Is een autist hiertoe in staat?

• Dianne

Hartelijk dank voor jullie reacties! Inderdaad, ik was in de veronderstelling dat autisten zich overal hetzelfde gedragen. Omdat ik hierover niets kon vinden heb ik dit onderwerp op dit prikbord geplaatst en ik ben heel blij met de reacties. Het heeft ons echt aan het denken gezet.

De relatie tussen mijn vriend en de moeder van J is gespannen. Dat maakt de hele situatie niet makkelijker. Voor ons, maar zeker ook voor J.

Wij weten weinig van autisme, dat blijkt wel uit mijn oorspronkelijke vraag. Maar hebben kinderen in het algemeen en autistische kinderen in het bijzonder niet heel erg behoefte aan rust, ruimte en regelmaat? Vast bedtijden, rituelen voor het eten/slapen etc en een duidelijke indeling van de week? Dit biedt zijn moeder hem niet. Zij trekt hem ieder maandag spijkerbroek A aan en trui B. Dinsdag broek C met trui D. Dit lijkt ons niet de structuur die de kinderen nodig hebben.

Een gesprek met de moeder van J is onmogelijk. Zij heeft bepaald dat hij autistisch is. Ze weigert hem te laten testen, ze wil dat wij van haar aannemen dat hij autistisch is en daar hebben we moeite mee. Als we dat proberen duidelijk te maken dan krijgt mijn vriend het verwijt dat hij weg is gegaan en daarmee J onherstelbare schade heeft aangedaan. Ook het feit dat ze nog een kind heeft dat ook aandacht van mama nodig heeft lijkt langs haar heen te gaan. Alles draait om J.

We willen graag weten wat er is met onze J. We vinden het vreselijk om hem gebukt te zien gaan onder waar hij ook mee worstelt. Eigenlijk zouden we heel blij zijn als het autisme is. Daar kunnen wij ook wat mee. Als het met iets anders te maken heeft dan kunnen we er niets mee. J's moeder laat hem binnenkort observeren door een “expert”. Vanuit die observatie komt dan het advies om hem verder te laten testen of niet en zo ja, waarop.

Kan iemand ons bepaalde boeken aanraden om te lezen over autisme en asperger bij kinderen?

• Claudia Mv M en D

Kan iemand ons bepaalde boeken aanraden om te lezen over autisme en asperger bij kinderen?

zou er nog niet mee beginnen tot je werkelijk weet wat hij heeft want het kan je ook een verkeerde spoor zetten.

Je zegt zelf dat je geen last van hem heb als hij bij jullie is dus dan doe je het toch goed. en laat het dan ook even zo want als je nu te veel leest zie je door de bomen het bos niet meer.

Mvg Claudia

• Eline

Geef me de Vijf - Colette de Bruin

De dinoman en het muziekmeisje - Ginette Wieken

vind ik goede boeken.

Maar als je stiefzoon geen diagnose heeft zou ik er inderdaad niet zonder meer van uit gaan dat hij autistisch is. Het zou kunnen, maar het is wel raar dat zijn moeder hem dan niet wil laten testen. Waarom wil ze dat niet? En hoe gaat het op school? Heeft hij geen extra begeleiding nodig? Want voor een rugzakje of voor speciaal onderwijs is er toch echt een diagnose nodig. Beetje vaag allemaal.

• Mieke

Gunilla Gerland - Net een echt mens is een autobiografie van een vrouw met Asperger.

• Can

Ik lees dat ze hem de ene keer niet wil laten testen maar toch komt er iemand binnenkort die bepaalt of hij getest moet worden ja of nee?

Misschien kan je vriend een diagnose eisen als vader zijnde, wat dat is belangrijk zowel in de begeleiding als je stiefzoon maar ook voor zijn eigen ontwikkeling en het eventueel aanvragen voor extra begeleiding op school.

Hier hebben we ook niet elke dag dezelfde kleren, maar wel vaste regels rondom etentijd, bedtijd ect ect. Ik zou het ook niet daarop gooien want wat gebeurt er als hemd b ineens smerig wordt en hij moet overgaan naar hemd c op dezelfde dag?

Ik merk aan je berichtje en hoe je schrijft dat zij niet je grote vriendin is,

en dat je vindt dat zij meer aandacht geeft aan haar zoon waarvan het vermoeden is dat hij autistisch is. Probeer haar hier niet op af te kraken,

elke moeder hier kan je vertellen dat dat automatisch gaat en je daar zelf niks aan kan doen, omdat jezelf haarscherp aanvoelt dat je kind speciale aandacht nodig heeft.

ik hoop voor jullie dat jullie er samen allemaal uitkomen, dit zowel voor je stiefzoon maar ook voor zijn eventuele extra zorg en aandacht.

gr Can

• Danielle

het syndroom van asperger = Tony Attwood

( héél duidelijk te lezen boek, met veel herkenningspunten)

oudergids asperger syndroom = B Boyd

Marsmannetjes op school = Clare sainsbury

( over schoolkinderen met het aspergersyndroom)

Aspergersyndroom = Carel Peeters

( praktische gids voor leraren en begeleiders)

• truus

jikkepik komt er wel, ook duidelijk voor kinderen

Het wonderbaarlijke voorval van de hond in de nacht, boek over jongen met asperger en met gescheiden ouders.

sociaal onhandig, praktisch boek voor ahdh en pdd nos

en JA, autisten kunnen dat.

truus

• Susan

Ik vraag me nu toch wel af wat voor beeld er bestaat van mensen met autisme:(

• Anna

Dat is denk ik persoons afhankelijk.

Ik blijf het mooie mensen/kinderen vinden. Puur en bij de basis.

Makkelijk is weleens anders…

Daarbij is het natuurlijk niet alleen bij autistische kinderen dat ze zich bij de buren gedragen en thuis gaan “schoppen”. Alleen bij een autist is het een sterker iets.

En ik, met mijn 33, die er ook weleens door heen zit, schop dan ook tegen de mensen aan die het meest vertrouwd zijn. Lekker veilig.

• Swartdam

Volgens mij is het grootste probleem hier de interactie tussen de volwassene .

Ik lees nergens dat de jongen voorheen niet getest werd . Bovendien er was ooit een tijd dat de ouders nog samen woonde , heeft de vader dan nooit iets opgemerkt .

Ik heb ook een autistisch kind van 19 en het is gewoon zo dat mijn kind zich anders gedraagd als thuis . De thuissituatie is voor hem veilig en vertrouwd , hier kan hij zichzelf zijn en word hij geaccepteerd zoals hij is . Een beetje steun naar de moeder zou ook fijn zijn , gr Bernadette