verkeersveilig??

• Prikster2014

hoi allemaal,

ik zou graag willen weten hoe jullie jullie (jonge) kinderen met autisme veilig het verkeer doorloodsen.

Mijn dochter is nu 5 1/2 ze kan wel fietsen maar niet zelfstandig opstappen en veilig stilstaan/stoppen. Ze kan ook niet goed inschatten wanneer wel of niet te kunnen stoppen.

Ze gaat ook nog lang niet alleen op pad hoor (vindt haar daar nog je jong voor, ookal zit ze al in groep 3), maar ik ben zo benieuwd hoe anderen dit doen. De dag dat ze zelf naar school zal gaan komt wel steeds dichterbij.

Je kan ze immers geen vestje aan doen met “ik ben niet verkeersveilig ” of ‘ik doe onverwachte dingen op de weg, neem aub afstand ’

groeten

• tassie

Hoi Hoi,

Lastig en herkenbaar…….

Wij hebben hier voor de 2 oudsten een tandemfiets. Bij deze fiets zitten hun voorop, en wij achterop. Wij hebben de controle qua sturen ed, en samen kunnen we trappen en het tempo bepalen. Zo zien wij, doordat wij achterop zitten, welke kant ons kind op kijkt..waar de aandacht is; en zo kunnen we elke keer uitleggen en herhalen in hoe het verkeer moet, wat de regels zijn enz enz……….

Ook ga ik soms, rennend mee met ons kind…dan doe ik dat wel 1 op 1. Dan blijf ik naast mn kind rennen, zodat hij ook zelf leert fietsen, maar ik ben er toch bij om in te grijpen mocht dat nodig zijn.

Ook oefenen we veel op parkeerplaatsen nadat alle autos weg zijn, om iets van regels aan te leren, hoe stop je…wanneer stop je enz enz.

Al bij het begin van lopen/wandelen ben ik begonnen met 1 woord te noemen/zeggen en soms roepen als ze moeten stoppen. “Stop”…….dat werkt, alleen het handelen en direct stoppen met fietsen is nog geen automatische handeling; dat heeft tijd en veel herhaling nodig.

Als ik kijk naar mijn kids, is het een kwestie van heeeeeel veel tijd, herhalen en geduld…….en hopelijk kunnen mn jongens dan ooit zelfstandig aan t verkeer delen.

Denk wel bijv aan een kinderhelm, een lichtgevend vestje en een vlaggetje aan dr fiets waardoor ze beter zichtbaar is voor anderen.

Suc6!!

• Juut 03-02-08

Nou groep drie en alleen al op pad……………….dat is wel heel jong………..zelfs als het een kindvriendelijke route is…………nu pas in groep 8 gaat jongeman alleen naar school en weer terug, verder pas in groep 7 verkeersles/examen……zou van mij eerder mogen hoor maar wie ben ik…….trouwens heb ervaring dat de meeste moeders/vaders tot en met groep 6 zeker nog meefietsen hoor………dus maak je niet te druk komt vanzelf goed……………. groetjes Juut

• Prikster2014

ze hoeft alleen maar een lange weg te volgen en 1 keer over te steken met verkeersouders. wij wonen in een dorp waar de kinderen al vroeg zelf naar school gaan en kunnen . Ik vind het idd een beetje vroeg, maar zij vindt mij weer overdreven.

• Can

Onze jongste van tien jaar mag om deze reden niet deel nemen aan het verkeer. Hij kan wel fietsen maar mist het inzicht in verkeersveiligheid.

Zo fietst hij bijv al naar links als hij naar links kijkt en dat kan niet op een fietspad waar van beide kanten wordt gefietst in tegengestelde richtingen.

