neurofeedback en asperger

• Kay

Dat is waar. Ach je weet wat ze zeggen:

Geef mij de kracht om te veranderen wat ik kan veranderen en het geduld om te accepteren wat ik niet kan veranderen.

• Susan

De kracht om te veranderen kan je halen uit de dingen die wél goed gaan.

Sommige dingen zijn niet te veranderen, maar Asperger, of in mijn geval PDD-nos is iets wat bij je hoort. Daar kan je niets an veranderen. Wel kan je proberen daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Nog niet zo lang geleden tijdens een gesprek wat o.a. over werk ging, ging het erover in hoeverre ik mijn PDD-nos accepteer. Ja ik accepteer het, maar me erbij neerleggen dat sommige dingen gewoon echt niet gaan? Dat nooit! Daardoor sta ik waar ik nu sta en kom ik waar ik wezen wil.

En dát sterkt mijn zelfvertrouwen en daar haal ik kracht uit om verder te gaan.

Maar wat klets ik ook, ik heb geen Asperger;) En een herdiagnose hoeft gelukkig niet:-p

Ps. ik schrijf op zoals ik het ervaar, niet hoe ik vind dat een ander het zou moeten doen

• Kay

Ik hoor de namen Asperger en PDD nos wel maar waar zijn Kay en Susan gebleven? ;) Laten we de persoon zelf ook niet vergeten. iedereen gaat er anders mee om.

Of autisme een beperking is of niet dat vind ik helemaal afhangen van hoe iemand ermee omgaat. Als ik merk dat ik iets minder goed kan vind ik wel een manier om er goed mee om te gaan. En hoe de omgeving ermee omgaat daar kan ik weinig aan veranderen.

Ik kan ook wel kracht in mijn asperger vinden. Daardoor kan ik dingen anders zien dat de meesten. Zo kunnen mij dingen opvallen die niemand anders ziet. Dat is tot nu toe erg handig geweest.

• Susan

Susan zit achter de pc. tien dingen tegelijk te doen.

Ik ben Susan en ik heb PDD-nos. So what! Mensen accepteren me maar zoals ik ben en anders hebben zij een probleem en niet ikke.

• Caline

Juist gezegd Susan!

• Caline

Inderdaad Kay, de persoon zelf is het belangrijkste. De diagnose vormt een onderdeel van de persoon, maar de diagnose is niet de persoon. Hoewel veel mensen nog alleen maar die “beperking” ziet, en vergeet dat er achter de diagnose een persoon schuilt.

Ik hoop dat het begrijpelijk is wat ik schrijf. Heb de laatste dagen moeite om me goed uit te drukken.

• Susan

Niet persoonlijk of aanvallend bedoeld, maar ik heb soms het idee dat er ook mensen zijn die het maar wat makkelijk vinden dat zij een beperking hebben en zich er bewust achter verschuilen.

Heel makkeiljk misschien, voor even, maar zo werkt het niet.