Diagnose gehad!

  • Trotse mama van I & B

    Wij hebben gisteren de diagnose van ons meiske te horen gekregen….een stoornis in het autistisch spectrum.

    Dat hakt er toch even in, we begonnen met vermoedens adhd maar de laatste tijd stapten we daar toch steeds meer vanaf en vielen steeds meer autistische trekken ons op maar nog kwam het hard binnen.

    We gaan haar neurologisch laten onderzoeken en als dat alles goed is gaan we in gesprek over medicatie en verder krijgen we wekelijke thuisbegeleiding.

    Ze is deze week begonnen op cluster 4 onderwijs en dat gaat tot nu toe erg goed al merken we wel dat ze al spanning begint op te bouwen dus het zal dit weekend wel lekker gaan knallen gok ik.

    Ze is gelukkig wel leerbaar zoals hun zeiden, haar intelligentie is goed en op momenten dat ze lekker in haar vel zit en rustig is kan ze heel goed leren en is ze ook heel leergierig.

    Ze kan heel goed op andere kinderen/mensen afstappen, we merken wel vaak dat ze zich aan 1 persoon specifiek erg hecht en het moet wel allemaal op haar manier gaan.

    Er zijn helaas ook een hoop momenten dat ze totaal niet te bereiken is voor ons (met name tijdens driftbuien etc.) en ze vraagt constant aandacht dus wat worden echt punten waar we aan moeten gaan werken.

    Niet leuk zo'n diagnose maar het geeft ons wel weer mogelijkheden voor de toekomst en het is ook fijn te horen dat mijn moedergevoel gewoon goed zat!

    Dus ik zal hier best wat meer te vinden zijn de komende tijd denk ik ;)

  • Sam mv K&D

    meid, wat ‘fijn’ dat je nu wat weet en eindleijk gericht kunt gaan handelen!

    hopelijk start alles snel op en kunnen jullie ana de slag..

    werkt voor njou ook weer beter als je gericht iets kan doen ;)

    dikke knuffel meis!

  • Trotse mama van I & B

    En zo blijven we elkaar overal tegenkomen he ;):D

  • Nina mv Dani en Mila

    Hai meid! Welkom hier!

    Na al die tijd kan je nu echt gericht op de auti toer gaan voor je meisje en echt zorgen dat jij haar beter gaat begrijpen en zij jullie. Belangrijk is om te leren wanneer zij een uitbarsting krijgt….welke trigger daar voor zorgt….en daar naar te handelen zodat je dat kunt proberen te voorkomen.

    Fijn dat ze zo leerbaar is, dat is zeker een sterkte die ze goed kan gebruiken.

    Merk hier ook vaak dat er heel wat aan vooraf gaat met slaan en je aanduwen en dan wil hij alleen maar even kroelen!!! Eerst werden we boos, je mag niet slaan, doe maar praten met je mondje…..nu weten we het en kunnen we gelijk zeggen, wil jij soms even kroelen en weg frustartie en hallo fijn moment!!!

    Zo leer je steeds meer en ik geloof ook echt dat je blijft leren……je komt het overal tegen met je kind en soms zo en soms zo……..elke situatie lijkt weer anders….overal kan je van leren.

    Na lange tijd gaat het hier met de driftbuien echt beter. Je kunt ze zien aankomen, je weet wat je vooral niet moet doen of welke plaatsen je moet vermijden……geef me de 5, heeft ook erg geholpen hier en het lastig/belangrijk rijtje ook! Zo krijg je steeds meer overzocht en weet je steeds beter in te schatten hoe en wat!

    Kom op meis, wil je juist graag feliciteren, dit is de stap waar je op wachtte, nu deze gezet is kan je verder…..en jij…….jij komt er wel hoor!!!

    xxx

  • enithstans

    hoihoi,

    ik zelf ben moeder van een 7 jarig zoontje wat met 2,5 is gediagnosticeerd op kern autisme en sinds kort is er adhd bij gekomen.het is in het begin echt een periode van stress,spanning die eruit moet komen en de diagnose een plekje geven wat best moeilijk is omdat de buitenwereld je van commentaar zal voorzien waar je niet altijd even veel aan hebt.

    ik zelf heb in het begin veel op internet gelezen over autisme,daar maak je je eigen alleen maar gek mee moet ik zeggen.

    vergeet vooral jezelf en je partner niet in dit geheel,maak ook tijd voor elkaar vrij.

    blijf positief denken ook al kan ze het bloed onder je nagels vandaan halen vooral bij drift buien.

    groetjes enith

  • Sam mv K&D

    hihi ja he :D:D:D

  • tassie

    Hoi hoi,

    Hoe dubbel dat een echte diagnose ook kan zijn, het kan ook zoveel lucht/erkenning en hulp geven.

    Het zegt ook dat je eigen gevoel altijd al klopte……….en nu heeft dat een naam.

    Ik hoop dat de diagnose jullie ook gaat helpen in het leren begrijpen in hoe je kind de wereld ervaart. Zoals wij wel eens zeggen; “de autibril”. Leren zien hoe jouw kind ziet, hoort, voelt en beredeneert. Dat is een weg van vallen en opstaan!

    Wees niet te bang om zo af en toe te vallen, verwacht geen onmogelijke eisen van jezelf maar blijf reeel!!

    Je bent en blijft mens.

    Starten op een nieuwe school, hoe goed dat die ook aansluit bij je kind, geeft altijd spanning. Vaak is thuis de veilige basis en daar zal de ontlading komen. Ik hoop dat de ontlading dit weekend mee zal vallen!

    Wat wij soms deden om ook onze kinderen de ruimte te geven is zelf zorgen voor een veilige ontlading. Een stormbaan bouwen met stoelen/tafels enz, hard laten zingen op muziek, springen als een kikker of juist een schuimbad maken, in masseren met olie….net wat past bij je kind.

    Voel je welkom hier!