Hadden we signalen maar eerder opgepikt, zodat we onze zoon beter konden helpen

• Michel52

Ik ben Michel, 58 jaar en vader van 3 kinderen. Onze jongste zoon Rudy is 32 jaar. Na een aantal stukgelopen relaties raakte onze zoon emotioneel erg in de knoop. Via een hulpverleningstraject werd al snel de diagnose autisme gesteld. Alhoewel ik me er zelf schuldig over voel dat mijn vrouw en ik niet eerder iets gemerkt hebben, vertel ik andere ouders graag over dit voor ons zo bijzondere verhaal. Ik hoop ze met ons verhaal een hart onder de riem te steken en ze te stimuleren om hulp te zoeken als er twijfels bestaan over het gedrag van hun kind, zodat op latere leeftijd heel veel ellende voorkomen kan worden.

Rudy was als kind altijd heel rustig. Hij was erg op zichzelf en keek altijd de kat uit de boom. Met nog twee rondlopende kleuters genoten mijn vrouw en ik volop van zo’n rustig kind. Hij was volgzaam en lief voor zijn oudere broer en zus. Hun onderlinge band was goed. Ook toen hij als kleuter naar de basisschool ging, was hij heel rustig en vermaakte hij zich prima met veelal dezelfde werkjes. Tijdens gesprekken met de leerkracht spraken zij wel vaker twijfels uit over zijn wat rustige en teruggetrokken houding, maar mijn vrouw en ik wisten ze er elk jaar weer van te overtuigen dat dat wel bij zou trekken naarmate hij ouder zou worden.

Mensen uit de omgeving van Rudy ervoeren hem als een heel prettig persoon. Zijn vriendelijke en vrolijke uitstraling is iets wat mensen bijzonder in hem waardeerden. Hij maakte vaak nog wel een wat onzekere indruk wanneer hij met mensen in gesprek was, maar hij zag er altijd tevreden en gelukkig uit. Mijn vrouw en ik hebben dikwijls tegen elkaar uitgesproken dat we het goed voor elkaar hadden met zo’n zoon. Zijn gedrag leek gewoon perfect. We hoefden ons bijvoorbeeld nooit zorgen te maken dat hij anderen kwaad deed.

Inmiddels is hij volwassen en heeft hij verschillende relaties achter de rug. De meeste relaties duurden ongeveer één jaar. Met de laatste vrouw was hij zelfs getrouwd. Telkens eindigden de relaties om dezelfde redenen. Zijn vriendinnen en de laatste keer dus ook zijn vrouw (nu ex-vrouw) hadden steeds problemen met de communicatie, zijn claimende gedrag en vaste gewoontes waar hij moeilijk van af te brengen was. Maar ook zijn ietwat passieve houding om iets te doen, om initiatieven te nemen. Zijn vriendinnen gaven aan dat alle verantwoor-delijkheden in de relatie op hen neer leken te komen. Zijn ex-vrouw zei zelfs wel eens het gevoel te hebben er vaak alleen voor te staan. Met zijn ex-vrouw hebben wij in die tijd wel vaker gesproken, maar ik moet bekennen dat mijn vrouw en ik vaak gedacht hebben dat de problemen overtrokken werden. We trokken haar verhaal vaak in twijfel.

Doordat onze zoon het op den duur erg moeilijk kreeg door alle stukgelopen relaties, heeft hij ruim een jaar geleden psychologische begeleiding gekregen. Er zijn een aantal gesprekken met hem gevoerd waar, maar al snel bestond het vermoeden dat onze zoon misschien wel een autisme spectrum stoornis kon hebben. Toen hij ons vertelde dat hij werd doorverwezen voor nader onderzoek, schrokken we ons wel even. Het zou toch niet waar zijn dat er iets met Rudy aan de hand was? We wilden het niet geloven. Net als elke ouder wil je natuurlijk dat je kind niets mankeert. Ik moet wel zeggen dat ik heel stereotype beelden had over wat autisme inhield en kon me gewoon niet voorstellen dat hij aan dat beeld voldeed.

