Geld voor PGB budgetten op.......

• tassie

Geld voor persoonsgebonden budgetten op

Uitgegeven: 25 juni 2010 18:19

Laatst gewijzigd: 25 juni 2010 18:53

DEN HAAG - Mensen die een persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen, krijgen vanaf 1 juli nul op het rekest. Demissionair minister Ab Klink (Volksgezondheid) heeft daartoe besloten wegens de forse overschrijding van het budget voor pgb's in de eerste helft van het jaar.

© Getty ImagesDat heeft zijn departement vrijdag laten weten. De maatregel geldt tot het einde van het jaar.

Omdat maandelijks gemiddeld 1500 mensen een pgb aanvragen voor zorg die zij thuis nodig hebben als gevolg van bijvoorbeeld ziekte, ouderdom of een handicap, verwacht het ministerie dat ongeveer negenduizend mensen worden getroffen.

Voor mensen die al een pgb ontvangen, verandert er niets. Dat zijn er momenteel ruim 120.000.

Subsidieregeling

Het kabinet heeft vorig jaar de voorwaarden voor de subsidieregeling aangescherpt. Het was de bedoeling dat daardoor minder mensen voor een pgb in aanmerking zou komen.

Het aantal mensen dat het budget is kwijtgeraakt, valt tot dusver evenwel lager uit dan verwacht. Het aantal nieuwe aanvragen dat gehonoreerd werd, lag in de eerste jaarhelft juist hoger dan geraamd.

Maandelijks verslag

Op de begroting voor dit jaar had het kabinet 2,1 miljard euro bestemd voor het pgb. Volgens het College voor Zorgverzekeringen, dat maandelijks verslag uitbrengt aan het ministerie, dreigt een overschrijding van dat budget met 300 miljoen euro.

Door de rest van het jaar geen pgb's meer te verstrekken, hoopt Klink die schade te beperken tot 200 miljoen euro. Daarmee zou de regeling 100 miljoen euro duurder uitpakken dan in 2009, terwijl op een besparing van 100 miljoen euro was gerekend.

Wachtlijst

Mensen die door de maatregel buiten de boot vallen, kunnen op een wachtlijst worden geplaatst. Ook kunnen zij zorg in natura krijgen.

Dat betekent wel dat zij in hun keuzevrijheid worden beperkt, omdat in dat geval de zorginstelling bepaalt hoe de zorg waarvoor de patiënt een indicatie heeft, wordt geleverd.

© ANP

http://www.nu.nl/economie/2278435/geld-persoonsgebonden-budgetten.html

• tassie

Klink houdt vast aan stop op persoonsgebonden budget

Uitgegeven: 29 juni 2010 22:03

Laatst gewijzigd: 29 juni 2010 22:28

DEN HAAG - Demissionair minister Ab Klink (Volksgezondheid) ziet geen alternatief voor de stop die hij per 1 juli wil op het persoonsgebonden budget (pgb). Hij beloofde de Tweede Kamer dinsdag wel dat er deze zomer goed wordt nagedacht om volgend jaar herhaling te voorkomen.

© ANPHet budget voor het hele jaar is nu al met 300 miljoen overschreden en Klink wil daar het nieuwe kabinet niet mee opzadelen.

De Kamer hikt aan tegen de subsidiestop op het pgb waarmee mensen thuis zorg kunnen regelen. De vrees bestaat dat het leidt tot meer vraag elders en dat dit het begin van het einde van de regeling is.

Klink denkt dat niet en beloofde er alles aan te doen om de sector vanaf 2011 financiële zekerheid te bieden. In 2011 wordt de pgb-regeling gewoon weer opengesteld, was zijn boodschap.

Betere controle

Het budget gaat omhoog omdat er rekening mee wordt gehouden dat mensen die nu te laat zijn, dan alsnog een aanvraag doen. Hij wil een stevigere regeling en ook betere controle.

Klink kondigde onlangs aan dat er 1,4 miljard euro teveel wordt uitgegeven in de zorg. Hij zoekt dekking voor dat bedrag. Zo wil hij het budget voor de langdurige zorg, de AWBZ, met bijna 290 miljoen euro verlagen.

Kost en inwoning

Ook komt er 400 euro eigen bijdrage voor kost en inwoning in een instelling. Om te voorkomen dat mensen die dat echt niet kunnen betalen in de problemen komen, worden maatregelen voorbereid.

