Hai,
Op zich eet mijn zoontje wel alles maar wat vandaag het allerlekkerste is lust hij morgen pertinent niet.
Dingen die heel sterk ruiken zoals kaas leveren wel problemen op.
Toen hij kleiner was, hij is nu zes, zeefde hij overal de groente tussenuit en verzamelde dat in zijn wang, inslikken deed hij het nooit.
Maar langzaam aan is hij toch groente gaan eten. Hij is gek op appels maar griezelt van appelmoes.
Zijn voorkeur gaat heel erg uit naar zoet, maar daar wordt hij snel heel druk van. Chocola laat hem bijna meteen tegen het plafond gaan.
Bepaalde periodes van het jaar lukt het hem niet om zelf te eten, dan is hij zo overprikkelt dat hij niet eens aan eten toekomt.
Dan moet ik hem helpen, soms zelfs de omgeving zo prikkelarm mogelijk maken en hem in zijn bewegen begrenzen. Ik gebruik nooit dwang en hij heeft ook gewoon honger. Daarbij is hij veel te bang om dood te gaan als hij niet eet.
Lukt het hem in deze periodes om zelf te eten dan gaat dit volkomen ongecontroleerd en kauwt hij praktisch niet. Hij krijgt dan ook last van te dunne ontlasting juist door het slechte kauwen.
In de weekenden bij papa of bij bv mac donalds eet hij niet, lukt dat toch bij de mac en ook als we bv brood eten inplaats van warm eten vind hij dat we niet gegeten hebben en raakt inpaniek/wordt boos want niet eten betekent dat je dood kan gaan.
En juist dat hij dat denkt houdt hem aan het eten :-).
Groet, Wil