Bij de psychiater werd onderzoek gedaan en daaruit werd toch onomstotelijk vastgesteld dat onze zoon autisme had. Hij had overigens de vorm PDD-NOS, wat concreet inhoudt dat hij van alle vormen van autisme wel enige kenmerken heeft. Het was confronterend om te horen, maar tegelijkertijd was het voor hem een enorme opluchting. Hij kreeg begeleiding speciaal op zijn autisme gericht. Mijn vrouw en ik zijn ons gaan verdiepen in de stoornis. Door er over te lezen en er vervolgens samen over te praten konden we heel veel dingen uit het verleden toch wel verklaren. We hadden sterk het gevoel dat we onze zoon niet juist hadden begeleid in het verleden en dat deed ons veel verdriet. Maar ja, het is nooit te laat en door nu te laten zien dat wij zijn autisme niet als probleem zien en ons in literatuur verdiepen, kunnen we hem vanaf nu beter begrijpen en begeleiden. Gelukkig weten we nu wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest van de eerdere breuken in de liefde. We zijn blij dat hij hiervoor nu begeleiding krijgt en vaardigheden kan leren om hier in de toekomst beter mee om te kunnen gaan. Het is opvallend hoeveel literatuur er geschreven is over volwassenen met autisme (al dan niet met een relatie). Toen ik de literatuur las, realiseerde ik me ook dat we zeker niet de enige ouders zijn die er relatief laat achter komen dat hun kind een autisme spectrum stoornis heeft. Het blijkt dat veel mensen met autisme helaas eerst vaak tegen problemen in de relatie aanlopen voordat ontdekt wordt wat hier de oorzaak van is.

Gelukkig krijgt Rudy nu specifieke begeleiding. Hij kan nu vaardigheden leren, waardoor hij beter om kan gaan met zijn autistische stoornis. Ik heb zelf enorme spijt dat ik de situatie niet goed heb ingeschat als ouder en dat ik de signalen van mijn ex-schoondochter in twijfel trok. Hadden die twee toen maar hulp gezocht! Ik voel me schuldig dat mijn vrouw en ik haar niet geloofden en ze uiteindelijk uit elkaar zijn gegaan. Nu we weten dat Rudy autisme heeft, denk ik dat hij geen betere vrouw had kunnen treffen. Ze was er onvoorwaardelijk voor hem en steunde hem waar ze maar kon. Ze heeft zich enorm ingespannen. Ik besef nu dat het voor haar ook heel moeilijk geweest moet zijn om zoveel verantwoordelijkheid te moeten dragen, want onze zoon kon het simpelweg gewoon niet allemaal. Wij hebben altijd veel voor hem geregeld. Mijn vrouw en ik voelen ons nu enorm schuldig t.o.v. onze zoon én zijn ex-vriendinnen en ex-vrouw, want weten nu ook dat zij wellicht niet het probleem zijn geweest.

Gelukkig hebben mijn vrouw en ik sinds enkele weken weer contact met onze ex-schoondochter en hebben we haar vele malen onze excuses aangeboden al weet ik dat dat gewoon niet vaak genoeg kan. Ze heeft vaak genoeg aangegeven moeite te hebben met het gedrag van Rudy, maar wij wilden het probleem gewoonweg niet inzien. Ze gaf wel eens aan dat ze het zo moeilijk vond om diepgaande gesprekken met Rudy te voeren. En dat ze het moeilijk vond dat alles maar draaide om zijn interesses en hij weinig initiatieven toonde om eens iets met haar te ondernemen. Wij hebben het gedrag van Rudy nooit als een probleem gezien. We realiseren ons nu dat er wel altijd problemen zijn geweest, maar wij hebben deze niet als zodanig ervaren. Omdat wij bijvoorbeeld onbewust veel dingen voor hem regelden, liepen we ook niet tegen sommige dingen aan. En omdat hij zo lief was, kreeg hij vaak ook veel van anderen gedaan. Dingen die hij wel deed, moesten duidelijk met hem gecommuniceerd of opgeschreven worden. Het is zelfs zo dat mijn vrouw en ik nu spijtig genoeg pas inzien dat we hem vaak zelfs meer aandacht hebben gegeven dan onze andere kinderen.

Onze ex-schoondochter heeft na de scheiding een verschrikkelijk moeilijke tijd doorgemaakt. Omdat ze met name door ons als schoonouders niet geloofd werd, kreeg ze het idee dat het allemaal aan haar lag. Dit terwijl ze zich zo enorm heeft ingezet voor Rudy en de relatie. Dat wij haar niet serieus namen en haar niet geloofden, heeft haar enorm veel pijn gedaan. Zij bleef achter met een groot gevoel van verlies. Wij dachten inderdaad ook vaak dat de problemen aan haar lagen, maar beseffen nu dat dat gewoon niet zo was en hebben er veel verdriet van dat we haar niet serieus hebben genomen. Natuurlijk had zij misschien ook wel een aandeel in de problemen, maar de hoofdoorzaak was het autisme bij Rudy en omdat niemand hiervan wist, valt niemand iets te verwijten, ook zij niet.