Verder wil de bewindsman een eigen bijdrage van een tientje voor bezoeken aan de logopedist, ergotherapeut en dieetadviseur. De pil verdwijnt voor vrouwen ouder dan 21 uit het basispakket van de zorgverzekering, net als de looprekjes, krukken en rollators. En mondzorg zit alleen nog voor jongeren tot achttien jaar in het basispakket; nu ligt de grens op 21 jaar.

Bedenkingen

De Kamer heeft daar bedenkingen bij, vooral de eigen bijdrage voor logopedie, ergotherapie en dieetadvies. CDA'er Klink denkt echter niet dat mensen door de eigen bijdrage deze vormen van zorg zullen gaan mijden, zoals SP en PVV vrezen. Wel hoopt hij dat mensen zich bewuster worden dat zorg ook geld kost.

Klink reageert woensdag uitgebreid op alternatieven die partijen dinsdag aandroegen, zoals het uit het basispakket halen van middelen tegen voetschimmel. Nog voor het zomerreces donderdag begint, hakt de Kamer de knoop door.

© ANP

http://www.nu.nl/economie/2281342/klink-houdt-vast-stop-persoonsgebonden-budget.html

• Milou*

Ik vind dat de PGB sowiesoo beschikbaar moet blijven voor de mensen die het echt nodig hebben. Mensen die meervoudig gehandicapt zijn, zwaar verstandelijk beperkt, of zwaar lichamelijk beperkt. Nu is het zelfs zo dat zelfs ik PGB zou kunnen krijgen voor huishoudelijke hulp terwijl ik verder aan mijn handen niets mankeer. Net als dingen als logeeropvang en dergelijke. Ook mensen met een kind zonder handicap, beperking, stoornis hebben het soms zwaar en die moeten ook zomerkampen, sport en dergelijke zelf betalen. Ik ben het daarom wel eens met Klink.

Ik weet dat ik nu heel veel mensen voor het hoofd stoot, maar dit is mijn mening.

Voor dat iemand het misschien in zijn hoofd haalt om te zeggen maar met jou is niks aan de hand. Dat is wel degelijk zo en ik ben blij dat ik alles zelf doe en regel. Zelfredzaamheid is ook een vak.

Milou 25 jaar ADHD/ PDD-NOS

• Susan

Ik heb met mijn PGB werk en begeleiding ingekocht op het arbeidsrehabilitatiecentrum waar ik gewerkt heb.

Omdat ik nu een IRO heb, is het stopgezet, maar ik zeg niet dat ik er nooit gebruik van zal maken. Mij mankeert ook niets aan mijn handen en red me prima met alles, maar iemand die het overzicht kan houden is soms ook wel fijn.

Verder ben ik het met je eens dat er vaak misbruik is gemaakt van PGB en dat ouders met “normale” kinderen het ook zwaar kunnen hebben.

Ik vind het triest voor iedereen die de dupe zal worden van deze maatregel en dan bedoel ik vooral degenen die het echt nodig hebben, maar… ik denk dat het nog niet zover is en dat er uiteindelijk wel iets anders voor in de plaats komt.

Susan

• tassie

Zoals met heel veel dingen, moet er ook hierin bezuinigd worden…en ook hier word er misbruik gemaakt van; triest maar waar….

Toch, ook dit zal weer ten koste gaan van mensen, over de rug van het welzijn of de gezondheid of zelfstandigheid van….en dat is triest :(

• oktober

Er worden ten koste van mensen met autisme vaak niet nagedacht of ze het naar hun zin hebben in een omstreden woonvoorziening, ik denk dat Ab Klink denk nu stop ten kosten van mensen die de zorg zitten en vaak hoor je in het nieuws dat niet alle woonvoorzieningen goed werken misschien is dat de reden dat er veel geld over balk gaat naar dit soort omstreden woonvoorzieningen .

• petra

Ik snap het ook niet dat het budget voor PGB ‘op ’ zou zijn.Als ieder die een indicatie zou hebben dit dan om zou zetten naar zorg in natura zou het dan toch allemaal duurder uitvallen?Geindiceerde zorg is een recht dat toegekend is en niet naar believen wel of niet verstrekt wordt. ZIN is vele malen duurder dan PGB.Als ze echt willen bezuinigingen, maar ik twijfel of dat de echte reden is, zouden er juist meer PGB's dan ZIN's verstrekt moeten worden.

• tassie

Psies Petra.

