Autisme en vechtsport.

  • Kay

    Ik zag ooit een programma over hoe er in China wordt omgegaan met autistische kinderen of kinderen met ADHD of simpelweg “probleemkinderen”.

    Die werden daarin naar een Shaolin klooster gestuurd om daar kung fu als therapie te krijgen. Hier kregen ze opeens te maken met een compleet stricte discipline en toch eerlijke behandeling.

    Een meisje die daar zat vertelde dat zij altijd al gedragsproblemen had en daardoor niet meer thuis kon wonen. Zij altijd werd gepest. En zo te merken ook (sexueel) misbruikt. Doordat zij daar kung fu leerde kreeg zij heel wat meer zelfvertrouwen en door de structuur kon zij zich ook veel beter sociaal redden. Achteraf bleek alleen dat er totaal geen begeleiding is als de training is afgelopen. dan staan die kinderen opeens alleen op de wereld in de maatschappij. Dus dat systeem is nog lang niet volmaakt. Maar ik vind het wel een goed begin.

    Ik kwam ook dit artikel tegen: (ik heb het even vertaald uit het engels).

    Gevechtssporten en autisme Schreven door Nicky Adler Gevechtssporten en Autisme. (PDD-NOS)……..do deze twee

    gaan samen?

    Kan zij? Schijnbaar vele ouders van autistische kinderen hebben gevechtssporten gebruikt als een sportactiviteit voor hun autistische kinderen. De verrassing is dat vele autistische kinderen op het…hebben gedijd, maar zou dat zo'n verrassing moeten zijn?

    Gevechtssporten trainen het is student in motorcoördinatie en lichaamsbewegingen die juist zijn wat autistische kinderen (tienerjaren en volwassenen ook) helpt. Gevechtssporten kunnen de geest en lichaam samen sterker verbinden.

    Personen met autisme zijn in nood van lichamelijke therapie en oefening om hun bereik van beweging en controle over hun bewegingen te verbeteren. Gevechtssporten worden gebruikt dikwijls met het geestelijk en lichamelijk uitgedaagde voor die redeneert heel.

    Gevechtssporten rekken gebruiken uit bereik van beweging en flexibiliteit te verbeteren en herhalende boor om de student te onderrichten om hun lichaam te controleren evenals naar versterkt hen. Gevechtssporten onderrichten discipline naar het is studenten die mensen met autisme in het bijzonder voordeel uit haal. Zij worden veel meer zelfverzekerd wegens het.

    Een student die enorm van zijn van gevechtssporten heeft geholpen de heeft getraind is Wesley Henkendorn die zichzelf verwijst naar als “van autisme hebbend teruggekregen”. Hij heeft zichzelf verdiend een zwarte riem en onderricht nu klassen aan de Amerikaanse Gevechtssporten Centreren in Blacksburg, VA (het plaatst heel hij nam zijn eerste lessen). Dit was ondenkbaar voor.

    Nog een fascinerende ontdekking is hoe Qigong massage (Chinese geneeskunde) autistisch gedrag verbetert wanneer gebruikte in vroege interventie. Qigong is de stichting van Kungfu en is een interne gevechtssporten met het genezen van oefening die beweging, meditatie en ademvoorschrift combineren.

    De suggestie om Chinese geneeskunde voor verbeteringen in autistische symptomen te proberen werd op de theorie gebaseerd dat de zintuiglijke beschadiging die zo is heersend in autisme door een verstopping van energie wordt veroorzaakt die voorkomt deze kinderen van verwerking van informatie doeltreffend en daarom veroorzaakt ontwikkelingsvertraging in communicatie en sociale wisselwerking.

    Een studie leidde aan het Leerstelling Onderzoek Instituut aan Westelijke Oregon Universiteit in partnerschap met Williamette Opvoedingsdienst District en Louisa Silva, MD kwam naar het besluit dat Qigong therapie verschijnt energie vrij te geven die bijgevolg aan de gelegenheid het kind geeft om kunnen te communiceren en te antwoorden meer geschikt naar hun omgeving.

    Congruent naar Chinese geloof (die geneeskrachtig evenals de filosofie van gevechtssporten omvat) …autisme wordt geloofd een “yin/yang” kwestie te zijn die evenwicht en de homeostatis van het heelal inclusief de vijf onderdelen (goud, hout, water, vuur en grond) omvat

    Deze filosofie verklaart dat vele ziekten naar het disharmonie van het Yin/Yang…conflicten tussen Qi kunnen worden opgespoord. Qi is de “levensenergie” dat stromen door onze lichamen die de acht principes….exterior/interior, koude/hitte, tekort/overvloed en yin/yang betrekken.