Zoals gezegd hebben mijn vrouw en ik Rudy en zijn ex-vrouw destijds te weinig gesteund. Als ouders hadden we ze beter moeten adviseren. We hebben ze te snel laten opgeven wat achteraf gewoon erg jammer is. Ze waren zo’n mooi stel samen al wilden we dat niet altijd als zodanig zien! Ik ben er niet trots op dat ik destijds zo gehandeld heb, maar ik doe er nu alles aan om er voor Rudy én ex-schoondochter te zijn. Ook Rudy heeft gelukkig weer contact met zijn ex-vrouw. Door de diagnose krijgen veel misverstanden die tijdens hun huwelijk zijn ontstaan nu een plek. Of ze uiteindelijk de draad weer samen op kunnen pakken, zal de toekomst uit moeten wijzen, maar hoe het ook zal gaan, wij zullen er voor beiden zijn.

Ik hoop middels mijn verhaal vele ouders te bereiken die twijfels hebben over het gedrag van hun kind. Ik zou alle ouders, maar ook volwassenen die zichzelf herkennen in dit verhaal willen aanraden hulp te zoeken. Het is het simpelweg niet waard om tegen problemen aan te lopen als blijkt dat een van beiden autisme heeft, want er is fantastisch hulp voor mensen met autisme en hun gezinsleden of partners. Wij als ouders hebben altijd gedacht dat Rudy geen last had van zijn onzekerheid en teruggetrokken gedrag, maar wij weten nu dat autisme (maakt het niet uit welke vorm of in welke mate) je leven in min of meerdere mate beïnvloed. Wij zagen dat vroeger niet, maar doordat Rudy telkens vastliep in relaties en we literatuur over autisme zijn gaan lezen, vielen vele puzzelstukjes op hun plek. Bespaar uw kind of jezelf de pijn en het verdriet, want het is het niet waard.

Heel veel succes!

Michel, vader van een zoon met de diagnose autisme, PDD-NOS

Handige websites: www.startpagina.autisme.nl of www.autisme.nl

Literatuur: ‘Een Asperger-relatie’ of ‘partners in autisme, relaas van (on)gewone relaties’

• Milou*

Heel mooi gesproken, maar wat ik opmaak uit uw verhaal is dat u zich schuldig voelt over het feit dat u het niet eerder heeft gemerkt wat er speelde met uw zoon. Er valt echter helemaal niemand iets te verwijten. Mensen zijn vaak geneigd als ze zelf geen problemen met hun kind ervaren te denken dat het dan aan die ander ligt. Het is heel moeilijk zeker bij volwassenen om de vinger op de plek te leggen voor wat PDD- NOS betreft. Wel goed dat jullie en Rudy nog wel contact hebben met zijn ex- vrouw en er ook voor haar zijn.

Heel veel sterkte,

Groetjes

Milou 25 ADHD/ pdd- nos

• tassie

Elk kind mag in zijn handen klappen met zo een vader en moeder, die ook het lef heeft om naar zijn eigen woorden en daden te kijken!

Erg mooi geschreven, hartverwarmend!

• Michel52

Bedankt voor jullie reactie en de lieve woorden en waardering! Doen ons erg goed! Wij weten ook dat het lastig is om er de vinger op te leggen wat er precies aan de hand is, maar vinden het gewoon heel erg jammer dat we een aantal signalen niet opgepikt hebben. Met name in de relaties, omdat toen de problemen echt een probleem werden. Toen hij nog op school zat en dergelijke had niemand last van Michel. Hij was altijd lief en erg in zichzelf. Ik kan me voorstellen dat het juist daarom pas nu aan het licht is gekomen. We kunnen dan ook nu niet meer dan erkennen dat onze zoon een ‘probleem’ heeft. Het betekent veel voor mijn vrouw en mij om het gevoel te hebben iets te kunnen betekenen voor Rudy en zijn ex-vrouw. Sommigen kijken ons heel vreemd aan als we zeggen dat we er ook voor zijn ex-vrouw zijn, maar het voelt goed om dit te doen. Mensen moeten veel opener naar elkaar zijn en hun ‘fouten’ durven erkennen. Pas wanneer zaken worden erkent en aanvaard, kan er pas aan gewerkt worden.

