Mijn partner heeft ASS(asperger)
Het is een hele lieve man
Wil zeker met hem verder leven maar voel me soms wel eenzaam.
Wie wil met mij af en toe ervaringen uitwisselen???
Dank je
Zal ik zeker doen Ik ben al lang op zoek naar een plaats waar ik partners van mensen met ASS kan ontmoeten.
ik heb echt een hele lieve man maar vooral het stukje“wederkerigheid”echt begrijpen wie ik ben,wat ik voel en bedoel mis ik
Ik vraag me af hoe anderen dat binnen hun relatie vorm geven Hoe zorg ik ervoor dat ik binnen mijn relatie niet“vereenzaam ”en trouw blijf aan mezelf(me niet helemaal aan hem aanpas) want ik eet dat dat de enige manier is om op een goede manier met een ASS partner om te gaan Alleen er zit een verschil tussen “weten ”en het in de praktijk doen
Wie heeft er tips
Zelf ben ik geen partner van, dus in dat stukje kan ik enkel mee denken en mee leven!
Misschien is er meer uitleg nodig, inzicht in wat jij bedoeld…..zodat hij er ook wat ‘mee kan’….of kan je duidelijker/helderder maken in dat wat je van hem verwacht….meer woorden dus.
Maar net wat je al schrijft, daarin ben JIJ JIJ…maar hij is ook zijn eigen ik. Zo is dat,denk ik, in elke relatie. Je past je soms wat aan, gaat naar elkaar leven….en geeft soms wat, en neemt ook weer. De balans daarin houden kan soms lastig zijn he.
Ik vond dit nog wel voor je, misschien dat je hier ook herkenning kan vinden?
http://www.relatietip.nl/relatietips/mijn-partner-is-autistisch.html
Tessie
Bedankt voor je reaktie Ik zal eens verder kijken bii je www. tip.
Ik ga het eens lezen.
Wat je zegt is waar…geven en nemen….maar dat is in zo'n situatie moeilijk Vooral het ontbreken of beperkt hebben van Theory of mind (aanvoelen van gevoelens en gedachten bij iemand anders) is moeilijk
We praten er over en volgen ook samen een cursus ,maar die gaat vooral in op de theorie en niet zo zeer hoe ik ermee om kan gaan Wel wat hij voelt en ervaart maar niet wat ik voel en ervaar en hoe ik daarmee om moet gaan.
B.v. hebben andere partners ook de ervaring dat hun man iedere avond alleen wil zijn en dat je nooit samen naar bed gaat Ik lig ook wel eens graag bij mijn man in z'n armen.Hoe los je dat op????
g
Zou het helpen als je je behoeftes meer uitlegt aan hem, dat je bijv nu graag een arm om je heen wilt……even naast hem wil liggen, geknuffelt wil worden?
( Ik denk ook maar mee he….)
Wordt er vanuit die cursus ook geen aandacht gegeven aan de partner? In hoe je daarin als iemand met een ASS kan groeien, wat de signalen zijn, hoe hij die kan herkennen en daarin beter kan ‘aanvoelen’?
Ik zou, maar wie ben ik he…., proberen zo duidelijk mogelijk te zijn….bijv “Ik zou graag willen dat je gewon naar me luistert, je hoeft geen oplossingen te geven…maar luister gewoon naar me” of…“ Ik zou het fijn vinden als je nu even naast me komt zitten en me vast houdt”….
Ik ben net bij deze site terecht gekomen en wat een herkenning… ongelofelijk. Ik heb kort geleden mijn relatie na 2 jaar beeindigd omdat ik niet meer inzag, hoe we samen gelukkig konden worden. Nu ben ik sinds een paar weken op informatie over asperger gestuit en ook voor mij vallen alle puzzelstukjes in elkaar.. Met tranen in mijn ogen las ik de ervaringen op dit forum, de strijd, de oplossingen, de eenzaamheid.
Voor mij geldt nu dat ik het verdriet heb van mijn gebroken hart en daarbij de twijfel: wat als ik het eerder had geweten? Niet altijd zo emotioneel had gereageerd? Niet te veel had gevraagd van hem (in mijn ogen best normale dingen, in zijn ogen vond hij dat ik totaal overvroeg). Ik heb het dan over eens een dagje langer samen doorbrengen (wij hadden lat relatie) of een weekendje weg. Of gewoon eens praten over hoe we de toekomst zagen en of ons beeld daarvan een beetje overeenkwam.
Zijn dwangmatige routines, zijn moeite met sociale contacten, het onvermogen naar zijn eigen rol in het geheel te kijken, zijn precisie en eenzijdige interesse, afsluiten en zwijgen, bij discussies gewoon weglopen, veel van mij als negatief uitleggen, dagen niets laten horen, afkeer van alles wat spontaan en onverwachts is, etc etc alles herken ik. Ook zijn postieve eigenschappen als heel zorgzaam als ik er was, heel lief, het gevoel geven dat je heel speciaal ben, zijn eerlijkheid en trouw. En enorm doorzettingsvermogen als het om zijn werk gaat.
Ik zou graag ervaringen willen uitwisselen. Om meer te weten te komen en te horen hoe andere partners van wel een weg hebben gevonden in hun relatie.
Sterkte iedereen!
Iris
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?