zoon met onrealistische verhalen.

  • marina

    Helaas is het met onze zoon van 35, die autisme heeft, dit weekeinde helemaal mis gegaan. Al anderhalve week hadden we nauwelijks contakt met hem als we hem belden of als hij ons belde. Als ik er wat over zei, zei hij dat er niets was. In het weekeinde belde hij ons plots op met onrealistische verhalen en zei bang te zijn dat hij gedood zou worden. Het is niet de eeste keer dat hij de wereld niet meer aan kan. Maar nu schrokken we dubbel zo hart omdat hij zo nog nooit geweest is. De eerste keer, dat is nu denk ik een jaar of zeven geleden, ging het op z'n werk helemaal mis. Hij is toen vanuit het werk behandeld. UIteindelijk werd hij toch ontslagen, moest nieuw werk zoeken en hij bleef (te vaak) op het randje lopen van de grote put. Al die tijd heb ik hem bijgestaan, heb gesmeekt dat hij nogmaals hulp moest gaan zoeken en eindelijk (zo'n vier jaar later pas) is hij zo ver gekomen nadat ik hem een adres gegeven had en heel vaak gezegd had: doe het nu! Hij kan zelf erg moeilijk tot stappen komen als het echt nodig is. Wel willen, maar ergens toch niet kunnen.Toen moest hij voor zijn werk verhuizen. Hij vond het vreselijk maar heeft de stap uiteindelijk toch gezet. Bij de hulpverlening kon hij niet blijven, dat werd te ver weg. In de plaats daar voor is hij in zijn nieuwe woonplaats bij de g.g.z.uit gaan zoeken waar zijn anders zijn vandaan kwam. (vanaf een half jaar na zijn geboorte wist ik al dat hij anders was, maar we hebben nooit boven water kunnen krijgen dat hij autisme heeft) Uiteindelijk kwam er klassiek autisme uit. Hij was er heel erg van streek van, al wist hij al dat zo iets er uit zou komen. Hij durfde zijnn rapport niet te lezen, wat hij uiteindelijk dan toch gedaan heeft. Als hulp boden ze hem al voor de uitslag er was groepsavonden aan. De eerste groepsavonden waren op algemene zaken gericht, zoals de beperkingen, hoe ga ik er mee om enz. en hij ontmoette er lotgenoten.Maar ik merkte dat dat niet genoeg was! Hij probeerde de schade te beperken door steeds vaker te gaan sporten en even leek het wel beter te gaan, maar ik had steeds het gevoel dat dat niet echt zo was. Dat hij eigenlijk persoonlijke hulp veel harder nodig had. Maar daar was geen geld voor zeiden ze. Ze konden hem alleen groepsavonden bieden. Nu hebben we dit weekeinde de huisartsenpost in moeten schakelen omdat we ons dood ongerust maakten om de ontwikkelingen. Die hebben hem gebeld en hij moest er naar toe. Hij heeft wat pilletjes gekregen om rustig te worden en zondagavond zei hij dat hij er blij mee was dat hij wat rustiger was. Vandaag heb ik de g.g.z. gebeld en die weten nu hoe het werkelijk in elkaar steekt. Ik ben nu al zo lang voor onze zoon aan het vechten omdat ik zie dat hij nooit goed is, dat ik nu bijna niet meer kan. Ik ben op. Eigenlijk is de werkelijkheid dat hij best op zich zelf kan staan ( hij woont vanaf 1999 al zelfstandig) maar heel veel handreikingen nodig blijft hebben, op sociaal vlak b.v., het huishouden, met zijn onhandigheid om dingen aan te pakken, hem te helpen niet van een mug een olifant te maken enz. enz. Het is absoluut niet zo dat ik hem achterna ben blijven rennen. Ik help pas als het niet anders kan.

  • tassie

    Wat moet dit moeilijk zijn, je kind de weg kwijt zien raken….de grip verliezen :(

    Gelukkig is er dit weekend iets gedaan, ook al waren het alleen pillen…….maar het kan de grootste druk/spanning even loslaten soms.

    je kan ook via je huisarts, MET het rapport van de huisartsenpost, dringen op meer individuele hulp, meer begeleiding in alles…..

    Eigenlijk heel jammer, dat het eerst bijna mis moet gaan……

    Hoe gaat het nu met je zoon?

    Hij zou toch ook via een instelling/organisatie begeleiding moeten kunnen krijgen, zowel voor zichzelf als bij op het plannen, de financieen en de huishouding??

    Heb je MEE al ingeschakeld? Misschien dat hun met je mee kunnen kijken in waar die hulp is, hoe je die aan kan vragen en op welke manier die zsm ingezet kan worden??

    Ik kan me helemaal voorstellen dat je op bent……het is me nogal wat…..

    Schrijf hier van je af, ook al kunnen we niet de echte hulp bieden die helpend is voor je zoon, een luisterend oor kunnen we wel zijn, begrip tonen en je laten ervaren dat je niet alleen staat!!

