Bordie met AS kenmerken

• AsBo

Hoi hoi,

Ik ben een man met de diagnose Borderline.

Sinds enige tijd ben ik me wat meer gaan verdiepen in het syndroom AS, dit omdat er mensen zijn, die denken dat ze kenmerken/gedragingen van AS bij me zien.

Nu heb ik bij het GGZ al eens gevraagd om getest te worden op AS, maar mijn psychiater vertelde me direct dat dat niet hoefde omdat ik volgens hem geen AS zou hebben.

Hij heeft verder ook geen vragen gesteld, gewoon alleen dat hij vond dat ik het niet had.

Nu heb ik dus op internet e.d. veel opgezocht wat betreft AS, en daar vond ik een online test, de AQ test.

Deze test heb ik volledig naar waarheid ingevuld, en mijn resultaat/score was 46, terwijl 50 blijkbaar het maximale schijnt te zijn.

Nu ben ik me dus nog meer zorgen gaan maken, en wil ik toch graag door het GGZ getest gaan worden.

Vraag ik me dus af, of een AQ test relatief betrouwbaar te noemen valt, dit omdat ik mijn score bij mijn volgende gesprek met het GGZ wil aandragen als extra motivatie om een test via het GGZ te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Mvg,

AsBo

• tassie

Hoi hoi,

Allereerst welkom hier :)

Wat ik, als ik jou was, zou doen is die uitslag van de test voorleggen aan je behandelend psychiater. Ook zou ik daarbij je ongenoegen uiten, het idee dat je niet gehoord bent in je vraag of er eventueel (ook) autisme zou kunnen spelen. Misschien kan je psychiater je dit uitleggen.

Toch, vind ik een waarschuwing wel op zijn plaats. Testen op internet kunnen soms helpend zijn, maar een daadwerkelijke diagnostiek vraag veel meer als een enkele test op internet. Diagnostiek zoals deze (net zoals bij bordeline) vraagt veel onderzoek, testen, observaties en vragenlijsten. Pas dan kan er bekeken worden of er spake zou zijn van autisme. Internet is dan voor het zoeken naar de vraag of er autisme bij je speelt, geen goeie raadgever!

Mocht je bij je behandeld psychiater geen bevredigend antwoord vinden, zou je altijd nog kunnen kiezen voor een second opinion.

Suc6!

• AsBo

Bedankt voor je antwoord.

Ik ben me er van bewust dat online tests niet een goede indicatie kunnen zijn voor een diagnose.

Dit soort tests kunnen wel een indicatie zijn dat mensen kenmerken van AS vertonen, en dat ze daarmee dan verder kunnen gaan kijken, in mijn geval dus, voorleggen bij het GGZ.

Er zullen idd gesprekken, vragenlijsten e.d. door het GGZ aan vooraf gaan voordat men een diagnose AS zal krijgen als daadwerkelijk blijkt dat men AS heeft.

Morgen heb ik dus mijn reguliere gesprek met mijn psychiater voor mijn Borderline medicatie, en dan ga ik hem meteen vragen om getest te worden op AS.

• tassie

Graag gedaan!

Fijn dat je morgen alweer op gesprek kan, zo kan je gelijk je zorgen en vragen op de juiste plek terugleggen!!

Besef dat ieder mens enige kenmerken van ASS heeft, maar dat voor een echte diagnose er sprake moet zijn van diverse kenmerken. Misschien dat ook je jeugd ed besproken moet worden. Als het goed is, zul je dat soort gesprekken en onderzoeken ook gevoerd hebben toen je onderzoek was naar Bordeline. Heftig dus!!

Mocht het zover komen wens ik je veel rust en kracht toe! Deze onderzoeken vragen veel van je!!

Ik hoop dat je morgen een goed gesprek hebt, en dat je de antwoorden krijgt die voor jou bevredigend zijn!

• AsBo

Vandaag het gesprek gehad met de psychiater.

Binnenkort ga ik getest worden op:

- ADD

- ADHD

- PDD-NOS

En als er dan nog onduidelijkheden zijn, kan ik ook nog getest worden op AS.

Mijn psychiater was van mening dat ik geen AS zou hebben, maar hij vertelde me er ook bij dat dat alleen bewezen kan worden als men getest word.

Hij gaf wel aan dat hij dacht dat er meer aan de hand is dan alleen Borderline, vandaar dat hij me op bovenstaande dingen wil gaan testen.

Al met al nog niet alles duidelijk, maar hopelijk binnenkort wel..

• tassie

Hoi hoi,

Enerzijds misschien dubbel, anderzijds kan dit ook antwoord geven op je vragen en zoeken!

Fijn dat de psychiater je gehoord heeft en actie onderneemt!!

Als aanvulling; hij kan je testen op kenmerken ed binnen het autistisch spectrum. Daaronder valt PDD-NOS en ook Asperger alsook klassiek autisme. Mochten jouw kenmerken vallen binnen de criteria, dan zal 1 van deze aangeven welke soort/vorm van autistische stoornis je hebt. Dit is dus 1 soort test, en hoeft niet verder onderzocht te worden als blijkt dat je geen PDD-NOS hebt.

Ik hoop dat alles gaat zoals jij wilt, en dat de testen niet al te intensief zijn!!

Suc66!!!