17 feb 2011 23:50
'Bezuiniging kan niet aangepast'
Minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) zegt geen ruimte te hebben om de bezuiniging op passend onderwijs, de extra hulp aan kinderen die moeilijk meekomen op school, aan te passen.
„Voor mij geldt het regeerakkoord”, zei Van Bijsterveldt donderdagavond tijdens een spoeddebat in de Tweede Kamer. De voltallige oppositie probeerde de afgelopen dagen tevergeefs een discussie te starten over alternatieven voor de bezuiniging van 300 miljoen euro.
De minister benadrukte dat het stelsel van passend onderwijs „onhoudbaar“ is, doordat te veel kinderen voor de extra hulp in aanmerking komen. De kosten zijn daardoor de afgelopen jaren enorm gestegen. Volgens Van Bijsterveldt blijft er nog 1,9 miljard euro beschikbaar voor passend onderwijs, en wordt de bezuinigde 300 miljoen bovendien weer geïnvesteerd in het onderwijs.
Vakbond CNV Onderwijs toonde zich donderdagavond na het debat zeer teleurgesteld en voorspelt een „heet voorjaar”. De bezuiniging raakt het onderwijs in het hart, stelde de vakbond. „Het kabinet en de PVV zijn doof voor de argumenten van meer dan tienduizend actievoerders, 150.000 ondertekenaars van de petitie en de vele schrijnende verhalen die de afgelopen weken de revue zijn gepasseerd.”
De vakbond is verder niet te spreken over het optreden van premier Mark Rutte, die niet met de Kamer in debat wilde over het passend onderwijs. „Ik begin me zelfs af te vragen of dit een premier is voor alle Nederlanders, of alleen voor de happy few”, aldus Michel Rog van CNV Onderwijs.
Telegraaf.nl