Vraagje Cluster 4 school

  • Sam mv K&D

    hoi allemaal,

    ik heb gelijk een vraagje.

    wij zijn bezig voor K met cluster 4 onderwijs zodat hij daarheen kan.

    alleen nu word ws zijn zicht een probleem, hij ziet erg slecht, zijn cillinders zijn niet goed en hij zit geen diepte.

    en nu hangt het dus dadelijk van zijn zicht af of ze hem toelaten op cluster 4 school.

    hier baal ik ontzettend van want Kylian hoort gewoon op ene cluster 4 school thuis, weet zeker dat hij het daar goed gaat doen.

    heeft iemand van jullie toevallig ervaring met een kindje met erg slecht zicht en cluster 4 onderwijs, wta de mogelijkheden zijn..

    gr Sam

  • enithstans

    hoihoi,

    ik hoop dat je wat hebt aan mijn info,mijn zoontje p heeft nl ook een cluster 4 indicatie en draagt vanaf zijn 13 maanden een bril omdat hij +9 en +10 nodig heeft.daar naast is zijn linkeroog er ook slecht aan toe omdat die loenst en scheel kijkt waardoor hij geen diepte kan zien.gelukkig is zijn andere oog beter waardoor die de boel een beetje moet compenseren.

    hij is gewoon toegelaten op een cluster 4 school en het gaat uitstekend met hem,voor de opdrachten zit hij in een kantoortje en als er op het bord word geschreven mag hij vooraan zitten bij de juf.

    groetjes enith

  • tassie

    Hoi hoi,

    Ik denk dat het voor een deel ook afhankelijk is van de zorg die zij extra nodig heeft ivm haar zicht. Mocht dat niet passend zijn, of teveel voor deze school dan kan het zijn dat ze niet wordt toegelaten en je naar een cluster 1 school moet uitwijken.

    Je zou ook zelf eens contact op kunnen nemen met de cluster 4 school om te horen hoe zijn hier tegenaan kijken en wat hun ervaringen zijn. Vaak geeft dat ook weer nieuwe antwoorden ( en soms nieuwe vragen ;) )

  • Sam mv K&D

    Tassie, dat weten we dus nog niet omdat we daar geen duidelijk antwoord op krijgen…

    hij is nu 5 en zit in groep 2, dus hoeft nog niet echt te leren lezen en schrijven, maar vanaf volgend jaar dus wel..

    we zijn dinsdag bij de cluster 4 school geweest en ook gezegd van zijn zicht en hun weten dus niet of ze Kylian aan willen nemen met zijn zicht,

    terwijl Kylian zo hard ene cluster 4 school nodig heeft.

    Cluster 1 is voor ons niet eens een optie, dat gata hem niet worden.

    Heb het oogziekenhuis al gebeld of ze hem nogmaals na willen kijken, maar geloof niet dat ze dat doen, ze deed nogal moeilijk..

    Enith, K heeft ook +9+10 en cillinders die niet goed zijn (bijna +3) en hij ziet gene diepte en gaat dat ws ook niet meer zien.

  • tassie

    Wat een lastig pakket he…….

    Waarom gaat cluster 1 hem niet worden? Kan je mij dat uitleggen?

    Soms is er ook een mogelijkheid dat je bijv bia BJZ/CIZ extra geld krijgt, om in te zetten op school….zou daar geen opening zitten? Dat je dat stukje extra kan inzetten in de begeleiding die hij extra vraagt op de cluster 4 school?

    ( ik denk ook maar mee, wie weet…)

  • enithstans

    bij een cluster 1 indicatie hoort een totaal ander IQ als wat nu is geconstateerd anders krijg je geen cluster 4 indicatie.

    groetjes enith

  • tassie

    Volgens mij ligt dat ook aan de mate waarin ze last ervaart van…waarin ze extra begeleiding vraagt en welke problematiek als ‘hoofdoorzaak’ omschreven wordt, toch?

  • Sam mv K&D

    Tassie,

    ik wil dat wle uitleggen hoor.

    zowel wioj als school denken/weten dat cluster 1 niet voor Kylian gata werken ivm zijn ADHD/PddNOS/McDD

    dan gata Kylian net als op deze school weer spaak lopen op zijn gedrag, dus vandaar dat we hem op ene cluster 4 school willen ;)

    Kylian is trouwens nu aangemeld bij de visio in rotterdam, die nemen als het goed is binnenkort kontakt op en dan kunnen hun verder kijken en school evt begeleiden.

    vind het wle heftig allemaal, we hebben eens zitten tellen, Kylian heeft nu gewoon al 10 dingen aan hulpverlening/artsen enzo..

    blijf het moeilijk vinden om te horen wta hij allemaal heeft…;)

  • tassie

    Fijn dat je iets meer uitleg geeft!

    Het is ook veel he, zo ervaar ik soms nu nog, als ik ga vertellen wat dr allemaal loos in hier bij ons in huis…maar, vaak ik daarna ook mn rijtje noemen in wie mn kinderen wel zijn, wat ze al wel kunnen, waar ze blij van worden en wat ze laat stralen; dat helpt mij vaak erg goed!

    Voor scholen en de indicatie-commissies geld vaak dat hun kunnen naar het ‘hoofdprobleem’ en vandaaruit wordt geindiceerd, vaak is dat hetgene wat de meeste zorg vraagt, waar je kind in vast loopt qua onderwijs.

    Wij hebben toendertijd ook contact gelegd met de indicatiestellers van school, en hebben hun onze problematiek voorgelegd, omdat onze zoon ook meervoudig gehandicapt is ( de oudste). Hun hebben ons toen goed verder geholpen en ook duidelijk gemaakt hoe een school moet kijken, wat de regels zijn en waarom soms afgewezen wordt. Misschien dat je ook eens kunt vragen hoe hun dat zien.

  • Sam mv K&D

    das wle een hele goede van jou om daarna gelijk ertegenover te zeggen/zetten wat ze wle kunnen en hoe ze zijn! ga die zeker onthouden.

    van die indicatiestellers, zal dat eens navragen hoe datzit..bedankt!