Ados test, welke leeftijd

  • Sam mv K&D

    hey,

    ik heb een vraagje, wie van jullie kindjes hefet de ADOS test gehad en hoe oud was hij of zij toen?

    dit vraag ik omdat ze hier de test pas vanaf 6 willen doen, en ik graag wil dat Kylian die nu krijgt…

    ivm twijfels over zijn mcdd en dus schoolkeuze..

  • tassie

    Hier hebben ze voor het 6e jaar al wel de ados afgenomen. Waarom is er twijfel om nu die test te doen? Dat snap ik niet zo goed? Is er het afgelopen jaar al een test afgenomen, dan kan het wel zijn dat ze een jaar willen wachten..

    Mcdd zullen ze vlgs mij nog niet diagnosticeren, dat doen ze nog niet zo jong…….dan wordt het ( volgens mij) PDD-NOS genoemd.

  • Sam mv K&D

    we hebben de diagnose PDD-Nos, Variant McDD staan…

    maar…daar rijzen nu twijfels over (bij ons al iets langer…)

    dus willen we graag, en de psych ook de ados test..

    maar onze ouderbgegeleider is iemand die nogal erg aan leeftijd hangt en erg star daarin is…

    de intelligentietest wil hbij ook nog niet doen omdat hij nog geen 6 is.

    scheelt overigens nog maar 5 maanden…

  • Sam mv K&D

    ow en nee, hij hefet wel ene psychiatrisch onderzoek gehad maar nog niet de ADOS

  • tassie

    Vlgs mij is het niet de ouderbegeleider die daarin beslist toch?

    En een inteligentie test is ook niet pas vanaf 6 jaar of zo……rare beredenering heeft die…….

    Je psych wil het wel?

    Welke twijfels hebben jullie dan?

  • tassie

    het kan wel zo zijn, dat dat psych onderzoek nog geen jaar geleden is……dan doen ze vaak binnen dat jaar geen andere test; zou dat de beweegreden kunnen zijn?

  • poppenjans

    Mijn zoontje hebben ze ook voorlopig mcdd gediagnosticeerd. Maar ik zou niet weten wat zo'n test voor hem zou betekenen. Hij heeft haast geen verderre autistische trekken ofzo. Hij is sociaal/emotioneel heel zwak, Heeft veel moeite met het reguleren van zijn emotied, maar verder zou ik niets kunnen noemen dat o pdd-nos lijkt.

    Dus mijn vraag eigenlijk waarom wil je dat en zou het dus ook iets zijn voor mijn zoontje? Leer hier allemaal nieuwe dingen, ik had er nog nooit van gehoord dus heb ff gegoogled.

  • Juut 03-02-08

    Hoi gekke is dat ik geleerd heb dat pddnos ook autisme is…….tja net niet klassiek autisme ook geen kern maar wel een vorm van………net niet te benoemen………soms heb ik echt zo de pest aan al die afkortingen…..of je heb ASS of niet………… bij mijn jongens zie ik als verschil dat de oudste hoger begaafd is als de jongste maar goed……..dat is nou eenmaal zo…..al die sub hokjes daar word ik een beetje moe van………groetjes Juut

  • tassie

    I sook zo hoor juutje, maar er zit ( naar mijn idee ) toch echt wel een groot verschil tussen klassiek/kern autisme of pdd-nos.

    Hier heb ik het beide in huis, en ik vindt het verschil groot. Natuurlijk speelt IQ en dergelijke mee, maar het kneedbaar zijn, het om kunnen gaan met, het aanvoelen en omgaan met anderen is wel anders bij hun……

    Daarnaast kan een diagnose helemaal nu alle regels zo veranderen belangrijk zijn; met de ene diagnose kan je meer openen als met de ander…….

    Lastig!! want het is en blijft maar een etiketje he………terwijl elk kind ook nog zijn eigen persoonlijkheid mee neemt.

  • Sam mv K&D

    Tassie, onze ouderbegeleider beslist dat dus helaas wel hier…

    en hier hebben ze d eregel van 6 jaar en die houd hij erg star vast, ook met e eintelligentietest…

    ik zal proberen uit te leggen waarom we die ados test willen, en ook de psych zou die graag willen…

    sorry als ik warrig klink en vraag asjeblieft als iets niet duidelijk is, maar mijn hoofd is op het ogenblik een beetje vol met alles…

    Kylian heeft de eerste 3 jaar van zijn leven heel weinig gezien, we kwamen er pas op 3 jarige leeftijd achter dat hij slechtziend is.

    vanaf die leeftijd is hij ook ene bril gaan dragen.

    Nu heeft Kylian zoizo ADHD, dat is vastgesteld.

    Nu is Kylian erg angstig, en vanuit daar zijn ze verder gaan kijken waar die angsten vandaan kunnen komen..

    ik heb al vaker aangegeven of gevraagd of dat niet van zijn zicht vandaan kan komen.

    maar ze hadden al vrij snel de uitspraak mcdd, na 1x een spelhalfuur met Kylian..

    omdat er wel een aantal dingetjes kloppen van de symptomen, vonden wij dat wel aanemelijk, maar de twijfel bleef…

    Omdat ik het zeker wilde weten omdat ze hem aan de risperdal wilden hebben, heb ik om een psych onderzoek gevraagd,

    waaruit na 1,5 uur kwam bij ene vreemde vrouw dat hij geen oogkontact maakte (wat hij wel doet hoor, maar niet bij vreemden)

    en naar aanleiding van zijn angsten is er toen pddnos, variant mcdd uitgekomen..

    nu zijn we bezig met Cluster 4 onderwijs, maar die maakten nogal een punt van zijn slechtziendheid.

    dus toen hebben we de oogarts opgebeld en inmiddels is Kylian aangemeld vbij de Visio.

    en na aanleiding van ene gesprek met de oogarts zijn we dus gaan twijfelen, omdat die zei dat kindjes dara hele grote moeite mee kunnen hebben om dan alles te verwerken, wat ze “ineens” zien.

    Na ook van de week een gesprek met Kylian zijn eigen psych, zet hij oko zijn vraagtekens erbij of de pddnos/mcdd wel klopt, en of we er niet giganttisch naastzitten bij Kylian.

    Hij legde het zo uit;

    vroeger toen er alleen nog maar gewoon autisme was noemden z edat in de volksmond ook wle kinderen zonder “vertezicht”, oftewel die leefden in hun eigen wereldje want dat was veilig.

    Kylian heeft dit vanaf zijn geboorte ook gehad omdat hij bijna zeker al vanaf zijn geboorte zo slecht gezien heeft (5%) hij was 3 en toen is ineens een bril opgezet en voila, welkom grote boze wereld en weg “vertezicht” en zijn veilige wereld….

    dus nu wil de psych dat Kylian de ADOS test krijgt,

    maar….en nu komt hij…als hij dus geen autisme heeft, heb ik een probleem als hij aangenomen word bij de horizon, omdat hij daar dus op de auti kant zou komen. en hoort hij daar wel als het aan zijn zicht ligt…nee dus….

    en als de angstten enzo dus wel aan zijn zicht ligt, hij dat dus niet heeft en misschien toch wel thuishoort op cluster 1, of op de inktvis, met goede begeleiding van de visio…

    hopelijk is het een beetje te volgen, zo niet vraag maar….;)

    x sam