"interview"

  • lonneke

    Hoi,

    Ik ben Lonneke, zusje van Miranda.

    ik zit nu in de 4e klas van het vmbo en moet een werkstuk maken.

    daar ga ik het over autisme doen.

    en ik had ook een paar vragen bedacht, over dat

    dus als je wil, zou je ze dan willen beantwoorden?

    alvast heel hartelijk dank,,

    P.S boven de vragen staat waar het voor bedoeld is.

    Voor familie (met name vader; moeder)

    1. hoe & wanneer is er bij diegene autisme ontdekt?

    2. hoe was dat voor u (als vader en/of moeder)?

    3. heeft diegene alleen autisme of ook iets anders erbij? (denk aan: lichamelijke handicap, andere geestelijke handicap enz.)

    4. kan u het makkelijk accepteren?

    5. hoe merkt u aan diegene dat die autisme heeft?

    6. hoe legt u het aan “vreemden” uit?

    7. moet u veel rekening houden met diegene met autisme?

    8. zo ja, met wat bijvoorbeeld?

    9. hebt u met veel onbegrip te maken?

    10. kreeg/krijgt u veel hulp?

    11. zo ja, wat voor hulp bijvoorbeeld? (denk aan pgb, rugzakje enz.)

    12. maakt u veel afspraken? Zo ja, schrijft u het dan op, of kan die het goed onthouden? (kan ook door middel van picto’s)

    Broers/zussen:

    1. kan je goed accepteren dat je broer en/of zus autisme heeft?

    2. hoe leg jij het aan “vreemden” uit?

    3. krijg je evenveel aandacht als je broer en/of zus?

    4. moet je veel rekening houden met je broer en/of zus?

    5. hoe merk jij dat je broer en/of zus autisme heeft?

    6. doe je veel leuke dingen met hem/haar of jij niet?

    7. trek je je veel terug (ben je veel weg) of juist veel thuis?

    8. praat je over je broer en/of zus? Of zwijg je?

    9. maak je veel afspraken? Zo ja, schrijf je het dan op?

    Diegene zelf:

    1. hoe merk je dat je autisme heb?

    2. krijg je hulp voor je autisme?

    3. hoe denk je over andere kinderen?

    4. snap je grapjes?

    5. maak je snel contact met iemand die je niet kent?

    6. kan je goed tegen veranderingen?

    als het zou kunnen, hartelijk bedankt!

    Groetjes, Lonneke

    P.s de vragen invullen die voor u van toepassing zijn, bijv. als u geen autisme heeft dan het laatste stukje van “voor diegene zefl'” niet invullen enz.

  • Susan

    Diegene zelf:

    1. hoe merk je dat je autisme heb?

    Ik heb het geaccepteerd en zie het als een stukje van mij. Ik ben vooral Susan en dat sommige dingen niet of moeilijker gaan, dat is nu eenmaal zo

    2. krijg je hulp voor je autisme?

    Nee

    3. hoe denk je over andere kinderen?

    Als ik andere mensen met autisme zie, zie ik veel bekende dingen, maar bij de “erge”gevallen is het ook wel confronterend

    4. snap je grapjes?

    Ja

    5. maak je snel contact met iemand die je niet kent?

    Hangt van de situatie af en hoe ik me voel

    maar ik maak wel contact met vreemden

    6. kan je goed tegen veranderingen?

    Afhankelijk van hoe ik me voel: maar over het algemeen wel.

    Succes met je werkstuk!

    Susan

    31 PDD-nos

  • Kay

    1. hoe merk je dat je autisme heb?

    Ik merkte altijd al dat ik wat anders was dan de rest. Ik had een andere manier van beleven. En sommigen sociale dingen die voor anderen vanzelfsprekend waren waren voor mij niet vanzelfsprekend.

    2. krijg je hulp voor je autisme?

    nee

    3. hoe denk je over andere kinderen?

    Niet echt anders dan over mezelf. Zij zijn niets meer of minder dan ik en ik niet meer of minder dan zij.

    4. snap je grapjes?

    Sommigen wel maar sarcasme waar een deel van waar kan zijn kan voor verwarring zorgen.

    5. maak je snel contact met iemand die je niet kent?

    Dat heeft heel lang geduurd voordat ik dat durfde maar nu zou ik het goed kunnen als ik me ook goed voel.

    6. kan je goed tegen veranderingen?

    Net zo goed als mensen zonder autisme.

