn en dat ook elders behaald kan worden….dan kan er zomaar snel geadviseerd worden om naar passend onderwijs te gaan zoeken….hou dat in je achterhoofd.