autisme en lactose intolerantie

  • Prikster2014

    als ouder van een 5-jarige klassiek autist lees ik veel boeken en nu staat er in boek…. dat autistische kinderen vaak last hebben van lactose-intolerantie. weet iemand er iets over?

    Mijn dochter wil nooit melk, maar dat hoeft niet perse te komen door de intolerantie. Ze kan het ook gewoon niet lekker vinden. het antwoord kan ze eigenlijk zelf niet geven en ik wil ook niet zomaar beginnen met experimenteren met dure sappen die ipv melk kunnen.

    groetjes

  • Juut 03-02-08

    Nooit iets over gehoord hier alleen manlief (niet auti) die daar last van heeft , autisme komt ook van mijn kant van de fam….heb wel door de jaren heen verschillende verhalen gelezen over melk …….in de jaren 70 had je joris driepinter of wel drie glazen melk per dag daar zijn ze van terug gekomen en als je de geschiedenis goed bekijkt zijn wij mensen de enige zoogdieren die andermans melk drinken……verder is bekend dat in de oosterse wereld men nauwelijks melk. drinkt. Er zijn dus diverse theorieën daarover …daar kun je misschien op googlen maar het verband met autisme heb ik vooralsnog niet gehoord.

    groet Juut

  • tassie

    Hoi hoi!

    Ook ik heb er wel eens van gehoord, maar me er onvoldoende in verdiept…misschien anderen hier wel?

    Wil je dochter wel andere zuivelprodukten ?

  • Prikster2014

    ze weigert alleen de ‘echte’ melk, maar ik verdraag zelf ook geen melk en wel vla ed

  • hoi

    Mijn zoontje heeft ook lactose-intolerantie ja. Maar dat gaat echt wel verder dan geen melk lusten hoor.

  • Prikster2014

    dat weet ik maar ik probeer er altijd op te vertrouwen dat als zij iets aangeeft iets echt niet te willen dat daar een goede reden voor is.

  • Gaby

    ik had als baby een koemelk allergie.

    ik drink nu eigenlijk nooit melk heel af en toe vla maar ook niet vaak.

  • hoi

    AnnetteR Schreef:

    ——————————————————-

    > dat weet ik maar ik probeer er altijd op te

    > vertrouwen dat als zij iets aangeeft iets echt

    > niet te willen dat daar een goede reden voor is.

    Daarmee heb je nog geen lactose-intolerantie. Mijn zoontje had zo'n 10 x per dag slijmerige gele stinkende diarree, hevige buikpijn en was broodmager. Lactose zit overigens niet alleen in melk en melkprodukten. Ook in veel brood, maar ook in heel veel ‘pakjes’.

  • Prikster2014

    zoals ik al in mijn bericht zet:

    weet iemand meer over autisme en lactose intolerantie,

    ik vraag dus om info en niet om een opgeheven vingertje, want dan ga ik naar het consultatie-bureau en vraag het niet aan mede-ouders/ ervaringsdeskundigen

  • tassie

    Ook de stukjes die mieka schrijft zijn info he….info in wat een lactose intolerantie is….;)

    Ik lees geen opgeheven vingertje, maar wel extra info die nuttig kan zijn.

    Wel vond ik nog dit op internet, misschien dat je hier nog iets aan hebt?

    http://www.natuurarts.nl/artikelen/autisme/lezingalexandraoverautisme/index.htm

    http://www.allergie-weg.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=346:allergie-gerelateerde-autisme-add-adhd-behandelbaar&catid=38:info-hoe-en-wat-

    Is er een verband tussen autisme, voedselallergieën en maagdarmstoornissen?

    Op zich is er geen rechtstreeks verband tussen allergieën (meer bepaald voor gluten/granen eiwitten en caseïne/melkeiwit) en autisme. Het kan natuurlijk zijn dat een kind met autisme ook gevoelig of allergisch is aan een bepaald product.

    Voedselallergieën kunnen zeker getest worden of worden uitgesloten. Het is aangeraden om bij vermoeden van een allergie een (huis)arts te raadplegen en niet te gaan experimenteren met allerlei behandelingen (secretine) of diëten. Deze zijn niet zonder risico. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat bepaalde diëten die op internet gepromoot worden voor autisme bij sommige kinderen leiden tot ernstige voedingstekorten.

    Het is wel zo dat bij kinderen met autisme vaker een aantal maagdarmstoornissen lijken voor te komen. Een aantal indicaties voor deze maagdarmstoornissen zijn obstipatie, diarree, buikpijn, opzetting van de buik door darmgassen en veelvuldige winderigheid, reflux (maagzuur in de slokdarm). Op dit moment is het nog onduidelijk of de biochemische stoornissen een gevolg dan wel oorzaak van autisme kunnen zijn. Maar de algemene bewering dat autisme het gevolg zou zijn van een lekke darm klopt niet. Natuurlijk kan een behandeling van de optredende maagdarmproblemen mogelijks een positief effect hebben op het autistische gedrag. Wie pijn heeft of zich niet lekker voelt, functioneert meestal ook minder goed op andere gebieden, zoalsin de omgang met anderen.

    Ook rond deze zaken kan uw huisarts vast een nuttige doorverwijzing geven, of reeds een aantal tests (zoals urine-onderzoek naar een verhoogde afscheiding van peptiden) laten uitvoeren.