    In een pilootcontrolestudie van 30 kinderen met autisme betrokken kinderen in ofwel gevechtssporten en/of chinese therapie (gewoonlijk massage), ervoeren beduidende verbeteringen in taal, sociale communicatie en kenvermogen evenals kleinere hyperactiviteit, humeurdriftbuien, langere aandachtspannen, sliepen beter modellen en veel meer onafhankelijkheid.

    En nog meer…. andere studies zijn geleid demonstreren voor de eerste keer in klinische pogingen hoe acupunctuur succesrijk word gebruikt de storing te verbeteren had betrekking op autisme door vitale aansluitingen in het brein te activeren. Zodra het brein “geactiveerd” is, kunnen verschillende soorttherapieën bijvoorbeeld gebeuren: (Toespraak, beroeps en gedragstherapie)

    Zo om terug naar de vraag te gaan betreffende of gevechtssporten en austim van together…it de een duidelijk ja ga…. voor vele redenen. En hoewel het vreemd… een autistische persoon kan klinken kan een echt goede vechter maken…Waarom? …Omdat zij geen ego hebben. Wanneer een autistische gevechtssportstudent in een stel is…..they slechts probeert te herinneren zich wat de sensei vertelde dat zij in gegeven toestanden dat te doen zij gebeuren met aan de tijd omgaan terwijl een vechter zonder autisme kan denken…." Yo…ik sneller ben, ik ben beter…. of slechter…ik, STOPT!!

    Ter afronding…. indien u dat iemand met autisme weet of heb het uzelf…. controle uit welke gevechtssporten en chinese therapie kan voor u doen. Het kan het begin van een hele nieuwe wereld zijn. Het verbaast welke wilskracht, oefening, voeding en beter zelfvertrouwen kan bereiken!!

    Voor meer op dit onderwerp, kijk voor een toekomstig artikel noemde “gevechtssporten, autisme. ..and Thomas Een Mckean”

    Groetjes Kay

  • Girlkickboxer23

    Goed artikel Kay! Gaat het dan ook om full contact? Of mag dat toch niet :P

  • marijke

    Dit lijkt me ook erg geschikt voor mijn zoon. Al denk ik dat het hem wel veel moeite kost om hem te geven. Hij is nogal onzeker. Maar gaat dit om alle soort vechtsporten? Want ik geloof niet dat in ons dorp kung fu les wordt gegeven. Wel kickboxen (maar misschien niet voor kinderen), karate en judo en dan nog wat van die krav magna sporten.

  • Can

    Onze jongste van 8 met pdd nos zit sinds een week op drie op judo (voor kids met beperking) en vindt het helemaal geweldig! Wat een zelfvertrouwen bouwen ze op zo!

    gr Can

  • Can

    Interressant :)

    gr Can

  • Kay

    Als die kinderen in China het niet bij kunnen houden krijgen ze extra bijles van de grootmeesteren niemand die dat wil.:D Je zag er ééntje meters naar achter vliegen door een stoot van de grootmeester. En dat was nog lang geen full contact.

    Dit heb ik trouwens ook met mijn karateleraar. Hij kan op zo,n manier slaan dat hij je niet verwondt maar je hebt wel goed het idee dat je geraakt bent.;)

    Maar je hebt ook demonstratief kung fu. Daarbij is zo goed als geen contact. Dus als er mensen zijn die niet aangeraakt willen worden kunnen ze dat ook goed.

  • sassie

    Misschien is het wel een leuk idee voor mijn zoontje als hij wat ouder is. Voor het zelfvertrouwen is het heel goed , lijkt me. Alleeen vraag ik me af of hij zijn technieken ook buiten de sportschool zou gaan gebruiken als hij in paniek zou raken. Nou ja, laat hem voorlopig maar eerst eens even zijn zwemdiploma halen. Interessant artikel!

  • Kay

    Zou hij in paniek raken als hij genoeg zelfvertrouwen heeft? ;)

  • sassie

    Nee , misschien gaat zijn “voor eigen rechter spelen” dan ernstiger gevolgen krijgen voor iemand anders . Helaas wil moeders hier weleens een mep krijgen dus om hem nou de zwarte band te laten behalen, lijkt me misschien iets te risico vol [voor ons dus ;) ] Maar het gaat steeds beter , vooral omdat hij verbaal erg vooruit is gegaan. Dus wie weet komt die zwarte band er toch nog wel eens, ga ik ook op les :D

  • Pee

    Mijn zonen van 12 en 15 doen al 2 jaar Kempo. Ook een oosterse vechtsport. Is heel goed voor ze. Ze worden weerbaarder, werken aan conditie en concentratie.