klinisch instellen op medicatie, wel/niet???????

• Brigitte

Zal me eerst even voorstellen en de situatie uit de doeken doen.

Ben Brigitte, ben gescheiden en woon nu samen met mn vriend en alle kids (om het weekend dan, haha)

Ik heb zelf een zoon van 11.

Hij is meervoudig gehandicapt en sinds vorig jaar is de diagnose klassiek autistisch gesteld.

Hij gebruikt voor zijn epilepsie medicijnen, waardoor hij al jaren aanval vrij is, gelukkig!!!

Zijn gedrag wordt steeds moeilijker, om maar wat te noemen; hij is erg dwangmatig, je kan bijvoorbeeld bijna niet voor elkaar krijgen dat we op maandag worteltjes eten in plaats van bloemkool, hij kan agressief zijn wat zich uit in knijpen/slaan/schoppen/bijten, daarbij gaat hij ook gillen en bepaalde dingen roepen als; geel of geel.

Dit heb ik jaren aardig (vind ik) aangekund, maar ik ga me nu toch zorgen maken over de toekomst.

Wat als hij in de pubertijd komt en nog agressiever wordt?

Kan ik hem dan nog aan en kunnen mensen in zijn omgeving dat ook.

En het belangrijkste; hoe gaat dit voor hem voelen.

Daarom en op aanraden van de psycholoog, ben ik gaan kijken naar de mogelijkheid van medicatie voor zijn gedrag.

Vanmiddag heb ik daar een gesprek over gehad met een psychiater die hem heeft gezien en naar aanleiding van mijn verhaal, alle vragenlijsten en haar bevindingen heeft zij als advies uitgebracht om hem medicatie te gaan geven.

Nou ja, dat is dan 1 ding, wat anders is dat dit alleen intern kan gebeuren, dit omdat hij al epilepsie medicatie gebruikt.(zijn neuroloog heeft dit advies gegeven)

Punt is dat hij vanaf volgende week, na een jaar logeren in het logeerhuis van de instelling waar hij op school zit, 2 nachten op de woongroep gaat slapen.

Hij is daar al op voorbereid, maar als ik voor die medicatie kies, gaat dat de eerste weken niet door.

Daarbij mag hij niet naar zijn eigen school(zmlk) en moet hij op een gesloten afdeling verblijven met 24 uurs toezicht, mag hij alleen in het weekend bezoek

en gaat dit alles zeker 6 weken duren, als het niet langer is.

Mijn vraag is; heeft iemand van jullie ervaring met zo'n soort opname en hoe is die ervaring geweest?

De artsen geven aan dat de medicatie voor hem het beste is……..

Weet niet wat ik moet doen, in ieder geval even met zijn vader overleggen, die er voor de verandering weer eens niet was, pffff

Bah, heb de hele weg naar huis zitten snotteren……

• tassie

Allereerst welkom!!!!!

Wat een worstelingen zul jij voeren nu…..heftig :(

Weet je, een aantal dingen vallen me op in je verhaal. Die wil ik graag met je delen, misschien heb je er wat aan….

Je schrijft dat je pas sinds een jaar weet van zijn autisme, een jaar is kort. Hoe heb je je daarin verdiept, ben je daarin begeleidt/gestuurd/gecoached?

Is de medicatie puur voor zijn gedrag, of heb je samen met bijv een ouderbegeleider, mw, psychiater, psycholoog al gekeken waar zijn gedrag vandaan komt, wat de oorzaak is…..en daar al wat mee gestoeid samen?

En……toen wij begonnen in de zoektocht van gedrag, je handen in de haren hebben, autisme enz enz……werd ons ook medicatie aangeraden, en ook dat moest klinisch. Wij hebben dat toen niet gedaan, omdat we ons kind toen te jong vonden. Wel zijn we toen gestart met medicatie, maar een mildere vorm.

Daarnaast, zie ik vanuit directe omgeving ook dat een opname ook heel veel toe kan voegen. Zowel voor de ouders, als ook het kind/jong volwassene!! Daar zie ik groei, meer zelfstandigheid en nieuwe vaardigheden.

Lastig pakket lijkt me, zo een beslissing neem je niet zomaar!

Ik wens je veel wijsheid!

• Pma

Hoi ,

Hij lijkt me nog zo jong. Maar Tassie stelt de goede vragen. Om zo'n besluit te nemen heb je echt ondersteuning nodig van professionals die je vertrouwt. Wat is hun ervaring met kinderen met soortgelijke problemen? Schatten ze in dat het hem goed zal doen?

Het is zo , problemen kunnen erg verergeren als ze ouder zijn.

Is er inderdaad geen mogelijkheid tot een beetje medicatie en wél in de thuissituatie?

Maar veranderingen van medicatie of starten met medicatie kan ook problemen geven die in een thuissituatie heel lastig kunnen worden. (is het nu ook wel, maar anders lastig) . Een professioneel team eromheen kan dan wel heel fijn zijn ook voor het kind, omdat het kind dan ook professionele zorg nodig heeft.

Ik heb een jaar lang gemodderd met medicijnen en veranderingen en we hebben opname zo lang mogelijk uitgesteld.Daar was de psychiater het ook mee eens. De verantwoordelijkheid is topzwaar, je bent op alles alert en het put uit. De psychiater heeft niet de geheel goede medicatie voorgeschreven en nu is hij naar derdelijns psychiatrie gegaan en dat is geweldig, want nu heeft hij wel de goede medicatie lijkt het. Maar bij het instellen gebeuren er zoveel dingen en plotseling zat hij weer te laag op de medicatie en daar kom ik dan zelf achter en alerteer de psychiater erop, maar dan is mij zoon alweer ontregeld en dan is het voor hem al lijden.

Nu heb ik besloten voor opname , ik vind het heel erg eng. ben zo bang dat hij agressief wordt en dat ze andere dingen doen dan hij gewend is en waar hij rustig van wordt. Zoals ballendeken , massage etc.

Ben dan ook heel benieuwd naar de ervaringen van Tassie uit haar directe omgeving.

Heel veel sterkte Brigitte

Groet,

Pauline