    Groetjes Kay

    (24 jaar met asperger)

  • marco den Haan

    >

    > Hoi Lonneke,

    Ik ben Marco en de vader van Maathijs, een jongen van 8 met het syndroom van Asperger. hopelijk heb je iets aan de antwoorden hieronder.

    Succes met je werkstuk

    Marco den Haan

    >

    >

    >

    > Voor familie (met name vader; moeder)

    >

    > 1. hoe & wanneer is er bij diegene autisme ontdekt? bij de peuterspeelzaal is er gezegd dat er iets met hem was en dat dit beter eens uitgezocht kon worden . hij is getest toen hij 3.5 jaar was, maar toen werd er nog niet gesproken van Asperger maar meer PDD-nos

    >

    > 2. hoe was dat voor u (als vader en/of moeder)? In principe was dit een opluchting omdat je het gedrag qua emotie meer kon verklaren

    >

    > 3. heeft diegene alleen autisme of ook iets anders erbij?

    > (denk aan: lichamelijke handicap, andere geestelijke handicap

    > enz.)Matthijs heeft alleen Asperger

    >

    > 4. kan u het makkelijk accepteren? Als je het niet accepteert loop je constant tegen een muur op , al kost het tijd om er goed mee om te gaan.

    >

    > 5. hoe merkt u aan diegene dat die autisme heeft? Matthijs is , net als mij(al ben ik nooit getest ) sociaal emotioneel nogal onbeholpen.Geen/weinig oogcontact, fladderen,

    > 6. hoe legt u het aan “vreemden” uit? Het heeft een poosje geduurt voor dit tot een ieder doordrong, al is het voor sommige familieleden of er een zwaar

    autist in Matthijs schuilt. Als de computer bijv. aanstaat is het zaak dat er een wekkertje naaststaat, anders is er een conflictsituatie over de tijd die er besteedt mag worden achet de computer

    >

    > 7. moet u veel rekening houden met diegene met autisme? Het is zaak dat er vooral duidelijkheid is naar diegene toe.

    >

    > 8. zo ja, met wat bijvoorbeeld? Als je op visite bent en hij heeft het naar zijn zin,maar je moet weg ,moet je dit vooral niet te overhaast doen.

    >

    > 9. hebt u met veel onbegrip te maken? Vooral toen Matthijs klein was en hij nog niet kon praten. iedereen dacht wij hem niet op konden voeden

    > 10. kreeg/krijgt u veel hulp? Niet veel omdat wij proberen alles zoveel mogelijk zelf op te vangen.

    >

    > 11. zo ja, wat voor hulp bijvoorbeeld? (denk aan pgb,

    > rugzakje enz.) We hebben veel gehad aan het TRiversum, een onderzoekscentrum voor geestelijke aandoeningen. Zij zijn ook bij het gesprek met de oude school van onze zoon geweest en is er spoed gezet achter

    het SBO onderzoek, wat nodig is om op een speciale school toegelaten te wordenWe hebben

    >

    > 12. maakt u veel afspraken? Zo ja, schrijft u het dan op, of

    > kan die het goed onthouden? (kan ook door middel van picto’s) Voor ons zelf schrijven we alles op , zodat wij een seintje kunnen geven als er iets op stapel staat( verjaardag, uitstapje etc)

    >

    >

    >

    > Broers/zussen: Matthijs is enig kind dus dit stuk wordt niet ingevuld

    >

    > 1. kan je goed accepteren dat je broer en/of zus autisme heeft?

    >

    > 2. hoe leg jij het aan “vreemden” uit?

    >

    > 3. krijg je evenveel aandacht als je broer en/of zus?

    >

    > 4. moet je veel rekening houden met je broer en/of zus?

    >

    > 5. hoe merk jij dat je broer en/of zus autisme heeft?

    >

    > 6. doe je veel leuke dingen met hem/haar of jij niet?

    >

    > 7. trek je je veel terug (ben je veel weg) of juist veel thuis?

    >

    > 8. praat je over je broer en/of zus? Of zwijg je?

    >

    > 9. maak je veel afspraken? Zo ja, schrijf je het dan op?

    >

    >

    >

    > Diegene zelf:

    >

    > 1. hoe merk je dat je autisme heb? >

    > 2. krijg je hulp voor je autisme? >

    > 3. hoe denk je over andere kinderen? >

    > 4. snap je grapjes?

    >

    > 5. maak je snel contact met iemand die je niet kent? >

    > 6. kan je goed tegen veranderingen?

    >

    >

    > als het zou kunnen, hartelijk bedankt!