  • marina

    Wat fijn dat je met me mee leeftTassie. Dat neemt wel iets van mijn “lading” weg, ook al kunnen jullie op dit forum de toestant waarin onze zoon nu verkeert niet ongedaan maken. Het probleem is, dat onze zoon meerderjarig is. Hij vindt dat het goed gaat zo. Hij heeft niet door dat hij eigenlijk “hulpeloos”zou zijn als ik hem niet bij stond. De laatste tijd merkte ik gelukkig wel dat hij wat meer van zijn beperkingen gaat begrijpen, maar het is nog niet zo ver dat hij nu helemaal geen handreikingen meer nodig heeft. De huisartsenpost hebben wij uiteindelijk gebeld zonder hem in te lichten wat denk ik wel het verstandigste was op dat moment, maar dat kunnen we eigenlijk niet vaker doen. Ik ben bang dat het zijn vertrouwen in ons beschaamt en dan raken we het contakt helemaal kweit en hebben er geen zicht meer op hoe het met hem gaat. Ik ben ontzettend benieuwd en ben echt gespannen of hij bij de huisarts geweest is vandaag. Dat moest hij doen van de weekeinddienst. Ook moest hij vandaag naar de arboarts op zijn werk en ben ook heel benieuwd en gespannen naar de afloop daar van. Het is al een paar keer voorgekomen dat hij uiteindelijk toch weg moest omdat het werk er geen gat meer in zag. Soms vluchtte hij ook zelf omdat hij het zich onmogelijk gemaakt had. Op het ogenblik denken we aan een psygose. Ja, het is inderdaad triest dat het eerst mis moet gaan.

  • tassie

    Tuurlijk leef ik met je mee!!!!!!!!

    Lastig is dit he, hij is meerderjarig……….en dan is inspraak minimaal, hoe graag je ook anders zou willen.

    Je wilt zn vertrouwen niet beschamen, maar je wilt ook niet dat hij volledig ontspoort…….

    Zou hij je niet kunnen machtigen, zodat je op die manier iets van een vinger aan de pols kan houden?

    Je kijkt zo zo machteloos toe he..je kan in feite niets…..wat moeilijk :(

    Goed van je, dat je de weg naar jullie open houdt…dat jullie meeleven, denken en kijken!! Hou dat vast.

    K denk aan je!!

  • marina

    Hallo Stitch,

    Ja, dat heb ik gevraagd. Of eigenlijk, hij wilde nog steeds niets zeggen, maar zei wel dat hij met iets zat waar hij niet van wist hoe het af ging lopen. Uiteindelijk toen we nog even praatten heeft hij het met veel angst toch verteld. Het kwam er op neer dat hij al maanden op de proef gesteld zou worden door diverse personen. Met hen had hij ook een keer gepraat en hij was toen informatie te weten gekomen die je absoluut niet verder kon vertellen, wat hij wel gedaan had, want dan had je grote kans geliquideerd te worden. En hij had grote kans dat dat in het weekeinde zou gebeuren.Hij brengt die personen in verband met vrij metselaars. Hij vertelt nog veel meer verhalen die in de loop van het gesprek een vreemde wending krijgen. De gesprekken voert hij zo overtuigd dat je zou denken dat ze alleen maar werkelijkheid bevatten. Als kind had hij b.v. dat hij in ons open haard vuur een huis zag. Als er een probleem is klopt hij het meestal helemaal op tot wij met hem praten en dan wordt hij weer wat kalmer, hoewel het de laatste jaren wel beter gaat. Hij is altijd een enorme zwart/wit denker geweest, die erg aan een bepaalde gedachte vast bleef houden. Nadat hij via zijn werk behandeld was, is dat veel minder geworden. Voor die tijd wilde hij ook altijd vergelden wat anderen hem aangedaan hadden. In die tijd heeft hij wel een paar keer gezegd dat hij niet meer wilde leven, maar wat hij nu heeft is nog niet eerder voor gekomen. De laatste tijd deed hij veel leuke dingen, heeft sinds een jaar ook 4 mensen, die hij volgens mij echte vrienden kan noemen, waar hij mee omgaat en hij was de laatste tijd erg in de wolken (hoewel wij wisten dat hij geen enkele kans had en wij ook zeiden dat hij zich geen illusies moest maken) van een dame. ( hij draafde daar dus enorm in door) Je had maar een vraag, ik weet het. Maar ik dacht dat het misschien nog wat toevoegt.

    Groeten Marina

  • marina

    We zijn nu een week verder en onze zoon lijkt terug in de realiteit, maar het gaat nog steeds niet goed met hem. Hij is nu wel zo ver dat hij hulp wil gaan zoeken. Zijn stemming wisselt op het ogenblik sterk en hij zegt dat iedereen wat van hem wil en vraagt zich steeds af waarom hij op de wereld is.

  • tassie

    Enerzijds goed dat hij weer meer in het ‘hier en nu’ lijkt te komen….maar zorgelijk dat hij zichzelf zulke vragen stelt.

    Ik hoop dat er snel passende hulp voor hem komt marina!!

    Voor jou, sterkte!!

  • marina

    Het laatste wat ik vanavond van onze zoon hoorde, is dat hij via een omweg toch weer bij de G.G.Z. terecht gekomen is. En wat fijn was om te horen, was dat hij nu toch iedere week bij iemand terecht kan voor een op een gesprekken. Ik ben heel opgelucht.

  • marina

    Vandaag weer een onsamenhangend gesprek gevoerd met onze zoon aan de telefoon. Ik schrok er zo van dat we maar weer naar hem toe gereden zijn, driekwart uur van ons vandaan. Daar gekomen was het er nog niet beter op geworden, maar dat zag hij absoluut niet in. Zo (iets beter dan toen we kwamen, maar nog in de war) hebben we hem achter moeten laten, want op deze manier konden we niiets voor hem doen.Onze hoop is nu gevestigd op dinsdag. Dan heeft hij een afspraak met de G.G.Z.

  • sandra1142

    Marina, waarom wordt er niet ter plekke ingegrepen door een huisarts? Iemand die in zo'n staat van doen is, zou eigenlijk toch opgenomen moeten worden. Volgens mij kan dat idd niet vrijwillig, ik weet het van mijn broer, maar die stomme regels ook hier in nederland. Mensen die daadwerkelijk hulp zouden moeten krijgen, die krijgen het gewoon niet. Het is niet eerlijk, niet naar je zoon en ook niet naar het gezin toe.