afgezette ruimte

• agnita

Hallo, ik heb een autistisch jongetje (nog geen diagnose)

Mijn thuisbegleiding heeft geadviseerd om in de kamer een soort grote box te maken die dicht kan en waar hij niet uit kan komen. Zodat hij zijn eigen plekje heeft om even rustig te spelen. Op interent al gekeken maar kan niks vinden. Heeft iemand zoiets of weet je waar je zoiets kan kopen?

• tassie

Welkom hier!

Als je nog geen duidelijkheid hebt qua diagnostiek, zou ik niet aan dat soort drastische maatregelen gaan denken…Daarnaast, als de thuisbegeleiding dit aangeeft, weet zij ook vast waar en hoe je dit kan bestellen/aanvragen enz enz.

Wat wij wel doen is met kamerschermen werken en bijv gehoorbeschemers.

Een eigen plekje kan je op allerlei manieren creeren, maar is nogal afhankelijk van veel factoren…bijv verwond je kind zichzelf? moet het prikkelarm zijn? of juist niet? is huis, op zijn kamer? enz enz…

Kortom, ik zou die thuisbegeleiding vragen hoe ze dit concreet ziet, waar je dit kan halen dan…

Of doelt ze op een soort van uitraaskamer? ( dan moet je eerst meer inzicht hebben in zijn diagnostiek enz enz…dus dat is nu nog een brug te ver)

• Daniek

Ik zou inderdaad even navragen aan de thuisbegeleiding wat ze precies bedoelt en met welke reden.

Ben in een gezin geweest die inderdaad een soort grote box (los “hekwerk”) hadden, daarvoor hebben ze een deel van de kamer afgesloten met meubels. Zodat inderdaad tijdelijk de ruimte wat beperkte bleef en hun kindje wat minder prikkels ervaarde.

Bij een ander gezin waar het kindje al wat ouder was werkte ze met kamerschermen om zo zijn tafeltje af te schermen van de rest van de huiskamer. Op deze manier kon hij even rustig iets voor zichzelf doen.

Succes!

Er kan dus op verschillende manieren een rustige ruimte gecreëerd worden. Denk dat de vorm afhankelijk is van je kindje en de leeftijd. Overleg met de thuisbegeleiding wat voor jullie (en jouw kindje natuurlijk) het beste zal werken.

• tassie

Hio hoi,

Heb je iets aan onze adviezen gehad? Of heeft de thuisbegeleiding jullie nog verder kunnen helpen?

Groetjes