    >

    > Groetjes, Lonneke

    >

    > P.s de vragen invullen die voor u van toepassing zijn, bijv.

    > als u geen autisme heeft dan het laatste stukje van "voor

    > diegene zefl'" niet invullen enz.

  • Eline

    Ik heb een zoontje van 4 met klassiek autisme. Mijn dochter van 16 heeft het tweede deel ingevuld.

    Voor familie (met name vader; moeder)

    1. hoe & wanneer is er bij diegene autisme ontdekt?

    - rond zijn 2e verjaardag begon het duidelijk te worden dat hij “anders” was dan andere kinderen. Traject ingezet. Diagnose gesteld met 2,5 jaar.

    2. hoe was dat voor u (als vader en/of moeder)?

    - een bevestiging van wat we eigenlijk al wisten. En tegelijk een opluchting omdat je dan zwart op wit hebt dat het niet aan jouw “verkeerde” opvoeding ligt.

    3. heeft diegene alleen autisme of ook iets anders erbij? (denk aan: lichamelijke handicap, andere geestelijke handicap enz.)

    - Nee

    4. kan u het makkelijk accepteren?

    - Ja

    5. hoe merkt u aan diegene dat die autisme heeft?

    - Alles moet altijd gaan zoals hij het in zijn hoofd heeft, veel rituelen, alles moet altijd hetzelfde, snel gefrustreerd, niet met andere kinderen kunnen omgaan, veel agressief gedrag, ongepast reageren in situaties, vaak niet luisteren, vaak niet mensen aankijken, vaak geen antwoord geven, kan niet tegen veranderingen, fascinaties voor bepaalde dingen bv. lichtjes, lantarenpalen, het weer, stoplichten, verkeersborden, cijfers, enz.

    6. hoe legt u het aan “vreemden” uit?

    - ik zeg gewoon dat hij autistisch is, meestal weten ze wel wat dat is en ze zien bij hem ook snel dat hij anders is dus dat scheelt.

    7. moet u veel rekening houden met diegene met autisme?

    - ja heel veel, we moeten continu rekening houden met wat we doen en zeggen met hem.

    8. zo ja, met wat bijvoorbeeld?

    - als je iets zegt of doet, is het voor hem meteen “een regel” dus dan moet het altijd zo. Je moet altijd heel goed nadenken wat je doet en zegt. En veranderingen op tijd aankondigen. De dag overzichtelijk maken d.m.v. een planbord met picto's.

    9. hebt u met veel onbegrip te maken?

    - ja van onbekende mensen, die denken dat het een slecht opgevoed kind is.

    10. kreeg/krijgt u veel hulp?

    - ik heb een PGB en krijg daar begeleiding van, en verder van het MKD waar hij op zit. Weinig hulp van familie en vrienden want die kunnen niet met hem omgaan.

    11. zo ja, wat voor hulp bijvoorbeeld? (denk aan pgb, rugzakje enz.)

    - PGB

    12. maakt u veel afspraken? Zo ja, schrijft u het dan op, of kan die het goed onthouden? (kan ook door middel van picto’s)

    - afspraken onthoudt hij heel goed.

    Broers/zussen:

    1. kan je goed accepteren dat je broer en/of zus autisme heeft?

    - gaat wel, ik vind hem heel lief maar ik vind het wel jammer dat hij zo is.

    2. hoe leg jij het aan “vreemden” uit?

    - ik leg het liever niet uit maar als het moet zeg ik dat hij autistisch is.

    3. krijg je evenveel aandacht als je broer en/of zus?

    - NEE !!!

    4. moet je veel rekening houden met je broer en/of zus?

    - ja heel veel, hij gaat altijd voor alles.

    5. hoe merk jij dat je broer en/of zus autisme heeft?

    - wat mijn moeder ook al heeft geschreven.

    6. doe je veel leuke dingen met hem/haar of jij niet?

    - ik probeer het wel maar soms wil hij wel met mij spelen en soms negeert hij mij.

    7. trek je je veel terug (ben je veel weg) of juist veel thuis?

    - ik ben wel thuis maar veel op mijn kamer maar dat komt niet door hem.

    8. praat je over je broer en/of zus? Of zwijg je?

    - ik vertel wel aan vrienden over mijn broertje, maar alleen de leuke dingen. ik zeg liever niet dat hij autistisch is want ik vind dat niet leuk om over te praten. Mijn moeder zegt het wel tegen iedereen en dat vind ik niet leuk.

