vraagje over smaak van eten

• Cashew

Hoi,

Mijn zoon van 9 heeft PDD-Nos. Als klein kind at hij alles, maar het laatste jaar lust hij steeds minder. Ikzelf heb het idee dat dit gewoon uitproberen is, pré-puberen, maar volgens mijn moeder kan het ook met zijn autisme te maken hebben. De lekkere dingen zoals pannenkoeken en friet, maar ook alles wat zoet is, gaan er goed in, alleen groene groenten wordt steeds meer een probleem.

Nu is het wel zo dat zijn PDD-Nos zich steeds meer begint te manifesteren. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Als ouders, maar ook als autist zelf?

Marguerite

• judith

Hoi hier wel wat dingen met eten, de jongste eet dus pertinent geen gekookte aardappelen……gebakken rosti etc dat gaat maar gekookt dus echt niet….de oudste heeft een beperkt menu aan dingen die hij echt lekker vind maar hij eet ook wel dingen die hij minder lekker eet……hij wou ook nooit toetje met fruit er in of appelmoes (denk dat hij de structuur niet fijn vind) zo heeft job nooit pap gegeten dat kreeg ik er ook niet in……..gelukkig eten ze hier wel genoeg en ik ben inmiddels gewend dat ik uitgebreid moet koken soms wel 5 dingen op tafel…….want leer maar gelijk een ding goed uit je hoofd …..de strijd om eten win je nooit……

Zat nog wel te denken aan een leuke tip tegenwoordig kun je natuurlijke kleurstoffen gebruiken zodat groente een andere kleur krijgt….misschien vind ie paarse sperziebonen wel lekker (moet er zelf niet aan denken hoor) ach je wordt vanzelf vindingrijk……en hem misschien een keuze laten maken wat hij dan wel wil eten en dan niet meer dan drie opties geven anders wordt het te veel….succes ermee….

groetjes Judith

• Susan

Ik lust bijna alles. Doperwten, nasi en satehsaus doe je me geen plezier mee, maar als het moet eet ik het ook. De laatste twee dingen vooral omdat ik er ziek van geweest ben.

Wel heb ik bij vlagen heel snel genoeg van een bepaalde smaak, structuur. Bv. brood of pizza.

Dan krijg ik het na verloop van tijd echt niet meer naar binnen, maar dat heeft niets met niet lekker vinden te maken.

Vlees met stukjes, yoghurt met pitjes, het is allemaal even lekker, maar soms zijn dingen al heel snel teveel. Heel vervelend en ik probeer dan wel door te eten, maar uiteindelijk lukt dat ook niet meer.

Susan

31 PDD-nos

• marijke

Hoi,

onze zoon begint sinds eergisteren weer wat te eten.

Echt hij wilde zowat niets. Alleen drinken en sommige snoepjes. Dus dat was een hele spannende paar weken. Hij begint nu mondjesmaat aan een stukje suikerbrood. Dus dit is iets positiefs. Hij krijgt nu meer energie en is vrolijker, maar ook sneller van slag.

Maar goed ik denk dat het heel goed kan zijn dat jou'n zoon die groente niet wil omdat de pddnos ertussen zit. Ik denk echt dat dat heel goed kan. Dat is hier wel het euvel. Maar goed ik heb echt geen tips voor je. Want de reactie van een autist kan heel onvoorspelbaar zijn. Dus kan iets de ene keer wel werken en de andere niet. Het kan best zijn dat hij begint te puberen en dat dat zich in minder goed eten uit. Ben heel benieuwd hoe je t verder oppakt en hoe je zoon daar op reageert. Succes!

• sassie

Ik kan je geen tips geven want mijn zoontje eet zowat helemaal geen gezond warm avondeten. Soms een rauwe wortel. Heeft 1 keer een hapje rijst genomen omdat ik hem voorhield dat als hij dat opat hij daarna een snoepje mocht het resultaat van mijn rijsthapactie: Een kind dat kotste en totaal overstuur was. Laat hem weleens meehelpen met koken, hier boek ik nog geen resultaten mee maar misschien helpt het jullie wel. Ik maak er geen punt meer van. Hij eet brood,krentenbollen, wat fruit, rauwe wortel, lust wel pannekoeken en patat ed. Geef vitaminetabletjes en hoop dan maar dat hij die wel opeet

Sassie

• Wil

Hai,

Op zich eet mijn zoontje wel alles maar wat vandaag het allerlekkerste is lust hij morgen pertinent niet.

