Hoi Nina,
Mijn zoon (nu 19) slikt Risperdal al vanaf zijn tiende, maar in hele lage dosis. Dit kreeg hij voor zijn Gilles de la Tourette. Dat helpt maar voor een derde omdat er geen medicijnen bestaan tegen GTS, de doelgroep is te klein om voor onderzoek geld uit te geven. In de vakanties was hij vaak rustige en gaven we de pil gewoon vaak niet. Kinderen slapen er goed op, hoor ik ook van meer moeders. Probeer alsjeblieft de dosering zo laag mogelijk te houden. Het is een anti psychoticum en alhoewel het atypisch is , itt tot de ouderwetse anti psychotica die heel veel bewegingsstoornissen gaven, kun je ook met dit middel na verloop van tijd bewegingsstoornissen krijgen. Ik vind dat het mijn zoon heeft geholpen , dat denk ik, want hij was altijd, ondanks zijn autisme en verstandelijke beperking eigenlijk een makkelijk kind. Maar nu na al die jaren heeft hij ernstige bewegingsstoornissen en dokters proberen uit te vinden waar dat vandaan komt en er wordt ook geopperd dat dit door de Risperdal kan komen.
Wat ik ook onlangs hoorde van een AVG arts : geef de laatste pil om 16.00 uur , want mensen met een verstandelijke beperking kunnen er inderdaad ook onrustig van worden. Mijn zoon sliep er altijd goed op, en had de laatste pil altijd om 20.00 uur. Maar nu ze het gebruik van Risperdal toch meenemen in onderzoek bij hem naar eventuele akathisie, dacht ik dat je misschien dit wilde weten. Hij heeft op zijn 18 e nogal een verhoging gehad van de risperdal (door neuroloog), omdat hij in de war raakte.(niet van Risperdal ) En van die verhoging heb ik nu wel spijt van, want afbouwen is niet zo gemakkelijk. Hij zit nu op een observatiegroep sinds drie weken en inzet is toch medicijnen eraf. Daar ben ik blij mee.
Iets anders waar je op moet letten is dat kinderen er enorm veel honger van krijgen , vooral zoete dingen en veel zoete frisdrankem. Dus het vergt wel discipline om daar niet teveel aan toe te geven. ook met een lage dosis is mijn zoon als kind er zeker een kilo of 5.6 van aangekomen. Dat komt vaak voor. Je vroeg naar ervaringen en dit zijn de mijne. Het is altijd belangrijk om dit allemaal goed af te wegen. Probeer dosis zo laag mogelijk te houden. Ik ben benieuwd nog eens te horen of het helpt! Sterkte.
Groet,
Pauline