Ik zou haar met begeleiding laten fietsen en anders niet,

tenzij zij het wel kan als ze wat ouder is

gr Can

• SamPhoenix

Wij hebben voor Damian een aanhangfiets, tis even wennen, maar ik vind het ideaal. Het is eigenlijk een extra fiets, maar waar het voorwiel zit loopt een stang die vastgemaakt is onder mijn zadelpen. Hij heeft ook wel een vlaggetje en verlichting e.d. Voornaamste vind ik dat Damian zo het verkeer echt mee kan maken, want hij fietst er zelf in, alleen heb je als ouder constant de controle. Je kind kan dus ook niet zelf sturen, maar went zo wel aan het fietsen zelf, het voorbijkomende verkeer en alle dingen eromheen. Hij is nu druk aan het oefenen zonder zijwieltjes (achter in de tuin of op een parkeerterrein), maar wat mij betreft mag hij nog lang op zijn aanhangfiets mee, ik vind het ding helemaal geweldig!

• tassie

Misschien rare vraag, maar blijft je zoon gewoon zitten dan? Is hij zo stabiel in zn evenwicht enzo?

En…vind je het niet ‘naar’ dat je hem niet kan zien, want zo zit hij toch achter jou?

Bedoel ik niet aanvallend hoor, puur om te snappen enzo!!!

• SamPhoenix

Maakt niet uit Tassie, zijn hele logische vragen.

Het is natuurlijk best lastig dat je hem niet kunt zien, maar we kletsen wat af op de fiets! Stikgezellig en meteen een stukje controle, maar gelukkig zal Damian ook niet zo 1,2,3 van de fiets afspringen. Ik weet niet of zoiets al bestaat, maar je zou wellicht zelf nog iets van een gordeltje kunnen maken als je je daar fijner bij voelt.

Qua evenwicht gaat het eigenlijk prima, al vanaf de eerste keer (toen was hij 4 jaar en 5 maanden) Hij heeft gewoon een zadel en kan zelf meetrappen, dus qua benen gaat dat al snel goed en hij heeft op de stang ook een stuurtje zitten wat hij gewoon vast kan houden.

Als het nodig is zou je voor een stukje balans een kind eerst kunnen laten oefenen op een loopfiets of iets dergelijks?!

Het enige nadeel van de aanhangfiets in het begin is dat je zeker op moet passen omdat je een stuk langer bent en je bochten echt goed ruim moet nemen. De aanhangfiets draait prima mee en zal niet zomaar omvallen, maar je moet alles wel ruim inschatten, niet alleen met bochten, maar ook met paaltjes en poortjes enzo. Wat ook lastig kan zijn trouwens, is als je kind harder probeert te fietsen dan jij, dan begint het hele ding flink te schommelen. Wij hebben gelukkig dan een aanhangfiets met versnellingen, dus daar valt wel weer een mouw aan te passen…

Al met al wegen bij ons de voordelen een stuk zwaarder dan de nadelen, vooral qua veiligheid en verkeerservaring, maar het scheelt denk ik wel wat je kind al wel of niet aankan…

Zijn er misschien meer mensen op het Forum met ervaringen (goede of slechte) met aanhangfietsen, tandems of andere soorten van (veilig) vervoer voor de kids?

• Can

Ja wij hebben ook gebruik gemaakt van een tandemfiets voor de jongste. Dat was toen hij nog naar gewoon basisonderwijs ging en hij zat dan voorop in een gordel,

ik zat achter en stuurde en trapte mee en hij ook, hij kon dus niet sturen.

Echt een aanrader!

Nu gaat zoonlief alweer 3 jaar naar speciaal onderwijs in een busje dus de tandem moeten we weer terug brengen want daar maken we nu geen gebruik meer van

gr Can

ps je kunt bij de gemeente bij de afdeling wmo terecht voor dit soort dingen;)

• Juut 03-02-08

Tjeemig een beetje heel erg off topic maar ik weet nog goed dat ik het zo'n overgang vond van voor in het zitje ( gelukkig had ik geen grote of dikke jongens dus ze zaten er erg lang) en daarna achterop…..och jee…….niet meer een kusje stelen bij het stoplicht of even een aai over de bol……….want eenmaal achterop moet je daar zowat voor afstappen dus dus werkt niet ……….maar ach nu fiets ik soms hand in hand ( als er geen klasgenoten in de buurt zijn en bij de weinige keren dat ik mee mag fietsen om vervolgens boodschappen te doen ) en op zijn grote fiets zit hij net zo hoog als ik naast me……..kleine mannekes worden veels te snel groot :(

groetjes Juut………..