vakantie.

• wil

Ik heb zeer waarschijnlijk asperger/PDD-nos.

Ik ga bijna ieder jaar met mijn man op vakantie, de laatste 9 jaar naar Alanya.

Ik ondervind daar niet meer hinder van mijn autisme dan thuis of op mijn werk.

Ik ben zelfs al 3 keer alleen geweest, 2 x Spanje en 1 x Turkije.

Dat ging mij goed af, alleen wel wat eenzaam in de avond, doordat ik moeilijk contacten maak om een praatje met iemand te maken. Soms lukt het, vaak ook niet. Alleen in een cafe, of op terras zitten is niet gezellig.

Overdag vermaak ik mij prima alleen, ga naar het strand, boek excursies of ga de hele dag met een boot mee. ALs mijn man niet kan of met iemand anders is geweest, wil ik ook al is het dan alleen. Ik vind dat beter dan thuis blijven. Dat is voor mij maar halve vakantie. De beslommeringen thuis gaan dan wel gewoon door, dus je hebt dan alleen vakantie van je werk.

Ik weet dat niet iedereen op vakantie kan. In de tijd tussen 1980 en 1999 kon ik ook niet. Dit omdat wij het de laatste tijd beter hebben.

• jacquelien

Zo gaat dat bij ons ook, Simone heeft weleens meegedaan aan zo'n club van Landal en we vonden het ook leuk voor René maar daar moet ook altijd iemand van ons bij. Dat was geen probleem.

René is 13 klassiek autisme ernstige verstandelijke beperking en kan niet praten.

gr. Jacquelien

• sassie

Wat leuk Carla, en inderdaad, als zijn vader hem begeleid kan hij toch leuk meedoen. Ik wens jullie een hele gezellige vakantie toe. Vind het knap dat je dit aandurft met je zoon. Ik durf dat dus nog niet, misschien kan het ook wel als K ouder is…..dit geeft de burger moed.

Sassie

• carla van dewaal

hallo wil.

wij gingen tot 2002 altijd alleen op wintersport.

maar ik kreeg in 2002 borstkanker.

ik heb borst amputatie gehad.

chemo en radiotherapie.

toen alles achter de rug was.

zei mijn man en nu gaan we lekker met zijn drieen op vakantie.

naar de zon.

en vanaf die tijd gaan we als het kan toch elk jaar

naar de zon.

en het bevalt ons prima.

groetjes carla

• carla van dewaal

hallo sassie.

onze zoon heeft als we op vakantie zijn.

nog wel momenten.

dat hij moeilijk kan omschakelen.

maar we proberen dan hem af te leiden.

en dat gaat meestal goed.

groetjes carla

• sassie

Nou fijn hoor, geniet ervan, jullie hebben het verdiend.

• Susan

Waar een wil is is een weg denk ik. Ik kan me niet herinneren dat we tijdens vakanties dingen gelaten, of anders gedaan hebben omdat ik mee was.

• carla van dewaal

hallo susan

jij bent ook met je ouders op vakantie geweest vroeger.

onze zoon gaat ook mee.

maar het zal anders zijn

als mijn man en ik alleen zouden gaan.

dan kun je andere dingen doen.

die nu niet kunnen omdat onze zoon er bij is.

maar dat hebben we er graag voor over

als wij zien dat onze zoon geniet,dan genieten wij ook.

en weet je dat er ouders zijn.

die hun kind laten logeren,in een instelling.

en zelf op vakantie gaan.

omdat ze anders niks aan de vakantie hebben zeggen ze.

groetjes carla

• Can

Dat is ieder zijn eigen keus Carla, ik kan daar wel begrip voor op brengen.

Fijne vakantie alvast, duurt nog even

gr Can

• sassie

Waar een wil is is een weg vind ik wel een beetje kort door de bocht. Soms zijn bepaalde dingen gewoon niet haalbaar. Je moet als ouder zijnde ook realistisch blijven.Het zal ook wel erg liggen aan hoe het kind is. Mijn zoontje is klassiek autistisch en kan al die prikkels van een all inclusive vakantie echt niet aan. Wij richten onze vakanties dus zo in dat ook hij het naar zijn zin heeft. Vandaar een huisje gehuurd in een gehucht. Elk autistisch kind zal een andere aanpak nodig hebben. Af en toe gaan mijn man en ik samen even weg en logeert K bij mijn ouders. Maar de vakanties met ons drietjes richten we dus wel zo in dat K het goed heeft, ook als dat betekent dat wij als ouders zijnde een aantal dingen die we graag zouden willen doen/zien dan achterwege moeten laten. Even voor de duidelijkheid : dat vind ik helemaal niet erg hoor, hou heel veel van hem om wie en hoe hij is.

Ga jij nog met vakantie dit jaar, Susan?

Sassie