    9. maak je veel afspraken? Zo ja, schrijf je het dan op?

    - nee

  • Susan

    Oja, Lonneke, als je meer wil weten, mag dat via de mail. Miranda heeft mijn mailadres wel.

    (als we het tenminste over dezelfde Miranda hebben;))

  • miranda

    ja hoor suus, jullie hebben het over de zelfde:D

  • Susan

    Dat dacht ik ook al wel;)

  • lonneke

    iedereen hartstikke bedankt!!!!!

    ik had alleen nog wat vragen bijbedacht

    voor diegene zelf:

    wat voor dingen loop je in het dagelijks leven tegenaan?

    hoe uit je je gevoel

    voor familie, met name vader en/of moeder:

    hoe uit diegene met autisme zich?

    als je die paar nog zou kunnen/willen beantwoorden, zou super zijn!

    iedereen nogmaals hartstikke bedankt.

    groetjes Lonneke,

    P.S meer interviewen zijn natuurlijk altijd welkom :)

  • ammie

    Voor familie (met name vader; moeder)

    1. hoe & wanneer is er bij diegene autisme ontdekt?

    Brandon fladderde al heel veel en had veel belangstelling voor knopje en draaiende dingen. Op het peuterbureau vroeg de arts of wij er een naar gekeken wilden hebben. Hij had absoluut geen aandacht voor de dingen die hij moest doen en rende de hele keet door en zat overal aan waar hij niet aan zou moeten zitten.

    Er is toen iemand van BJZ gekomen en niet lang daarna is hij op een MKD geplaats en geobserveerd. Na een klein jaar onderzoeken en observatie kwam er de diagnose ASS met ADHD uit.

    2. hoe was dat voor u (als vader en/of moeder)?

    Erg fijn om te weten waarom Brandon anders was. Ik heb ook oudere kinderen die geen ASS hebben dus vergelijkingsmateriaal.

    3. heeft diegene alleen autisme of ook iets anders erbij? (denk aan: lichamelijke handicap, andere geestelijke handicap enz.)

    Nee

    4. kan u het makkelijk accepteren?

    Jazeker, al vind ik het heel jammer voor Brandon zelf. Hij komt zichzelf toch regelmatig tegen.

    5. hoe merkt u aan diegene dat die autisme heeft?

    Brandon heeft een toevoeging aan zijn ASS en dat is active but odd. Dat wil zeggen dat hij wel goed contact maakt maar zoals hij dat wil en ziet. Alles moet op zijn manier gaan……..heeft zijn eigen waarheden (zegt dat ik het beloofd heb maar dat heeft hij dan zelf gedaan). Ook die knopjes en wielen, molens, spinnewielen, wasmachines en andere draaidingen zijn hier bekend (vroeger…nu niet meer zo….hij is 7). Heeft perioden dat het heel goed gaat (rustig en handelbaar) en perioden die uit de hand lopen. Valt wel goed te corrigeren met bv. stickerkaarten/beloningssysteem.

    6. hoe legt u het aan “vreemden” uit?

    Recht voor zijn raap.

    7. moet u veel rekening houden met diegene met autisme?

    Het valt mee maar dat komt mss. ook wel omdat hij niet de geijkte autist is en je ook in de situatie groeit.

    8. zo ja, met wat bijvoorbeeld?

    Zijn buien en uitspattingen.

    9. hebt u met veel onbegrip te maken?

    Valt redelijk mee maar soms zou je iemand toch met de kop tegen de muur slaan. Meestal ga dit soort mensen uit de weg maar als ik de kop verkeerd heb staan ga ik heerlijk in discussie:D

    10. kreeg/krijgt u veel hulp?

    Vroeger:

    Van het MKD (in de gaten gehouden door BJZ), een goede oppas (niet vanuit het PGB) mijn ouders en mijn oudere kinderen.

    Nu:

    Van school (cluster 4 onderwijs) en de zorg/logeerboerderij (via het PGB) en nog steeds van ouders, kinderen.

    11. zo ja, wat voor hulp bijvoorbeeld? (denk aan pgb, rugzakje enz.)

    PGB

    12. maakt u veel afspraken? Zo ja, schrijft u het dan op, of kan die het goed onthouden? (kan ook door middel van picto’s)

    Soms bereid ik hem wel voor maar soms gaan we ook onverwacht iets doen….kan hij ook redelijk goed tegen.

    Oh en dit staat niet bij de oudervragen…….hij begrijpt en maakt grapjes!:D:D:D

    Succes met je werkstuk!