vervoer en dagbehandeling

• Ucke puck

Wie weet of je het vervoer na een dagbehandeling vergoed krijgt . Het gaat om mijn zoontje die binnen kort word overgeplaats

Ik hoor er namelijk verschillende verhalen over.

• Milou*

Ik zou het je niet durven zeggen, maar het beste is om daar evenmet het zorgloket van jouw gemeente te bellen. Of met valyss als hij daarmee gaat. Het kan namelijk per gemeente verschillen hoe zij de regels toepassen door de beleidsvrijheid die zij hebben om het uitvoeren van een wet vorm te geven. Sorry ingewikkeld verhaal ga ik je verder niet mee vermoeien, maar ik denk dat dat de kortste weg is.

• tassie

Een dagbehandeling zoals een MKD of KDC vallen onder de AWBZ, samen met het vervoer.

Je zou dus even de locatie kunnen bellen om te vragen met welke vervoerder zij zaken doen.

• Ucke puck

Dankje wel milou ik ga de gemeente even bellen.

• Ucke puck

Hoi Tassie het gaat niet om een mkd of kdc .

• tassie

Dan wordt het ws via de gemeente betaald. Maar dan moet je nog steeds even de dagbehandeling bellen, want vaak hebben ze contracten gesloten met vervoerders.

Suc6!

• mariken

Helaas is het niet zo simpel. Vervoer naar dagbehandeling wordt op dit moment niet vergoed vanuit de AWBZ. Je bent afhankelijk van je eigen zorgverzekeraar en hoe je bent verzekerd. Mijn ervaring is dat het ook dan zelfs lastig is. Leerlingvervoer vanuit de gemeente behoort ook tot de opties, maar dat hoeft een gemeente officieel niet te doen. Soms zijn ze coulant en denken ze mee, maar als ze zich aan de regels houden vang je daar ook bot.

Lastig dus!

• tassie

Is deze regel verandert dan? Want voorheen, zat vervoer van en naar de dagbehandeling daar altijd bij in.

Weet jij daar meer van?

• mariken

Hoi Tassie,

Dit is inderdaad veranderd. Per (dacht ik) 1 juli 2009 is vervoer naar dagbehandeling uit de AWBZ gehaald en ondergebracht bij de eigen zorgverzekeraar. En dan ben je dus afhankelijk van hoe de regels worden geinterpreteerd en hoe goed je bent verzekerd… (let wel; ik heb het hier over dagbehandeling aan jongeren met ass en een gemiddeld tot hoge intelligentie)

• tassie

Wat fijn dat je nog even reageert!!

Ik herken het niet, mijn kids hebben in 2009 allemaal nog op een dagbehandeling gezeten en daar was het taxi vervoer allemaal nog geregeld via de AWBZ. Vandaar dat ik dat als optie aangaf. Blijkbaar is daar ( misschien per dagbehandeling??) iets in verandert….Ik herkende het niet, dus ben blij met je uitleg!! Misschien raadzaam op dus per dagbehandeling te vragen hoe het daar geregeld is…want dat verschilt.

Thanks!!