Ik vraag me af wat bij jullie de belangrijkste kenmerken/opvallende punten/struikelblokken zijn bij jullie autistische kids?
Wij hebben de diagnose storing in het autistisch spectrum gekregen maar ik kan daar mijn draai nog niet helemaal in vinden.
Maar misschien heb ik wel een hele verkeerde kijk op het ‘autistische kind’.
Ik heb dan toch meer het idee van kids die heel erg in zichzelf zijn, niet zomaar op mensen afstappen, weinig praten, op 1 ding gefixeerd etc.
Waar wij het meeste tegenaan lopen:
* stemmingswisselingen (kan ineens compleet omslaan, enorme driftbuien die heel lang duren etc.) (als ze niet rustig is bv tijdens drukte of driftbuien etc. dan kunnen we haar niet bereiken en dringt niks tot haar door, ze hoord je gewoon niet)
* zodra ze iets maar een beetje spannend vind (hoeft maar visite te zijn bv.) dan zie je haar gewoon alweer druk, lichamelijk onrustig worden (ze begint ook steeds meer te fladderen).
* constant aandacht vragen
* alles draait om haar, alles moet op haar manier zoals zij het in haar hoofd heeft
* houd vast aan bekende dingen, moeilijk als iets anders gaat
* hoord en ziet alles, reageerd op alle prikkels
* kan slecht tegen harde geluiden, bepaalde geuren etc.
* last van angsten/paniekaanvallen, haar fantasie gaat met haar op de loop.
* heel hard stemgeluid, snel gillen, snel praten, woorden fout blijven uitspreken
Nu weet ik dat er zeker wel autistische dingen bij zitten maar ik vraag me af of haar drukte, haar angsten/panieken, haar korte concentratie etc. ook echt allemaal naar het autisme te leiden zijn?
Ze praatte heel erg vlot voor haar leeftijd, liep erg snel, was met alle ontwikkelingen vlot, liet en laat zich altijd makkelijk troosten bij pijn/verdriet.
Misschien is het ook wel gewoon een omschakeling die wij moeten maken hoor, we hebben heel lang de adhd kant op gedacht, McDD in gedachten gehad (maar daar doen ze op deze leeftijd nog niet aan dus met die verdenking word niks gedaan).