Risperdal

  • Nina mv Dani en Mila

    Hoe is dat bij jullie gegaan? De opbouwfase….dus de eerste weken? Bijwerkingen bij het kind? Meer frustratie misschien omdat het kind niet weet wat er in zijn lijfje gebeurt? Geen bijwerkingen? Ben dus erg benieuw naar de beginfase-verhalen..!

    Wie wil mij daar over informeren?!

  • tassie

    Hoi hoi,

    Geen ervaring met risperdal…maar wel andere meds.

    Hier was het de ene keer heel timide, wat afwezig…bij andere meds soms veel drukker en minder geconcentreerd…en weer bij andere zelfs psychotisch…

    Wat wij vaak deden is een schriftje op tafel standby houden, zodat we elke keer snel even onze bevindingen, vragen en gevoelens op konden schrijven. Per dag, dagdeel enzo.

    Zo hou je zelf ook overzichterlijk wat je ziet.

    Ik ga duimen dat dit aanslaat, voor jullie allemaal!!

    Sterkte.

  • aquagirl

    Hier geen bijwerkingen gehad. Het enige wat ik heb gemerkt in de eerste dagen is dat hij een keertje even verward was, niet meer wist wat hij aan het doen was, maar dat duurde maar een paar seconden en is nooit meer teruggekomen dus ik weet ook niet of het van de risperdal was maar het viel me op omdat hij dat normaal nooit heeft.

    En verder is hij emotioneler geworden, dat was al na een paar dagen en is ook gebleven. Sneller verdrietig en huilen dan voorheen. Maar ook minder snel boos, minder snel gefrustreerd, flexibeler enz.

  • Nina mv Dani en Mila

    Dus toch wel meer positief dan negatief?

    Minder boos gefrustreerd en flexibeler lijkt me voor hem ook erg fijn!

    Hopelijk ook hier geen bijwerkingen.

  • Pma

    Hoi Nina,

    Mijn zoon (nu 19) slikt Risperdal al vanaf zijn tiende, maar in hele lage dosis. Dit kreeg hij voor zijn Gilles de la Tourette. Dat helpt maar voor een derde omdat er geen medicijnen bestaan tegen GTS, de doelgroep is te klein om voor onderzoek geld uit te geven. In de vakanties was hij vaak rustige en gaven we de pil gewoon vaak niet. Kinderen slapen er goed op, hoor ik ook van meer moeders. Probeer alsjeblieft de dosering zo laag mogelijk te houden. Het is een anti psychoticum en alhoewel het atypisch is , itt tot de ouderwetse anti psychotica die heel veel bewegingsstoornissen gaven, kun je ook met dit middel na verloop van tijd bewegingsstoornissen krijgen. Ik vind dat het mijn zoon heeft geholpen , dat denk ik, want hij was altijd, ondanks zijn autisme en verstandelijke beperking eigenlijk een makkelijk kind. Maar nu na al die jaren heeft hij ernstige bewegingsstoornissen en dokters proberen uit te vinden waar dat vandaan komt en er wordt ook geopperd dat dit door de Risperdal kan komen.

    Wat ik ook onlangs hoorde van een AVG arts : geef de laatste pil om 16.00 uur , want mensen met een verstandelijke beperking kunnen er inderdaad ook onrustig van worden. Mijn zoon sliep er altijd goed op, en had de laatste pil altijd om 20.00 uur. Maar nu ze het gebruik van Risperdal toch meenemen in onderzoek bij hem naar eventuele akathisie, dacht ik dat je misschien dit wilde weten. Hij heeft op zijn 18 e nogal een verhoging gehad van de risperdal (door neuroloog), omdat hij in de war raakte.(niet van Risperdal ) En van die verhoging heb ik nu wel spijt van, want afbouwen is niet zo gemakkelijk. Hij zit nu op een observatiegroep sinds drie weken en inzet is toch medicijnen eraf. Daar ben ik blij mee.

