pgb

• Marloes

Hallo

Ik heb begrepen dat je een pgb voor vanalles kunt gebruiken, mits goed omschreven (ondersteunende begeleiding?). Mijn vraag is: hoe verloopt de aanvraagprocedure en hoe wordt een bedrag berekend??? (ik heb een zoon met autisme).

Moet je voor elke activiteit, bv sport en muziektherapie, een aparte aanvraag indienen of kun je een bepaald bedrag aanvragen en achteraf verantwoorden??

Wat heb je naast een diagnose nodig voor de pgb-aanvraag?

Bij BJZ krijg ik maar mondjesmaat informatie en zeker niet meer info dan ik vraag, alsof de opdracht is een aanvraag zo veel mogelijk af te houden…

marloes

• tassie

Hoi,

Allereerst welkom hier!

PGB kun je niet voor van alles gebruiken, maar kan je gebruiken voor de aangevraagde zorg/hulp of begeleiding. Dit zit dus wel aan regels gekoppeld.

De bedragen staan vast, vanuit indicaties die zoals ik lees bij jou worden afgegeven via BJZ en die zijn gekoppeld aan klasse's. Deze klasse's en indicaties staan gelijk aan een bedrag.

Als het goed is, heb je een casemanager vanuit BJZ. Die kun je vragen om je een PGB aanvraag formulier toe te sturen. Op dat formulier geef je aan waar je een PGB voor wilt aanvragen, voor welke hulp of begeleiding dus.

Voor de aanvraag heb je in ieder geval een geldende diagnose nodig, soms met extra medische gegevens als die er zijn. Daarnaast een kopie van het ID bewijs.

Op het formulier moet je goed kunnen opschrijven waar je het PGB voor nodig hebt.

MEE kan je daar mee helpen EN doet dat gratis ;)

http://www.mee.nl/

Voor extra info verwijs ik je liever naar deze site, daar staat alles goed en duidelijk omschreven.

http://www.pgb.nl/

Houdt er daarnaast rekening mee dat er sinds juli dit jaar een wachtlijst is, met het toekennen van nieuwe PGB aanvragen. Misschien dat BJZ daarom niet echt ‘meewerkt’…

Ik zou, als ik jou was, als eerste contact opnemen met stichting MEE, zodat hun je kunnen ondersteunen bij deze aanvraag!

Suc6!

• carla van de waal

hallo marloes

je kunt een pgb niet overal voor inzetten

daar komt nu bij dat ze ook op de pgb gaan bezuiningen.

en mensen die een pgb hebben

worden komend jaar 3%bezuinigt.

ook is er een stop op het aanvragen van een pgb.

groetjes carla