Hoop met mijn verhaal heel veel ouders te bereiken die een soort gelijk dilemma meemaken of meegemaakt hebben. Hun kind(eren) verdienen het op z'n minst om geholpen te worden. Iedere ouder geniet er toch van als het goed met ze gaat?

Groetjes Michel

• marina

Beste Michel,

Jullie zijn niet de enigen die niet gezien hebben, dat jullie jonge zoon autistisch was. Ook onze zoon, 34, weet nog maar een paar weken, dat hij autistisch is. Het balletje is gaan rollen, toen ook hij in de knoop raakte en via internet uiteindelijk ontdekte, dat de problemen wel eens te maken zouden kunnen hebben met autisme. Hoewel we altijd al het gevoel hadden, dat er wat aan de hand was, heeft geen onderzoek er ooit een naam aan kunnen geven. En dat is heel jammer. Hij zou dan denk ik nu minder ongelukkig geweest zijn. Net als jullie zoon lopen zijn relaties ook steeds stuk, wat hij maar niet kon acsepteren. Een reactie daarop was dat hij steeds weer in een diep dal terecht kwam. Hij begreep ook nooit, waarom hij steeds weer afgewezen werd. Nu heeft hij dus pas de uitslag van het onderzoek en hoewel hij eigenlijk al zeker een half jaar wel wist, dat hij autistisch is, is de uitslag hard aangekomen.We hebben vroeger alles geprobeerd om boven tafel te krijgen wat er aan de hand was, maar toch heb ik wel vaak het gevoel dat ik niet genoeg door ben blijven drammen om er uit te krijgen wat er eigenlijk aan de hand was met onze zoon.

Groeten Marina

• Michel52

Goedenavond Marina,

ik begrijp dat mijn verhaal jou heel bekend in de oren klinkt. Ik heb er achteraf gezien ook spijt van dat ik voor mijn gevoel te weinig gedaan heb. Jullie hadden al het idee dat er iets met jullie zoon aan de hand was. Dat hadden wij echter niet. Maar wij werden er wel op gewezen en deden niets. Ik weet hoe jullie zoon zich voelt. Ondanks dat het heftig is om de diagnose te horen, weet ik dat het wel erg goed is. Hij kan nu de hulp krijgen die hij nodig heeft. Dat is heel belangrijk. Onze zoon is hier al een tijdje mee aan de gang en hij leert inzien dat zaken en situaties uit het verleden niet voor niets op een bepaalde manier gelopen zijn. Alle puzzelstukjes vallen zo'n beetje op hun plek. Alles valt te verklaren en dat lucht op. Niet zo zeer dat het verleden gewist kan worden, maar het geeft houvast voor de toekomst.

Ik denk dat het verstandig is voor jullie om zelf mee te doen in het hulptraject. Weet echter niet in hoeverre jullie zoon al hulp krijgt omtrent zijn autisme en of jullie al benaderd zijn. Wij proberen veel over het onderwerp autisme te lezen. Er is werkelijk ontzettend veel literatuur over dit onderwerp. Als je deze leest, wordt het ook voor ons als ouders begrijpelijk waarom sommige zaken zo gelopen zijn.

Inmiddels hebben we contact met een aantal ‘lotgenoten’ als ik het zo zeggen mag. En als ik dan jou verhaal lees, dan bespeur ik toch veel overeenkomsten. Een aantal ouders vertelden namelijk ook altijd wel het idee te hebben gehad dat er iets aan de hand was met hun kind. Zij voelen zich inderdaad wel een beetje schuldig dat ze niet door hebben gezet om boven tafel te krijgen wat er echt aan de hand was. Maar begrijp goed, we kunnen de tijd niet terugdraaien.

Wat we wel kunnen doen is laten zien dat we er voor ons kind zijn. Dat we ons best doen ze te begrijpen. Wij doen dat door ons te verdiepen in de literatuur en door met anderen erover te praten. Verder denk ik dat we een duidelijk signaal moeten afgeven aan ALLE ouders die vraagtekens hebben over het gedrag van hun kind, om hulp te zoeken. Het is beslist niet erg als een kind een stoornis heeft (van welke aard dan ook, maar het is de kunst om ze hier zo goed mogelijk mee te begeleiden en ze handreikingen te geven om hier in de toekomst goed mee om te kunnen gaan. Om ze dus die begeleiding te geven dat ze in de toekomst goed kunnen functioneren als volwaardig volwasse.

