Asperger en (vakantie)werk

• doemaarwat

Ik ben een ouder van een Aspergerkind 17 jaar, en ik zou graag ervaringen willen horen over hoe andere ouders hun vakantieperiode ervaren met een Aspergerkind van deze leeftijd (die net het eindexamen heeft gehaald en na de vakantie een vervolgopleiding gaat doen). Werk krijgen is nog niet zo moeilijk, werk te houden des temeer. Klusjes doen in huis draait altijd uit op een groot drama. Ja, ik durf te zeggen dat ik erg op zie tegen de naderende vakantie op deze manier, daar ons Aspergerkind zich gedraagt alsof alles om hem draait :S Ik weet zelf ook wel dat dit inherent is aan de stoornis, maar ik ben zo wanhopig op zoek naar wat handvaten om hiermee om te gaan.

• tassie

Hallo,

Allereerst, welkom hier!!

Ik denk dat, ook al is het vakantie, regelmaat en structuur sleutelwoorden zijn. Ook tijdens de vakantie is het fijn een stukje voorspelbaarheid te hebben, tenminste bij mijn kids wel….maar die zitten nog niet in die leeftijd ;)

Thuis gelden regels, zoals helpen, opruimen en op tijd zijn bijv….ook al is het vakantie.

Misschien zou je in overleg kunnen gaan met je kind, in hoe hijz/zij zelf de vakantie in wil delen, wat die zelf wil…hoe hij het ziet, wat ie wil doen enz enz….en dat je samen kan inplannen hoe dat vorm gaat krijgen?

Zou dat helpen?

• Juut 03-02-08

Hoi heb een aspergerzoon van 19.5 jaar oud die moest van mij vanaf 14 al folders rondbrengen………toen hij 16 werd kreeg hij een sollicitatie formulier van de Albert Hein onder zijn neus en hij heeft daar drie dagdelen per week vakken gevuld….ging super tot hij er met 19 uit gegooit werd AH let niet op die kleintjes………..na een maand is hij begonnen bij een ander bedrijf de donderdag avond en de zaterdag overdag en soms invallen op koopzondagen……….Sinds zijn 17de krijgt hij dus ook geen zakgeld meer…….veel kleding koop ik nog wel voor hem maar sinds de studiebeurs moet hij veel dingen zelf betalen…..en eh alle pubers denken dat de hele wereld zich om hen draait hoor……op niveau 17 moet je ook niet te veel discussiëren met een kind maar vaak simpelweg opdrachten geven……jij bent de ouder en jij bepaalt de regels..nu mijn zoon naar de 20 gaat wil hij nog wel eens mopperen maar dan zeg ik ook ga maar op kamers wonen want hier moet je je aan onze regels houden…en het klinkt nu of het hier allemaal zo maar is komen aanwaaien maar er is een flinke strijd voor geweest en als ouders moet je dan toch je “poot” stijf houden…..

succes ermee groetjes Juut