adhd

• Can

Hoi

Ik heb eergisteren de diagnosebrief gekregen van L zijn psychiater, dit omdat buro jeugzorg dit nodig heeft voor een heraanvraag voor de pgb.

Nu lees ik daar in dat hij naast zijn pdd nos ook adhd heeft.

Ik wist wel dat hij pdd nos met adhd kenmerken had, maar heb het nog nooit beschreven zien staan in de dsm iv classificatie./

Nu staat daar dus pdd nos en adhd

Okee, leuk dat ik dat weet!

Ik ben er een beetje bedonderd van!

groetjes Can

• tassie

Phoe kan me voorstellen dat dit even heel raar voelt zeg Can………

Heb je het in de vorige diagnostiek niet erbij vermeld staan? Vaka staat zoiets benoemd bij de samenvatting of conclusie en staan daar ook alle dsm classificaties bij……..

Zo niet, dan zou ik dat toch duidelijk willen hebben, in waarom nu in ene wel……

Misschien ‘even’ een telefoontje aan wagen?!

Kus

• SamPhoenix

Vervelend dat je dat nu pas tegenkomt, maar ik heb wel begrepen dat ze tijdens de diagnostiek vaak de autistische stoornis benoemen en wanneer er ADHD in het spel is wordt dit inderdaad niet altijd genoemd (dit valt dan als het ware onder de PPD-Nos diagnose, ook omdat er veel kinderen met een autustische stoornis kenmerken van ADHD vertonen:

Pervasieve ontwikkelingsstoornissen (PDD) Veel kinderen met ADHD hebben problemen in de relatie met anderen en veel kinderen met een pervasieve ontwikkelingsstoornis vertonen problemen als hyperactiviteit, geringe impulscontrole en aandachtsproblemen.* De regel is echter dat kinderen en jeugdigen die aan de criteria van zowel ADHD als PDD voldoen, de diagnose PDD krijgen. Hoewel per definitie de diagnose ADHD niet tegelijk met de diagnose PDD gesteld mag worden, is de realiteit dat er kinderen en jeugdigen zijn die symptonen van zowel ADHD als PDD vertonen (Luteijn e.a., 2000)

Overgenoemen uit Leerboek Kinder- en Jeugdpsychiatrie door Frank C. Verhulst (Erasmus MC)

* dit zijn de 3 diagnostische kenmerken van ADHD

• Kay

Bij mij werd ook gedacht dat ik naast Asperger ook nog AD(H)D zou hebben. De psychiater had een testje van het internet gehaald en liet mij die maken. Hij keek er nog geen minuut naar en hij zei dat ik AD(H)D had.

Een jaar later kreeg ik iets te zien waar al mijn diagnose en zo op stond. AD(H)D stond er niet bij. Het bleek dat autisme en adhd zo dicht tegen elkaar aanzitten dat die diagnoses eigenlijk altijd samen gaan. Dit was de reden dat het er niet bij stond. Okee…..

Denk er maar niet teveel aan. pdd nos lijkt mij kwa diagnose al genoeg om iets mee te kunnen doen.

Groetjes Kay

• Juut 03-02-08

Hier een pddnosser omdat meneertje niet de volledige criteria had om Asperger te zijn maar absoluut geen ADHD……is ook nooit ter sprake gekomen tijdens de onderzoeken……….heb inmiddels wel besloten niet verder te gaan met herdiagnose hij valt gewoon onder het ASS ofwel autistisch spectrum Stoornis en of dat nou klasiek autisme is of asperger of syndroom van rett of pddnos zal me een biet wezen ik weet dat we er een tweede asperger bij hebben ondanks die twee puntjes waarin hij niet voldeed…….gelukkig word er steeds vaker minder in hokjes ingedeeld dus krijg je nu vaker de diagnose ASS………en ja dat is al genoeg lijkt me………… groetjes Juut

• Can

Ja dat is ook zo, maar ik ben wel van de kaart. Al die tijd hebben we ons in zijn austisme verdiept en nu pas denk ik dat vele conflicten hier of probleempunten misschien wel voort komen vanuit zijn adhd.

Ik moet me er nog in verdiepen, en ik weet dat onze L de L blijft die hij is, met al zijn gekke fratsen, maar ik vind het zo onpersoonlijk om dat vanuit een brief te moeten opmaken.

Binnenkort weer een medicatiecontrole en dan ga ik dit zeker bespreken

gr Can

• Can

Nee dit heb ik nog nooit eerder vermeld zien staan. Het is ook de eerste diagnostiek brief die we van deze arts krijgen omdat buro jeugdzorg er nu naar vraagt.

Binnenkort ga ik dit bespreken, ik heb zo vaak met hem gesproken tijdens controles e.d. en nooit heeft hij me ingelicht.

gr Can

• Can

Zo is dat bij ons ook vermeld, pdd nos met adhd kenmerken. Dan verwacht je niet adhd ernaast maar een paar kenmerken, zoals het drukke gedrag, impulsiviteit, haast en nog eens haast…

gr Can