PDD en doodgewoon opvoeden

  • Adeline

    ik moet even iets van me af schrijven.

    9 juni 2010

    Waar houdt rekening houden met PDD op en gaat gewoon een stukje opvoeding een rolspelen.

    PDD, ik vind het allemaal best, maar we kunnen het ook gaan verheerlijken en alles daaraan ophangen. Mij maak je niet wijs dat het vroeger niet voorkwam die PDD, maar omdat we onwetend waren konden we wellicht niet goed omgaan met dit soort kinderen/jongeren. En toch werden die ook gewoon opgevoed.

    Ik wil niet verzanden in een of ander project om die PDD alles te geven en maar niet meer hoeven opvoeden. En als er in die opvoeding een keer iets stevigs gezegd moet worden dan moet dat kunnen. (geen enkel kind vindt het leuk om de wind van voren te krijgen, maar PDD of gewoon: het is af en toe gewoon nodig) En wanneer de PDDer vind dat ze zich niet hoeft te verkleden na het sporten (dat is dus een stukje PDD: zij begrijpt niet dat dat vies is en dat je je na het sporten (minstens) verkleed), dan is dat geen enkele reden om haar daarin dan maar de zin te geven en er aan toe te geven dat zich niet hoeft te verkleden. Dan begint wat mij betreft gewoon het opvoeden. En wordt er duidelijk gemaakt dat zij zich gewoon gaat verkleden.

    En als er afspraken gemaakt zijn over de duurtijden van bepaalde activiteiten, dan houden we ons daaraan. En wanneer het voorkomt dat zij zich daar niet aan houdt, dan begint er dus weer een stukje opvoeden door te zeggen dat dat niet klopt en dat ze zich er wel aan moet houden. En wanneer dat keer op keer toch niet gedaan wordt, kunnen en er gewoon maatregelen genomen worden. Kennelijk heeft die PDD dan iets in zich dat zij die dingen niet zelfstandig kan. Pech gehad!

    Ik weiger er in mee te gaan dat alles maar op die PDD gegooid moet worden. Voor een groot stuk wordt het kind ook gewoon opgevoed. En luisteren naar een ouder is een belangrijk punt in de opvoeding. Waarom zouden de andere kinderen wel moeten luisteren en zij niet??? Ga nou gauw. En dus ga je erop in wanneer er niet geluisterd wordt en maak je haar duidelijk dat het wel de bedoeling is dat ze doet wat je van haar verwacht.

    En dus wordt er gewoon huiswerk gemaakt en worden de klussen gewoon gedaan. Geen geur. Zo lang het op het juiste niveau is en met je juiste instructies is er niks aan de hand.

    PDD heeft veel te maken met dingen niet of traag snappen, geen contacten kunnen aanleggen, laat staan onderhouden, behoefte hebben aan structuur e.d.. Maar dat heeft niets te maken met de zin kunnen krijgen omdat zij het zus of zo vindt. En daarom is het niet een ‘misselijke rotstreek’ wanneer er niet iets gedronken wordt in het dorp als zij daarom vraagt, maar gekozen wordt voor de stad.

    Het is niet de bedoeling dat wanneer zij er maar netjes om vraagt dat dan alles ook maar ingewilligd kan worden.

    Autisme prima, maar opvoeden hoort er gewoon bij.

    En in een gezin met meerdere kinderen is het niet de bedoeling dat het autistische kind maar alle aandacht krijgt en de rest zich maar moet vermaken en het maar moet uitzoeken!!!!

  • tassie

    Amen.

  • Can

    Heb je het boek: “Geef me de 5”gelezen van Colette de Bruin?

    Wat veel mensen als gezeur opvatten is toch een hulpvraag van het kind waar het om duidelijkheid vraagt.

    Daar lopen wij hier ook regelmatig tegen aan

    gr Can

  • Juut 03-02-08

    hoi Adeline, jou verhaal is heel erg duidelijk………en je hebt ook op heel veel punten helemaal gelijk……….wellicht is het ook goed voor ouders om dit te lezen hoe anderen daar tegenover staan…….alleen blijft wel het feit niet iedereen over een kam scheren……..zelf zie ik heel duidelijk het verschil tussen auti gedrag en puber gedrag en kan dus nog duidelijkere regels stellen………..ik denk verder dat maar weinig ouders van autikids de kinderen domweg maar hun zin geeft wij weten dat extra structuur nodig is…..denk dat de ouders van “gewone kids” misschien soms meer aandacht aan het opvoeden kunnen geven dan dat wij dat doen……..gr Juutje