Autisme en basisonderwijs

  • piano

    Hallo !

    Misschien kunnen jullie me helpen…

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum binnen het reguliere basisonderwijs. Alle informatie is welkom. Daarbij ben ik me heel erg goed bewust dat uiteraard elk kind anders is, elke stoornis er anders uit ziet en dat ook de scholen verschillen.

    Het belangrijkste doel van ons is een goede plek zoeken voor ons zoontje tzt, dat kan dus ook prima sbao zijn. Het belangrijkste is dat hij zich er goed voelt. Hij is nu 4 en een half jaar en bezoekt momenteel het medisch kinderdagverblijf.

    Alvast bedankt voor de antwoorden!

  • tassie

    Hoi hoi,

    Voor vragen mbt het reguliere onderwijs kan ik je niet veel verder helpen, bij mij zitten ze allemaal op speciaal onderwijs.

    Daarnaast moet je er ook vanuit gaan, dat als de tijd daar is, jullie samen met het MKD gaan zoeken, bespreken en kijken naar passende mogelijkheden binnen het onderwijs.

    Vaak wordt er vanuit het MKD, samen met jullie gezocht.

    Regulier onderwijs is wel mogelijk, maar dat hangt ook af van diverse factoren bijv het IQ en de mate van extra begeleiding dat je kind nodig heeft, en de hoeveelheid kinderen in de klassen enz enz. Het kan dus wel, maar dat hangt ook af van je kind zelf en de behoefte aan structuur, prikkels en de mate waarin hij/zij zelfstandig is.

    Heeft het MKD daar al enig zicht op?

  • piano

    Enig zicht wel maar nog niet volledig. Hij zit nu een half jaar op het mkd dus het is ook nog vroeg. Zoon ontwikkelt zich wel duidelijk en dat zie ik ook. Als moeder neigt het gevoel de ene keer naar het speciaal onderwijs en de andere keer naar basisonderwijs. Alles is ok, als hij maar op zijn plek zit.

    Hij heeft een boven gemiddeld tot begaafd IQ dus wat dat betreft zou hij het in het bao prima redden.

    Lastige keuze tzt.

    Welk schooltype(cluster) of sbao zitten jouw kinderen en hoe bevalt dat?

  • tassie

    Lastige keuzes he………..

    Wat wij hebben gedaan, toen duidelijk werd, dat de MKD tijd aan een einde kwam, is samen verschillende scholen bezoeken en een gesprek daar aangaan.

    Vaak kregen we dan een gesprek met directie, vaak met een IB-er of juf erbij, en daarin onze vraag neerleggen hoe hun school is, wat voor soort kinderen er zijn, wat hun ervaringen zijn, hoe hun onze vraag zien. Tijdens dat gesprek legde ik kort en duidelijk neer wie mijn kind is, wat hij extra vraagt en hoe hij zich tot nu toe heeft ontwikkelt, soms met wat extra diagnostische termen zoals IQ uitslagen en de DSM. Vaak geeft zo een gesprek op scholen veel zicht en antwoord in dat wat mogelijk is, of juist niet!

    Mocht je tzt daaraan toe zijn, zou ik bijv een reguliere school, een sbo en eventueel een cluster 4 school bezoeken. Dat kan altijd en is vrijblijvend.

    Mijn kids zitten op het SBO ( speciaal onderwijs) en op een cluster 3 school ( voor meervoudig gehandicapte kinderen). Beide scholen waren, voor ons allemaal, een grote omschakeling na het warme bad van het MKD. Het vraagt veel inzet van zowel ons als de leerkrachten en andere disciplines op school, maar we komen er wel ;)

    Ook hier moesten we opnieuw afstemmen en leren samen te werken, want dit is geen behandeling maar daadwerkelijk onderwijs ( ook al is dat aangepast). Er wordt wat anders van de kids verwacht en aangeboden, en die omschakeling is voor allemaal best pittig geweest.

  • Bram

    piano Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo !

    >

    > Misschien kunnen jullie me helpen…

    > Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met

    > kinderen met een stoornis in het autistisch

    > spectrum binnen het reguliere basisonderwijs. Alle

    > informatie is welkom. Daarbij ben ik me heel erg

    > goed bewust dat uiteraard elk kind anders is, elke

    > stoornis er anders uit ziet en dat ook de scholen

    > verschillen.