Een zin is EN vele malen duurder EN biedt ook vaak niet datgene wat nodig is of passend is in de hulpvraag….

Dus hoezo bezuinigen….

• Pma

Leuke discussie.

Ben het met Milou eens en ook met Susan. Met Milou omdat er inderdaad veel misbruik van wordt gemaakt. Ik ken een begeleider van een gezin die gevraagd wordt om, nu het toch vakantie is, maar even de trap te schilderen. Ook kookt hij daar altijd. Een kind heeft een probleem in het gezin en ze willen het budget graag opmaken.

Er worden wel bonnen gecontroleerd ,bij steekproeven, maar niemand controleert of er bepaalde doelen die eigenlijk van tevoren gesteld zouden moeten worden, ook behaald zijn zodat het geld niet meer nodig is. En dan bedoel ik niet voor de doelgroepen die Milou noemt, ik vind net als zij dat deze er sowieso recht op hebben, Maar dan bedoel ik bijvoorbeeld mensen met als diagnose alleen ADHD die een budget krijgen. Als doel behaald is stoppen.

En een budget voor Susan is dus super zinvol geweest en kan het ook nog een keer zijn, want het helpt haar verder. En het is stopgezet nu doel (voorlopig) behaald is en misschien is het ook nog wel een keer nodig , zoals je zelf schrijft voor iemand die het overzicht kan houden. En geweldig van Milou dat zij zo denkt en het zelf doet en trots is op haar zelfredzaamheid. maar ik vind ook wel dat jij met ADD en PDD-NOS wel recht moet hebben op PGB ondersteuning voor zaken waar jij tegen aan kunt lopen.

Maar iemand die haar vriendin betaalt om met haar naar de sauna te gaan, terwijl ze alleen ADHD heeft en geen angsten heeft of zo, vind ik wel ver gaan. Er wordt echt veel misbruik gemaakt, het is totaal uit de hand gelopen. Heel erg dat ouders en jonge mensen die echt deze PGB steun nodig hebben nu in natura moeten zoeken.

En Petra.. het is niet zo denk ik dat iedereen die nu PGB heeft naar ZIN zal overgaan, want PGB wordt echt ook verstrekt aan mensen die niet zulke zware beperkingen hebben, en het CIZ wil nu juist dat dit weer naar de Zorgverzekeraars overgeheveld wordt. Bijvoorbeeld cognitieve therapie voor iemand met ADHD en zo, of voor iemand met pleinvrees. Door eerste lijns psychologen en betaald via hun eigen verzekering en dus niet AWBZ. Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden. Hoop dat ik het goed heb verwoord. Groet Pauline

• tassie

Toch blijft het een lastig punt, want blijkbaar zijn alle misbruik voorbeelden mbt de PGB bekend bij de mensen…….maar ik geloof ( of hoop) dat dat niet het medendeel van de PGB houders is….

Want wat met alle mensen die wel die aangevraagde zorg nodig hebben, die in crisis zitten, die niet verder kunnen zoals nu…maar wachten tot volgend jaar en dan hopen dat er een ander bedrag is begroot?

Het trieste blijft, dat er voor het potje ZIN voldoende begroot is, en dus nu nog niet op…..dus dat kan wel…..Terwijl er juist vanuit de overheid gestimuleerd werd om mensen zelf de regie in handen te laten nemen, middels oa een PGB; dat valt nu weer weg. Daarbij is een PGB indicatie vele malen goedkoper als een ZIN.

Als er ‘gewoon’ goed gekeken, gecontroleerd zou worden dan zou het een recht zijn, in plaats van een gunst en een mogelijkheid om misbruik te maken van de ZORG die je aanvraagd!

Ik denk niet dat dat, zoals jullie nu aangeven, gemaatstaafd kan worden aan een enkele diagnose…Bijv alleen bij ADHD niet. Ik denk echt dat je naar het totale plaatje moet kijken, niet naar enkel de diagnose, maar juist naar het kind/volwassene/ouder en de thuissituatie daarnaast. Noem het bij wijze van een gezinspgb of zo….een totaal pgb; waarmee een totaal stuk zorg ingekocht kan worden en je de doelen/hulpvragen ook groter kan trekken in plaats van toegepast op een enkel etiketje.

Mensen die er misbruik van maken zie je overal, niet enkel in PGB land ;)….Maar om daarmee het stuk PGB weg te halen is mijns inziens wel erg kort door de bocht, omdat daarmee alle mensen afgestraft worden.