Is een autist hiertoe in staat?

• Dianne

De zoon van mijn vriend (J) is 7 jaar en volgens zijn moeder is hij autistisch. Zij denkt aan Asperger. Wij delen die mening niet. Ik heb ook zonen en ik zie geen verschil in het gedrag van J en dat van mijn zonen en dat van andere jongens van 7 jaar.

Onlangs heeft zijn moeder in een oudergesprek bij de psycholoog aangegeven dat J een “vader” en een “moeder” knop heeft waar het zijn gedrag betreft.

Bij zijn moeder is hij slecht te hanteren (haar woorden!) geregeld agressief naar de andere kinderen in het gezin, gooit met speelgoed, luistert slecht, brutaal, gaat zijn eigen gang. Zijn schoolprestaties zijn gemiddeld en qua lezen (groep 3) iets onder gemiddeld.

Toen ik mijn vriend leerde kennen vertoonde J dat gedrag ook bij ons. Na een goed gesprek met mijn vriend hebben we besloten om mijn opvoedstijl ook toe te passen op J. Dit betekent kortweg; positief gedrag belonen, negatief gedrag na een waarschuwing bestraffen. Duidelijke, consequente regels en deze handhaven.

Na twee weekeinden gedroeg J zich voorbeeldig bij ons en sindsdien is hij het kind dat de minste straf krijgt. Hij is en blijft wel druk en ondeugend, maar welk jongetje van 7 niet?

Mijn vraag is of het mogelijk is voor een autistisch kind om zich in twee verschillende situaties zo anders op te stellen. Het lijkt mij dat een autistisch kind juist moeite heeft met de verandering en dus juist bij ons (waar hij maar 2 van de 14 dagen is) uit frustratie afwijkend of agressief gedrag zou gaan vertonen.

Wie kan mij meer vertellen over hoe autistische (Asperger) kinderen omgaan met de scheiding van hun ouders, het feit dat hun vader is gaan samenwonen met iemand met kinderen en de weekeindregeling?

Voor de duidelijkheid: wij sluiten niet uit dat J autistisch is, maar wij herkennen zo weinig van het autistisch gedrag en de persoonlijkheidsbeschrijvingen in het ventje dat wij in de weekeinden en vakanties zien. Daarom zijn we op zoek naar meer informatie.

• Susan

Kort en bondig antwoord: JA.

En realiseer je ook dat niet iedereen met autisme hetzelfde is.

Susan

31 PDD-nos

• judith

Ja dit kind kan heel goed autistisch zijn met name in de veilige situatie dus bij Mama gedraagt dit kind zich extremer dan elders….zeg niet dat jullie het fout doen qua structuur in tegendeel maar omdat hij maar tijdelijk bij julllie is kan hij letterlijk en figuurlijk op zijn tenen lopen en thuis komt dan de ontlading ( helaas voor de moeder)…heb hier twee auti kids en met name bij de oudste veranderde ik iedere drie maanden de indeling van de woonkamer………..om de drie maanden iets anders is ook structuur……….Hier had de oudste moeilijkheden met scheiding omdat vader zijn afspraken niet na kwam……..

succes met de zoektocht en lees wat boeken hierover

groetjes Judith

• Mam van 5,6 en 3,6 jarige en ?

Jazeker!! Ik ken zelfs voorbeelden ervan!

• pantomine

En het erge is dat doordat het kind zich elders zo goed kan gedragen, je als ouder niet geloofd wordt als je over het moeilijke gedrag vertelt. Je gaat dan heel erg aan jezelf twijfelen, er komen schuldgevoelens enz. Probeer de moeder vooral te steunen en biedt vooral een luisterend, begripvol oor.

• Roos72

Sinds alle onderzoeken bij mijn zoon moet ik ook zeggen:JA.

Wij zijn dan wel niet gescheiden, maar bij anderen kan mijn zoon zich vaak goed gedragen en thuis barst dan de spreekwoordelijk bom.

Bij mij nog weer iets vaker dan bij zijn vader, die meer werkt.

Lang dacht ik dat het aan mijn opvoedstijl lag. ZIjn kleuterleerkracht merkte volgens haar zeggen niets aan hem. Nu zit hij in groep 3, komt leertechnisch best nog wel mee, maar krijgt zijn werk niet, kan geen vriendschappen sluiten, etc.

Hij zit niet lekker in zijn vel en uit dat in de situatie waarin hij zich het allerveiligst voelt.THUIS. En dat moet ik dan maar positief bekijken.

• Can

Helaas is dat zo. Was het maar niet waar, dan hadden veel moeders het veel makkelijker gehad in de strijd om erkenning, begrip en acceptatie van hun kind.

gr Can

• ammie

Ja hoor, je hebt het gelezen…….het kan!

De biobak van mijn zoon zei ook dat er niets aan de hand was bij hem…..Nee duh…..was altijd alleen bij zijn pa, enorme structuur, 1x in de 2 weken alleen overdag bij die man en biobak zelf is ook niet wars van een stoornis………

Dus het zou heel goed kunnen maar het kan natuurlijk ook heel goed zo zijn dat de moeder van je stiefzoon hem niet kan handelen……………..Moeilijk hoor om hier een oordeel over te geven. We kennen je stiefzoon niet, zijn moeder niet (en haar gezin) en jullie niet……….maar nogmaals…….Ja dus!

Wel goed dat je wel open staat voor dit probleem en inlezen is altijd goed!

Sterkte en succes.

• Susan

Ik hang even aan jou, maar ik wil even algemeen reageren:

Ik krijg hier een beetje het idee, maar misschien neem ik het te letterlijk, dan gedacht wordt dat mensen met autisme zich bij iedereen hetzelfde gedragen. Dat “kan”, maar hoeft zeker niet zo te zijn. Zelfs mensen met een vorm van autisme kunnen zich heel goed aanpassen aan een bepaalde situatie, zowel op een negatieve manier als op een positieve manier.

Susan

31 PDD-nos

• marjolein

Dit is nu echt de valkuil,mijn dochter is bv op vakantie het gemakkelijkste kind van de wereld. In een andere omgeving voelt ze zich niet veilig dus onderdrukt ze haar eigen ik. Eenmaal thuis voelt ze zich veilig genoeg om te ontladen. Het is een bekend gegeven bij autisme dus ik zou me daar in verdiepen ipv die arme veilige moeder de schuld geven.