    > Het belangrijkste doel van ons is een goede plek

    > zoeken voor ons zoontje tzt, dat kan dus ook prima

    > sbao zijn. Het belangrijkste is dat hij zich er

    > goed voelt. Hij is nu 4 en een half jaar en

    > bezoekt momenteel het medisch kinderdagverblijf.

    >

    > Alvast bedankt voor de antwoorden!

    Dag Piano,

    Het ligt er helemaal aan wat hij al wel en niet kan. Hij gaat nu naar een MKD. Waarschijnlijk leert hij hier vooral om beter te communiceren en wat meer zelfredzaam te worden. Een kind dat redelijk kan communiceren en slim genoeg is (TIQ minimaal boven de 85) kan wellicht meekomen op een reguliere basisschool. Waarschijnlijk heb je dan wel een REC IV indicatie nodig voor extra begeleiding (het rugzakje). Voordelen zijn dat hij hier met kinderen zonder een stoornis leert om te gaan. Nadeel is dat hij als anders wordt gezien (pestgevaar) en te maken krijgt met juffen en meesters met een stuk minder ervaring met autisme. Op een speciale basisschool is er veel meer aandacht en expertise voor een kind met autisme. Hoe graag ouders hun kind soms liever op een reguliere school willen zien, vaak is een speciale basisschool toch beter voor de ontwikkeling. Nogmaals gezegd. Het ligt er aan hoe autistisch uw kind is…. er zijn vele degradaties.

  • rossella_roos@hotmail.com

    Hallo,

    Mijn zoontje is nu net 5 jaar, heeft pdd-nos en adhd. hij zit sinds eind maart op het MKD. Daarvoor zat hij op een reguliere school.

    De ervaring met deze school was qua leiding en leraressen goed. Als er iets speelde, kreeg ik het te horen. Mijn zoontje vond school ook ontzettend leuk, maar het werd steeds moeilijker voor hem. Hij zat in een klas van 22 kinderen, waar hij duidelijk moeite mee had. En op reguliere scholen zijn nu eenmaal grote klassen.

    Het gymmen was voor hem marteling. De eerste keren dat ze hem aan het gymmen zette, leiten ze de kinderen los in de gymzaal, zonder echt duidelijke talen. Kinderen wisten er raad mee, ze hopten van toestel naar toestel, speelden tikkertje enzovoort. Mijn zoontje niet. Bij het zien van 21 rondrennende en gillende kinderen, begon hij zichzelf op zijn hoofd te slaan en zette het daarna op een lopen. Het duurde de juffrouw een kwartier om hem te vangen (want hij was de gymzaal ontvlucht) en daarna nog eens een half uur om hem te kalmeren. de keren erna hebben ze hem een taakje gegeven en voor het het gebied kleiner gemaakt.

    Toen hij op school trakteerde, zag ik hoeveel moeite hem kostte om zelf het snoep uit te delen. Hij wilde het natuurlijk zonder mama doen, dus gaf ik het snoep aan een ander kind dat zichzelf had aangeboden als helpertje en die gaf het snoep aan mijn zoontje en wees meteen aan welk kind iets moest krijgen.

    Hij kon de werkjes aan, maar voor een bepaalde tijd. Hij was snel uit zijn concentratie en met 22 kinderen in een klasje is niet altijd de tijd en de ruimte om bezig te zijn met mijn zoontje. veel contact met andere kinderen had hij niet, hoewel hij wel populair was bij de kinderen. Hij zocht het nooit op.

    Aan de ene kant had ik goede ervaring met de school, maar ook zij gaven aan dat mijn zoontje in een proefperiode zat en bij gesprekken was het telkens wel dat ze zeiden dat ze zagen dat er wat mis was met mn zoontje.

    Ik zit zelf met hetzelfde: waar zet ik hem op school als hij klaar is met het mkd. Een normale school wordt moeilijk voor hem, maar een cluster 4 school is denk ik nog niet aan de orde. Ik kies voor speciaal onderwijs. Zo kan hij naderhand alsnog naar normaal onderwijs of naar een cluster 4.

