Hallo Nancy,
Ook ik weet sinds kort dat mijn (inmiddels ex)-vriend Asperger heeft. Bij hem zijn de kenmerken veel milder dan de dingen die jij omschrijft, maar toch was het voor mij moeilijk om een relatie met hem te hebben. Ik wilde meer mijn leven met hem delen, dan dat hij zijn leven met mij wilde/kon delen. We hadden geen ruzies, hij deed niet bewust gemeen tegen mij en bleef gelukkig wel het contact aangaan, maar er ontbrak ‘iets’. Steeds opnieuw heb ik geprobeerd uit te leggen wat ik wilde in een relatie en hoewel hij dat tot op bepaalde hoogte wel kon volgen, kon hij niet de partner zijn die ik graag wilde. Ik miste begrip voor mijn gevoelens, inlevensvermogen, binding, commitment, de emotionele wederkerigheid die een relatie tot een fijne, warme relatie maken
Diep in mijn hart wist ik dat het niet goed werkte tussen ons, maar ik wilde de zekerheid van een relatie niet opgeven en ik had steeds de hoop dat ik iets kon doorbreken en dat dat ‘iets’ niet meer in de weg zou zitten. Soms leek dat een beetje te lukken en dan konden we weer even vooruit, maar toch liep ik steeds weer tegen hetzelfde obstakel aan. Daardoor heb ik ontzettend veel getwijfeld. Ondanks het verdriet en de teleurstelling die ik telkens weer incasseerde, kon ik hem niet loslaten. Ik hield nl wel van hem (en hij volgens mij ook van mij) en na zoveel jaar voelde hij heel vertrouwd. Daarom nam ik ook de dingen die niet goed voor me waren, voor lief, in de hoop dat dit wel zou veranderen. Eigenlijk had ik nooit het gevoel dat we ‘er waren’, maar dat we er wel ‘zouden komen’.
Pas toen ik inzag dat er nooit een grote verandering zou komen en dat ik dus steeds opnieuw gekwetst zou worden door het gemis wat ik voelde, had ik in de gaten dat ik mezelf tekort deed. Uiteindelijk heb ik de hoop opgegeven dat ik me ooit helemaal gelukkig zou kunnen voelen binnen onze relatie en heb ik hem gezegd dat ik niets meer van hem verwachtte. We hebben toen samen onze relatie beëindigd.
Pas daarna ben ik me (door een opmerking van hem) gaan verdiepen in Asperger. Er was zoveel dat ik herkende, dat er voor mij geen twijfel mogelijk is. Enerzijds voelt dat goed: ik kan nu plaatsen wat ik al die jaren heb gemerkt, ik word bevestigd in mijn gevoel, ik snap nu eindelijk echt hoe zijn belevingswereld eruit ziet en ik weet daarom des te zekerder dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Anderzijds maakt het me verdrietig: blijkbaar heb ik ontzettend veel moeite gedaan om een relatie te hebben met iemand die moeite heeft met relaties en blijkbaar had het nooit echt kunnen werken tussen hem en mij.
Een lang verhaal, maar om terug te komen op jouw vraag, Nancy: ik herken niet alles wat je omschrijft, maar wel dat je het er zo moeilijk mee hebt. Een groot verschil is dat jij al tijdens je relatie weet dat je vriend Asperger heeft. Je kunt kijken wat je kunt doen met de informatie die daarover te vinden is, maar realiseer je wel dat het ‘groeibereik’ van je vriend en dus ook van jullie relatie beperkt is. Vraag is dus of jij uiteindelijk gelukkig met hem kunt zijn.
Mijn ervaring is dat ik me te veel op hem en te weinig om mezelf heb gericht. Achteraf gezien heb ik me vaak alleen gevoeld tijdens onze relatie en leidde ik een groot deel van mijn leven alleen (in praktische, sociale en emotionele zin). Hoewel ik me nu soms ook alleen voel en het liefdesverdriet nog lang niet voorbij is, weet ik dat er nu weer ruimte is voor mezelf en dat ik voldoende in me heb om een gelukkig mens te kunnen zijn. Mijn ex zal altijd een plekje in mijn hart hebben en dat voelt stukken beter dan een moeizame relatie.
Sterkte!
Aïsha