Dingen die heel sterk ruiken zoals kaas leveren wel problemen op.

Toen hij kleiner was, hij is nu zes, zeefde hij overal de groente tussenuit en verzamelde dat in zijn wang, inslikken deed hij het nooit.

Maar langzaam aan is hij toch groente gaan eten. Hij is gek op appels maar griezelt van appelmoes.

Zijn voorkeur gaat heel erg uit naar zoet, maar daar wordt hij snel heel druk van. Chocola laat hem bijna meteen tegen het plafond gaan.

Bepaalde periodes van het jaar lukt het hem niet om zelf te eten, dan is hij zo overprikkelt dat hij niet eens aan eten toekomt.

Dan moet ik hem helpen, soms zelfs de omgeving zo prikkelarm mogelijk maken en hem in zijn bewegen begrenzen. Ik gebruik nooit dwang en hij heeft ook gewoon honger. Daarbij is hij veel te bang om dood te gaan als hij niet eet.

Lukt het hem in deze periodes om zelf te eten dan gaat dit volkomen ongecontroleerd en kauwt hij praktisch niet. Hij krijgt dan ook last van te dunne ontlasting juist door het slechte kauwen.

In de weekenden bij papa of bij bv mac donalds eet hij niet, lukt dat toch bij de mac en ook als we bv brood eten inplaats van warm eten vind hij dat we niet gegeten hebben en raakt inpaniek/wordt boos want niet eten betekent dat je dood kan gaan.

En juist dat hij dat denkt houdt hem aan het eten :-).

Groet, Wil

• judith

tjeemig hoe komt zon kind er op dat ie doodgaat als ie niet eet en dat op zon jonge leeftijd……poeh ja en hier eet Job ook appels maar absoluut geen appelmoes……..Nou na al deze verhalen doe ik al nog minder moeilijk over het geen gekookte aardappels eten…..t is wel goed zo……….en de toastjes met brie gaan er nog steeds in als koek net als olijven en de rest…….oh en voor de duidelijkheid geen verwijten naar jullie toe hoor ben alleen blij dat Job wat makkelijker eet……….wens jullie allemaal heel veel succes en hoop dat jullie je weg vinden in dit eetgebeuren.

groetjes Judith

• Wil

Hai Judith,

Ja, hoe komt ie erop :-)….het is één van zijn fascinaties, alles wat met dood, doodgaan en begraven te maken heeft, hij wordt dan ook begrafenisondernemer als hij groot is….nadat hij als politie eerst die mensen heeft doodgeschoten natuurlijk…

Alles komt bij hem terug op dood, God en de hemel, dus ook het niet eten dus eet hij gelukkig wel.

En daar mee zorgt hij zelf dat hij eet wat mij heel veel strijd en zorg scheelt :-).

Groet, Wil.

• sassie

hoi judith,

Zou ook heel blij zijn als mijn kind gezond avondeten at, zou dan net als jij desnoods veel verschillende dingen koken. Maar hij doet het gewoon niet! Ben blij voor jou dat ze wel eten. Ik heb er heel veel moeite voor gedaan maar eens houdt het op. Mijn zoontje klaagt ook heel vaak dat dingen stinken, eten maar ook dingen en mensen. Nu kan ik me bij sommig eten wat voorstellen en sommige mensen ruiken ook niet al te fris maar dingen…..bijv. in het zwembad liggen er op een plekje wat keien als versiering en elke keer als we daar langs zwemmen roept hij vol afschuw dat ze zo stinken. Maar ook als we dus ergens zijn en het stinkt dan eet hij dus niet. Dus bijv. in de Hema een saucijzenbroodje eten kan moeilijk zijn dus eet dan meestal buiten…..

Herkent iemand dit ook soms?

Sassie

• marijke

Ja, als mijn zoontje moet plassen en het ruikt sterk naar schoonmaakmiddelen (bijvoorbeeld ziekenhuis) dan plast hij dus echt niet. Het stinkt volgens hem. Ik probeer hem dan duidelijk te maken dat het toch echt schoon is en juist lekker ruikt. Maar nee hoor. Er wordt dan niet op de wc in het ziekenhuis geplast.