Ik weet dat jullie nog een hele weg te bewandelen hebben en wens jullie daar dan ook heel veel succes mee! Ik zou het waarderen als je nog eens een krabbeltje plaatst over hoe het met jullie zoon gaat. Nogmaals succes!

Groetjes Michel

• marina

Hallo Michel,

Bedankt voor je woorden, waaraan ik veel heb.

Inderdaad is onze zoon verschrikkelijk opgelucht, dat hij nu weet wat er aan de hand is, maar hij weet er nog niet zo veel raad mee. Het heeft tijd nodig.

Naast de uitslag via de G.G.Z. verkregen, is hij voorlopig (al voor er een uitslag was) alleen begeleid om het op zijn werk beter te laten verlopen. Gelukkig gaat het daar wel beter. Op die uitslag heeft hij 5 maanden moeten wachten en als ik niet gebeld had, zou hij er nu nog niet zijn heb ik het idee.

Ik ben alleen benaderd om mee te doen aan het onderzoek. Verder zal ik niet in het proces betrokken raken, omdat onze zoon meerderjarig is en in staat is zijn zaken zelfstandig te regelen. Heel begrijpelijk, maar soms geeft het me ook een moedeloos gevoel. Ik moet hem nog te vaak ''sturen". Het zou fijn zijn als hij ook daaraan zou gaan werken, maar dat wil hij niet. Ook is hij nog steeds niet in staat op zijn huishouden op orde te houden, maar hulp van buitenaf wil hij daarbij niet. En nog steeds is hij erg verdrietig, dat hij niet gewoon een relatie heeft.

Vanaf dat hij een half jaar was en ik wist dat onze zoon anders was, heb ik hem genomen zoals hij was en altijd zo goed mogelijk proberen te begeleiden, zonder dat ik wist wat er nu echt aan de hand was. Ik wil hem nog steeds graag helpen om zich gelukkiger te voelen, maar ik heb er de energie niet meer voor en kan hem ook niet meer verder helpen.

Ik heb wel veel opgezocht over autisme, want ik ben er van overtuigd dat belangrijk is om te begrijpen wat er in hem omgaat.

• Michel52

Hoi, daar ben ik weer.

Als je je verhaal lees dan denk ik inderdaad dat hij even tijd nodig heeft om de diagnose te aanvaarden. Dat hij opgelucht reageert wil niet meteen zeggen dat hij het ook al aanvaard. Het heeft even tijd nodig om te bezinken. Pas als alles een beetje bezonken is, zal hij verder willen/kunnen denk ik zo. Ik schat dat hij hier echter wel bij geholpen moet worden. Alleen zal het hem waarschijnlijk niet lukken om alles te verklaren en te zoeken naar handvaten voor de toekomst. Wordt hij op dit moment niet begeleid door de GGZ dan?

Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is geweest dat de uitslag zo lang op zich heeft laten wachten. Bij onze zoon ging het in elk geval een stuk sneller. Onze zoon heeft helemaal geen problemen met het werk. Zijn werk biedt immers voldoende structuur en duidelijkheid. Hij kan daar redelijk tot goed communiceren, maar daar gaat het ook over werkgerelateerde zaken en daar weet hij natuurlijk alles van. Bovendien lukt het prima om wat oppervlakkige gesprekken te voeren met collega's, monteurs, vertegenwoordigers en zelfs zijn baas. Het wordt pas een ander verhaal wanneer er bijvoorbeeld gevoelens een rol gaan spelen. Ditzelfde communicatiegedrag zie ik ook wel in andere settings hoor. Het is me nu ook duidelijk dat hij inderdaad hele oppervlakkige gesprekken voert en gespreksonderwerpen over eigen interesses zijn voorkeur hebben (voetbal of kennisgebieden). Maar het komt ook heel vaak voor dat hij als toehoorder bij een gesprek zit. Hij neemt dan niet of nauwelijks deel aan een gesprek. Ik vraag me als ouder dan wel eens af of hij hier geen last van heeft. Of hij het merkt dat hij niet deelneemt aan het gesprek en of hij het niet als vervelend ervaart dat hij niet deelneemt.