  • Juut 03-02-08

    Hoi piano sorry dat ik nu pas reageer hier veel ervaring in het reguliere onderwijs……zoon nu bijna 20 basisschool zonder diagnose (heeft asperger) zoonlief nummer 2 van mij al diagnose vanaf 1.5 jaar maar via de officiële kanalen pas met 6 jaar oud…………..pddnos………..ook regulier onderwijs……………veel bloed zweet en tranen maar als het kan is het het waard……..de lange strijd……….mail me maar prive dan vertel ik je meer; groet Juut of stel je vragen hier natuurlijk als je die hebt……..beide mannen hebben trouwens geen rugzakje gehad de jongste wel veel extra hulp RT-ers.

  • ianpieps

    Hallo,

    Mijn ervaring met het regulier basis onderwijs is dat alles afhangt van de bereidwilligheid van de leerkrachten.

    Zijn de leerkrachten bereid om mee te denken.

    Zoja, dan kan het heel erg goed gaan op school.

    Willen ze niet meedenken, dan van je kind in een groot gat.

    Mijn oudste zoon kwam als 4 jarige bij een juf die hem totaal niet wilde begrijpen.

    Hij was na 2 maanden school volgens de leerkracht een “crimineel in de dop”, dit zijn helaas haar exacte woorden.

    Inmiddels is hij bijna 15, en is nog nooit met de politie of andere instanties in aanraking geweest.

    Heeft keurig het regulier basisonderwijs gevolgt en is uiteindelijk op het vwo beland.

    Daar ging het door onbegrip van een aantal leerkrachten in het 2e jaar fout.

    Nu zit hij wel op speciaal onderwijs en hij is erg happy daarmee.

    Mijn jongste zoon heeft op dit moment last van het onbegrip van de nieuwe directrice.

    Dat verhaal staat hier ook vermeld, misschien heb je daar ook iets aan.

    Al met al, zal de schooltijd veel van je vergen, je moet continu alles in de gaten houden.

    Maar dat zal op het sbo ook het geval zijn.

    Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel.

    Misschien kan ik helpen, misschien niet.

    Groetjes,

    sandra

  • piano

    Dank jullie wel voor alle reacties, super dat er zoveel mensen zijn die meedenken. Vaak in de zelfde situatie zitten of zaten.

  • Angie

    Onze zoon Damian van net 5 is het afgelopen jaar naar de Montessori gegaan. Hier hadden we een bewuste keuze voor gemaakt gezien zijn karakter, maar we ontdekten later pas dat er wat meer dingen speelden, waaronder het vermoeden dat hij een stoornis binnen het autistisch spectrum heeft (enige diagnose nu is NAO - niet anders omschreven)

    Onze persoonlijke ervaringen met deze ‘reguliere’ school zijn veelal negatief, maar dat komt ook door andere omstandigheden zoals een wissel in de directie en in de IB-er. Het grootste probleem voor Damian was de grootte van de groep, die kon hij niet handelen en vervolgens wisten de docenten zich geen raad met zijn gedrag. Het is ook voorgekomen dat ze hem wilden afzonderen en dat vervolgens deden op een vreemde kamer met een vreemde persoon, waardoor hij zo mogelijk nog meer door het lint ging.

    Het vooruitzicht van je kind op een reguliere school kan fijn zijn, mits je alles goed kan bespreken en er ook interesse is en moeite gedaan (kan) word(-en) vanuit de docenten e.d. Als je kind voldoende heeft aan wat extra begeleiding (evt. extra ondersteuning in de vorm van een rugzakje) is het zeker de moeiet waard om rond te kijken en ga dan inderdaad gewoon bij scholen op gesprek!

    Daarentegen zullen op het speciaal onderwijs/REC altijd meer gespecialiseerde mensen aan het werk zijn wn hebben vaak een stukje meer know-how.

    Wij troffen op de Montessori vorig jaar 1 juf met engelengeduld en veel begrip, met zo'n juf zou Damian het waarschijnlijk veel beter doen op school!

    Ga gewoon af op je eigen gevoel, vergeet niet sfeer te proeven bij verschillende scholen en laat je goed informeren vanuit het MKD, zij weten ook vrij veel over wat wel of geen passend onderwijs zou kunnen zijn.

    Succes ermee!