    Iets anders waar je op moet letten is dat kinderen er enorm veel honger van krijgen , vooral zoete dingen en veel zoete frisdrankem. Dus het vergt wel discipline om daar niet teveel aan toe te geven. ook met een lage dosis is mijn zoon als kind er zeker een kilo of 5.6 van aangekomen. Dat komt vaak voor. Je vroeg naar ervaringen en dit zijn de mijne. Het is altijd belangrijk om dit allemaal goed af te wegen. Probeer dosis zo laag mogelijk te houden. Ik ben benieuwd nog eens te horen of het helpt! Sterkte.

    Groet,

    Pauline

  • Nina mv Dani en Mila

    De dosis is ook heel laag en we gaan vloeibaar geven!!! Woendag weet ik het zeker maar ik dacht dat ze zeiden te beginnen met 0,25 ml?!

    Dat slapen zou niet verkeerd zijn….altijd zooo vroeg wakker!

    Ja en dat eten had ik gehoord……gewoon meer boterhammen en fruit?! De laatste tijd eet hij zowiezo erg goed………zie je dat gelijk, dat er meer eetlust komt?!

    Dank je wel voor je verhaal!

    Ik zal zeker updates plaatsen!

  • Pma

    Hoi Nina,

    Dat is een erg lage dosis inderdaad. De eetzucht zie je binnen een paar weken wel. Het werkt zeker voor inslapen en mijn zoon (tot vandaag de dag) slaapt gewoon 11 uur per nacht. Zou fijn zijn voor jullie als je zoon niet meer zo vroeg wakker wordt. Succes groetjes Pauline

  • MvH

    Onze zoon is afgelopen woensdag begonnen met 0,25 ml Risperdal wat de vrijdag daarna is opgehoogd naar 0,5 ml.

    Even onze ervaringen in een vogelvlucht:

    - slaapt vele malen beter!

    - zegt zelf dat het rustiger is in zijn hoofd

    - is wel wat emotioneler

    - lijkt rustiger en beter bereikbaar

    Maar goed dit betekend niet dat het meteen een wonderbaarlijk resultaat is hoor, hij is niet ineens “genezen” en volgens de psychiater duurt het ook een aantal weken voordat zoiets echt goed werkt.

    Hij vind het drankje vies zegt hij maar neemt het altijd keurig in, we hebben het idee dat hij vlak na iname heel even echt begint te hyperen, maar daarna kachelt hij als een idioot in en valt hij bijna tijdens het avondvoorlezen al in slaap, terwijl hij anders zat te wippen alsof er mieren door zijn billen liepen daarna is hij altijd vrijwel direct stil en in slaap. Ook stond hij voor medicijn gebruik geregeld wel 5x per nacht aan ons bed omdat hij nachtmerries had, jeuk aan zijn neus had of weet ik wat en we hebben hem dinsdagnacht voor het laatst aan ons bed zien staan dus dat is alvast een fijne bijkomstigheid

  • enithstans

    Vanaf 2,5 jarige leeftijd is de diagnose kernautist bij mijn nu 7 jarig zoontje.sinds kort ook adhd vastgesteld.

    de psych is toen begonnen met 1x per dag o,5 mg risperdal en dit is nu opgevoerd tot 3x daags 0,5 mg,deze doses is het max wat hij kan krijgen anders word je kind afgestompt in zijn gedragingen.

    de reactie van mijn zoontje op de risperdal was vooral in het begin met moeheid,buikpijn en zijn gedrag ging met pieken en dalen op en neer.

    op dit moment vind hij vooral veel rust,tuurlijk blijven er zo zijn pieken onstaan maar die zijn stukken minder heftig,en minder lang.

    maar goed ieder kind zal anders reageren op dezelfde medicatie,dus je kan alles wel lezen maar de werkelijkheid zal mee brengen hoe je kind zal accaderen op risperdal.

    succes in ieder geval en veel geluk voor de toekomst

    groetjes enith