Onze zoon wordt in elk geval nog steeds begeleid. Ik denk dat het veel af hangt van de persoon die het onderzoek doet, of uw zoon verder gaat met de begeleiding. Het lijkt mij raadzaam om vooral niet te veel druk te zetten op uw zoon, maar vooral de momenten afwachten dat hij weer met iets vastloopt. En zo'n moment benutten om verdere begeleiding ter sprake te brengen.

Misschien zou u zelf eens een gesprek kunnen aanvragen bij de GGZ. Wij hebben het onderzoek bij een andere hulpinstantie laten doen, maar daar konden we als ouders ook een gesprek aanvragen, zodat we tips en adviezen konden vragen. Wij hebben daar heel veel aan gehad. Er worden ook heel veel inloopavonden georganiseerd door de stichting MEE, zie www.mee.nl . Daar ik ook altijd informatie op te vragen. De avonden zijn gratis en er zijn altijd lotgenoten aanwezig. Bij de stichting MEE kunt u overigens ook gratis boeken lenen over het onderwerp.

Ik kan me voorstellen dat u niet meer wordt meegenomen in de verdere begeleiding. Misschien kunt u wel bij uw zoon aangeven dat u bereid bent met hem mee te gaan naar gesprekken als hij dat fijner vindt. Maar forceer niets! Ik kan me voorstellen dat het een moedeloos gevoel geeft, omdat u weinig kan doen, maar zoals u hierboven leest is er genoeg wat u wel kunt doen. Denk dat het uiteindelijk het belangrijkste is dat hij op korte termijn toch hulp aanvaard voor verdere acceptatie en begeleiding. Ik denk persoonlijk dat hij alleen dan goed verder kan met zijn toekomst.

Ik vind het knap hoe u schrijft over uw eigen gevoel in deze kwestie. Dat is al lastig genoeg. Ik hoop dat ik u met mijn verhaal een beetje kan helpen. Mocht u iets anders hebben geprobeerd wat ik nog niet gedaan heb dan hoor ik dat ook graag. Omdat u aangeeft de energie even niet meer te hebben om hem te helpen, kunt u beter even een klein stapje terug doen ten aanzien van uw zoon. Dat neemt de druk bij hem om iets te moeten doen een beetje weg. Ondertussen kunt u ontspannen wat lezen over autisme of een inloopavond bezoeken. Misschien dat hij over een korte poos dan zelf komt. Mocht dit niet het geval zijn, brengt u het gewoon eens ter sprake. U bent dan wel al veel beter geïnformeerd en weet beter HOE u het het ter sprake kunt brengen.

Weer heel veel succes gewenst! Hou me op de hoogte.

Groetjes Michel

• Willem

• Bezeke

Ik herken mijn man in je verhaal. Het is niet makkelijk als echtgenote van een man met autisme. Toen ik ontdekte dat mijn man autisme hadden we intussen al 3 kinderen. We zijn intussen 8 jaar verder, ik blijf volhouden ten behoeve van mijn kinderen hoewel ik vaak de handdoek in de ring zou willen gooien want voor elke beslissing/verantwoordelijkheid sta ik alleen. Tot simpele opdrachten kunnen vaak niet uitgevoerd worden en moet ik achteraf controleren. Zo is de kleinste van 8 jaar op kamp vertrokken deze week en vroeg ik mijn man zijn valies binnen te brengen alsook sis kaart, medische fiche, … aan de leiding af te geven. Hij heeft enkel de valies ingegeven. Zo gaan we volgende week op verlof, reis is al gepland sinds mei. Nu ontdek ik dat hij vergeten zijn verlof is aan te vragen. Straks mag ik nog alleen vertrekken op reis. Het zijn zoveel kleine dingen die opstapelen.

Ik las ook al scheiden of blijven? Zonder kinderen kies ik voor scheiden maar met kinderen houd ik vol tot het niet meer gaat en ik voor mezelf kies.

Ook blijven mijn schoonouders en mijn eigen ouders ontkennen dat mijn autisme heeft want hij kan het naar de buitenwereld redelijk camoufleren en ik los ook heel veel dingen voor hem op.

Ook geraken we sociaal in een isolement doordat hij niet kan communiceren met anderen en zijn ‘weetjes’ aan anderen opdringt, er kan geen dialoog plaats hebben maar steeds een dialoog.

Ik vind niet dat jullie als ouder schuldig moeten voelen want jullie wisten van niet beter en jullie hebben toch correct gehandeld na de diagnose.