Computerspelletje beschadigt brein

• ammie

COMPUTERSPELLETJE BESCHADIGT BREIN

Van onze correspondent

TAIPEI, zondag

Ouders die menen dat computerspelletjes niet gezond zijn voor hun kroost, worden daarin nu gesteund door onderzoek, waaruit blijkt dat onze hersenen minder bloed krijgen tijdens het gamen.

Gewelddadige spelletjes blijken daarbij het gevaarlijkst voor de bloedcirculatie. Die zorgen er namelijk voor dat de hersenen nog minder bloed krijgen dan tijdens het spelen van reguliere computergames.

Tot die conclusie komen Taiwanese onderzoekers, die waarschuwen dat computerspelletjes hersenschade kunnen veroorzaken. Bovendien bestaat het gevaar op leerproblemen of emotionele strubbelingen.

Een Taiwanese wetenschapper aan het Veteranenziekenhuis in Taipei voerde een experiment uit, waarbij hij een groep van dertig mensen van 25 jaar in totaal een half uur liet gamen. Daarbij hield hij via verschillende meetmethoden telkens de bloedcirculatie in de hersenen nauwlettend in de gaten. Gedurende het spelen werd met name de zogenoemde frontale hersenkwab blootgesteld aan een verminderde toevoer van zuurstof. Dit gedeelte van de hersenen is belangrijk voor de spraak, gedachten, impulsen en het nemen van beslissingen. De Taiwanese wetenschapper komt op basis van de meetresultaten tot de conclusie dat het gamen hersenschade kan veroorzaken.

Bekend is dat een gebrek aan bloed in de hersenen onder meer kan leiden tot ongewone stemmingswisselingen.

• judith

Klinkt redelijk maar ik zou dan wel willen weten waarom en of het bij alle spelletjes is en of het ook bij “gewoon” computeren is……of dat het komt door een hoge concentratie op dat moment van het gamen want als dat het is dan komen er veel meer dingen in aanmerken….zelfs een potje intensief schaken zou dan nog hersenbeschadeging kunnen opleveren!

welke krant stond dit eigenlijk?

groetjes Judith

• Kay

Ik denk dat mensen het hierover nooit eens zullen worden of computerspelletjes nou goed voor je zijn of niet.

Een vriend van mij (met pdd nos) die zegt dat hij juist tot rust komt door geweldadige spelletjes. Ikzelf kom het beste tot rust door realistische vliegsimulators. Daarbij kan ik me goed concentreren op 1 ding. En het heeft ook veel met mijn hand oog coöordinatie geholpen.

Ik weet niet of het in dat veteranenziekenhuis is getest op oorlogsveteranen maar ik kan me wel voorstellen dat oorlogsveteranen gestresst worden van geweldadige spelletjes……..

• Susan

Ik kan me er wel in vinden, dat computerspelletjes, zeker de geweldadige schadelijk zijn. Ook vraag ik me af of computerspelletjes in het algemeen niet schadelijk zijn, net als tv kijken. Je leeft dan in zo'n klein, bekrompen wereldje….

Lijkt me toch niet echt gezond.

En ja, ik doe ook graag een spelletje, vooral als afleiding of op de chaos op te ruimen, maar toch…

Susan

• judith

Vind prima dat er zulke onderzoeken zijn maar zoals jij al zegt jij wordt rustig van een flight simulator….de oudste was/is in zijn element achter zijn pc…..in de vakantie misschien iets te veel maar zitten wij nu niet ook uren achter de buis……en dan wel achter de pc………klinkt een beetje oudbollig maar toen ik klein was had je twee dagen dat er kindertv was en nu alledagen van 6 uur sochtends tot 6 uur savonds….ik kan nu kiezen uit 40 kanalen als volwassene…..als ik kijk naar mijn oudste moet hij toch flink wat uren naar school ook nog 3 keer in de week werken hij gaat sinds kort ook de hort op en bouwt zijn sociale netwerk uit…..ik zit op mijn werk achter de pc en als ik thuis ben ook………wie zit er dan meer achter ik of hij ………denk dat alles een logisch gevolg is van de verandering van de maatschappij misschien evolueert ons gestel wel mee met het aanbod en kunnen we er straks gewoon tegen en ja verder ken je eigen lichaam als ik pijn in mijn pols krijg van het muizen sluit ik af……

groet Judith

• Kay

Je leeft ook in een bekrompen wereld als je een boek leest.;)

• Susan

Ja, misschien wel, maar ik vind toch dat een boek je meer uitdaagt om je fantasie te gebruiken als een computerspelletje.

Hoe ingewikkeld, interessant je spel ook mag zijn.

• Kay

15 jaar geleden was er ook niet zoveel kinderprogramma,s. Ik moet toegeven dat veel wat ze tegenwoordig uitzenden wel erg stupide is.

Oh ik word echt een dagje ouder.;)

• Susan

Ja hoor je bent de opa van dit prikbord.

Enne kinderprogramma's is meervoud, dus “er waren niet zoveel kinderprogramma's.”

• judith

Kay sinds de japanners de tekenfilm branche overnamen ( dat zie je aan die overdreven grote ogen etc etc) is het niks meer, geef mij de smurfen maar of wicky de Viking en Job heeft deze week nog een dvd via de bieb gehaald tekenfilm van Asterix en obelix en de vikingen….heel mooi gemaakt zon tekenfilm……echt tot op het detail perfect.

gr Judith