Mooie discussie om te lezen! Ik heb 14 jaar in het so gewerkt, op een school speciaal voor kinderen met autisme. Daarna ben ik gevraagd om een speciale groep op te starten op het LWOO, dus in het regulier onderwijs. We hebbben nu 2 jaar achter de rug. Ik heb een groep van 10 leerlingen op LWOO niveau, binnen het regulier onderwijs. Ze krijgen les van minder docenten maar leren wel van lokaal naar lokaal te lopen. We doen overal aan mee, maar wel met wat extra voorzieningen. Zo zorg ik ervoor dat er bij een groot schoolfeest ook een aparte ruimte is waar de kinderen zich terug kunnen trekken als ze dat willen. We hebben ook op school een leerling met autisme gehad die in een gewone groep is geplaatst (theoretische leerweg). Wat je dan merkt is dat vooral de mede-leerlingen er heel veel moeite mee hebben: waarom krijgt zij meer aandacht dan wij? Op je 13e ben je nou eenmaal niet zo sociaal dat je dat begrijpt en accepteert. Deze leerlinge is, ondanks alle hulp en het geven van buddy's, toch zo uitt de groep gevallen dat ze volgend jaar bij mij in de groep komt, omdat pesten daar niet echt voorkomt (iedereen heeft namelijk hetzelfde!). Ik merk dat de meeste docenten best bereidwillig zijn, maar nog niet de vaardigheden hebben om goed om te gaan met kinderen met autisme. Dat is ook logisch want dat leer je niet 1,2,3! het is en blijft een heel groot vraagstuk: moet je een kind met autisme nou wel of niet in het regulier onderwijs zetten. Ik ben er nog steeds niet uit, ondanks mijn ervaring is beide vormen van onderwijs. Het gaat goed met mijn klasje, maar dat komt ook door mijn ervaring en het feit dat ik bijna dagelijks met de ouders mail om problemen te voorkomen en in te grijpen waar nodig. Zouden de kinderen in mijn klas in een gewone groep gezeten hebben, dan kan ik er zo een stuk of 8 noemen die het niet zouden redden. Eigenlijk zijn we bezig met het realiseren van speciaal onderwijs binnen het regulier…..