We hebben de diagnose van onze dochter gekregen: McDD
Zij heeft geen enkele vorm van autisme!
Ik heb mij de afgelopen weken verdiept in McDD en contacten gezocht met diegene die studie naar McDD hebben gedaan en heb veel info gekregen.
Ik ben nog niet eens uitgelezen, maar heb wel zoiets dat het wel eens op internet mag veranderen kwa info, want werd daar echt niet wijzer van. De kenmerken kloppen wel, maar dat het wordt gekoppeld aan autisme was mij meteen wat vaag en gaf ij mij veel vragen waar niemand antwoord op had.
Je kan nergens enkel alleen lezen over McDD of autisme komt om de hoek kijken. Ik heb via forums e.d. vele mensen gesproken die McDD toch als een autisme zien! ??
Ik heb geen problemen met autisme, (onze zoon is autistisch) maar dit heeft de zoektocht naar wat mijn dochter heeft juist moeilijk gemaakt.
Dat McDD veel kenmerken heeft van autisme klopt wel, maar ook bijv. hoogbegaafde kinderen hebben kenmerken van autsime….dus ja….
Het boek McDD van Rutger Jan van der Gaag zal ook meer opheldering geven over McDD.
Daar staat ook in dat er 4 groepen zijn met ontwikkelingsstoornisen.
1. kinderen met een duidelijk achterstand in ontwikkeling op alle fronten. Ook wel kinderen met verstandelijke beperking genoemd.
2. Kinderen op t oog normaal met een uitgesproken probleem in sociale beperkingen, autisme.
3. Kinderen met min of meer verstandelijke beperking en daarnaast autisme
4. De groep kinderen dat overbleef kinderen met ontwikkelingstoornissen, McDD.
Hij pleit er ook voor om McDD niet langer onder autismespectrumstoornis te plaatsen, omdat dit grote verwarring brengt .
Een goed voorbeeld WAAROM:
Bij kinderen met McDD is de kern van de het probleemde regulatie van emoties en niet de sociale stoornis zoals bij autisme!
McDD-ers worden overspoeld met emoties en uiten deze expressief en nadrukkelijk.
Kinderen met autisme uiten de emoties vlakker en rationeler vanuit de noodzaak om hun handelen in sociale situaties te beredeneren!!
Kortom: een kind met autisme is verbaasd door en tijdens de sociale interactie en dat dit angst in hem/haar oproept terwijl een kind met McDD zowel adequaat als niet adequaat sociaal gedrag kan vertonen naar gelang het overspoeld wordt door angst en denkstoornissen.
Ook autisme werd afhankelijk ten onrechte gezien als een emotionle reactie van kinderen op de omgeving en de opvoeding.
Kinderen met McDD kunnen ten onrechte de stempel autsime hebben gekregen.
Wil je meer begrijpen over McDD dan raadt ik je toch het boek aan van van der Gaag!
Groetjes Jul