Ik ken dat.
Onze zoon (10 jaar asperger en adhd) is ook niet altijd even leuk voor zijn zusje.
Zij is nu 8, en heeft ook heel wat jaren veel te verduren gehad van haar broer.
Zij mepte op een gegeven moment ook gewoon terug en dan wist ik ook niet meer wat ik moest doen.
De ene is gefrustreerd omdat hij door haar niet begrepen wordt, de andere is gefrustreerd omdat ze het zo goed bedoeld, maar als dank klappen krijgt.
Zij uitte dat naar ons toe in negatieve aandacht.
Boos naar ons toe, niet redelijk reageren als wij haar wat uit wilde leggen, huilen, zeggen dat ze liever geen broer heeft, vragen waarom ze geboren is, zeggen dat ze liever dood wil ect.
Dat doet je erg veel pijn.
Wij hebben nu PGB toegewezen gekregen voor haar.
Er komt nu sinds een half jaar elke week een deskundige in huis die haar uitlegt wat autisme is (werkt met het boek weet jij wat autisme is?) en probeert haar met rollenspellen aan te leren hoe ze anders moet reageren.
Nu is zij natuurlijk al 8 en kunnen we haar ook meer uitleggen dan een kind van 3, maar we hebben hiet echt erg veel baat bij.
Nu kan ze het ook veel beter loslaten en tegen ons zeggen dat hij er ook niets aan kan doen dat hij zo is en ze weet nu ook dat hij het allemaal niet doet om haar te plagen.
Het is ook niet makkelijk voor een broertje of zusje van op te groeien, want hoe je het ook went of keert, de meeste aandacht gaat gewoon naar degene met de beperking toe, ook al wil je dat niet altijd.