begeleid wonen Zuid Holland

  • sandra1142

    Hallo, ik heb een zoon van 19 jaar. Hij heeft PDD NOS, normale intelligentie, heeft een fulltime baan.

    Ik zal zo nog een andere post plaatsen want ook daar heb ik nog een aantal vragen over.

    Waar ik naar op zoek ben is een begeleid wonen project in de buurt van Rotterdam of iets in deze regio, mag ook iets verder maar niet te ver. Het moet te doen zijn met het openbaar vervoer namelijk. We zijn al eens gaan kijken naar een begeleid wonen project in Rotterdam maar daar hadden de jongeren slechts een kamer. De huiskamer, keuken, douche en toilet werden gedeeld en dat vond hij maar niets. Hij zou het liefst een eigen appartementje hebben, in ieder geval een eigen kamer, douche en keuken maar waar begeleiding is en de jongeren ook aangespoord worden om samen iets te ondernemen om isolement te voorkomen.

    Weet iemand misschien een project voor jong volwassenen zoals hierboven geschreven.

    Alvast dank voor de reacties.

  • Suus75

    Hallo Sandra,

    Kan me voorstellen dat het delen van voorzieningen niet je zoons voorkeur heeft.

    Maar dat wat je aangeeft aan “woonwens” en de haalbaarheid daarvan is vaak gekoppeld aan een indicatie.

    Ik weet niet of je zoon deze heeft?

    En zo ja, dan is wonen binnen een project dat je omschrijft, met meerdere begeleidingsmomenten op een dag vaak pas haalbaar als je een wat “hogere” indicatie hebt of soms zelfs een verblijfsindicatie (afhankelijk van nachtaanwezigheid)

    Misschien heeft je zoon dit allemaal wel hoor, maar het zijn een aantal dingen die belangrijk zijn wil hij in aanmerking komen voor een woonplek zoals je deze omschrijft.

    Wanneer je meer wil weten en misschien hulp nodig hebt bij het aanvragen van een indicatie kun je ook terecht bij MEE.

    Zij hebben vaak ook een goed zicht op de diverse zorgaanbieders en hun aanbod binnen de regio.

    Succes!

  • sandra1142

    Nee, hij heeft op dit moment geen indicatie. Hij heeft deze wel gehad maar omdat hij destijds ook een indicatie had voor tijdelijk verblijf (logeeradressen) is de indicatie toen voor BW ingetrokken. Je mag er nl geen 2 hebben.

    Hij heeft sinds een jaar of 3 geen PGB meer (wegbezuinigd) dus zou ik inderdaad weer een indicatie moeten aanvragen. Bedankt voor de reminder Hatseflatsie! Zou ik echt bijna vergeten.

    Ik heb eerlijk gezegd niet zulke goede ervaringen met MEE (trajecten duurden mij destijds zo lang) maar misschien moet ik daar toch maar weer eens een afspraak maken.

    Ik hoop met deze post sowieso alvast wat tips te kunnen krijgen van anderen die al begeleid wonen zodat we alvast kunnen orienteren voor we weer zoveel projecten moeten gaan aflopen.

    Bedankt voor de reactie.

  • Suus75

    Ondanks dat ik kan begrijpen dat deze trajecten van zoeken naar een passende plek/passende begeleiding voor je zoon slopend en frustrerend kunnen zijn, is het wel de realiteit…

    Het zoeken en vinden is een traject waar veel bij komt kijken, van een goede diagnose/omschrijving van de begeleidingsvraag tot het aanvragen van een indicatie etc.

    Vandaar ook dat ik je wijs op de mogelijkheden van MEE, zodat je in elk geval je zoeken en zorgen kan delen.

    Nogmaals succes!!

  • sandra1142

    Dank je wel Paulien voor de tip Landelijk Steunpunt Wonen. Je had het bij een post van Marina neergezet maar ik zet de tip in mijn post zodat anderen er ook iets aan hebben.

    Ik heb gisteren even vluchtig de site bezocht maar kreeg het advies van de school van mijn dochter om ook haar te laten testen. Krijg het dus weer heel erg druk.

    Ik hou het zeker in de gaten.