pgb vraag

  • poppenjans

    Wanneer heb je daar nou eigenlijk recht op en hoe weet je of je er recht op hebt enz?

  • Susan

    Kijk hier eens:

    www.mee.nl

    www.persaldo.nl

  • Juut 03-02-08

    hier nooit geen pgb gehad wel voor beide TOG (dat gaat via de sociale verzekeringsbank) voor de jongste echter al 2 jaar niet meer hij was te goed…………..en had dus 1 punt tekort (td)

    groet Juut

  • poppenjans

    ok, ik vroeg het me af omdat ik eigenljk echt geen idee heb. Weet ook niet wat TOG is haha. Nou ja ik zal het eens vragen aan de mensen op het mkd

  • rossella_roos@hotmail.com

    Je hebt recht op pgb als een diagnose en daarna een indicatie die aangeeft wat voor soort zorg je nodig hebt. daarnaast moet de draaglast en de draagkracht uit balans wezen en gaat het om gevraagde zorg die niet uit een normale verzekering betaald kan worden.

    Ik krijg bijvoorbeeld een PGB voor mijn zoontje om begeleiding in te huren om hem vaardigheden aan te leren die eigenlijk normaal zijn voor zijn leeftijd, maar die hij zelf niet kan aanleren; en om hem te laten logeren, zodat ik ontlast wordt.

    het hangt echt af wat je zorgvraag daarnaast is. je kunt ook kiezen voor zorg in natura. Ikzelf heb voor een pgb gekozen omdat ik dan zelf de regie in handen heb. dus is er ergens een wachtlijst? no problem, ga ik wel een deurtje verder. Met ZIN moet je toch maar wachten of je een plek krijgt voor je kind.

    Waarom denk je aan een pgb?

  • rossella_roos@hotmail.com

    TOG is een extra kinderbijslag, bedoeld als je kind door zijn handicap meer kosten met zich meebrengt. Zo moet ik mijn zoon 25 km verderop naar een MKD brengen, wat niet vergoed wordt door gemeente. dat haal ik uit de TOG. Of als hij in zijn drift weer iets molt. Ik kan om de haverklap weer een nieuwe pufkamer aanschaffen.

    Je kunt TOG aanvragen als je een indicatie hebt van Bureau Jeugdzorg of CIZ dat je kind meer dan 10 uur per week zorg nodig heeft.

  • poppenjans

    Nu nog niet perse, mijn zoontje is voor 6 mnd naar het mkd. Maar als die terug naar school gaat heeft ie etra begeleidning nodig die de school zelf niet aanbied,

    Hi kan ook niet naar de bso omdat dat e veel voor hem is. Nu heb ik de bso voor de noodgevallen, maar moet dus altijd een opa of oma regelen en als ik echt niks heb gaat ie daarheen. Dacht dat kun je er ook eventueel van betalen? Iemand die er voor hem is als ik werk?

  • rossella_roos@hotmail.com

    ik weet niet zeker of je dat soort hulp mag betalen uit een pgb. Ik denk het wel, aangezien een normale bso niet gaat. zou dat moeten navragen.

  • poppenjans

    Bedankt voor de reacties, we hebben iig nog geen officiele diagnose dus dan kun je het sowieso niet aanvragen begrijp ik.

  • Susan

    Nee, dan weet je vrijwel zeker dat het afgewezen wordt.

    Ik heb ook een PGB gehad, om werk in te kopen. Met diagnose. (het was maar een simpel mailtje van mijn oud-orthopedagoog). Zonder dat papiertje was het daarvoor niet gelukt.

    Susan

    34 PDD-nos