Hallo Nancy,
Ik heb een vriend die volgens mij Asperger heeft. We hebben enkele jaren geleden even verkering gehad, maar hij heeft deze verbroken doordat hij mij te lastig in de omgang vond… ;-). Hij is een relatie begonnen met een andere vrouw, maar die is geëindigd en nu is hij als vriend weer terug in mijn leven. Hij moet er zelf nog achter komen dat hij Asperger heeft en ik ben benieuwd wat dat voor verschil voor hem zal maken.
Ik vind hem interessant. Hij leert me dingen over mezelf. In de afgelopen jaren heb ik geleerd mijn zelfvertrouwen niet te laten verminderen door kritische opmerkingen over mijn karakter en gedrag en dat was wel nodig om stand te houden tegenover mijn Aspergervriend. Ik voel me volledig zelfstandig, baas over mijn leven, gedachten en gevoelens. Ik denk dat ik daardoor nu pas iets voor hem kan betekenen. Ik vind het wel belangrijk om in het oog te houden dat ik mijn eigen persoonlijkheidsstoornis heb gehad (naast inderdaad ook hooggevoeligheid), een stoornis die ik nog voortdurend in het oog moet houden: codependency. Misschien passen deze types partners wel perfect bij elkaar, maar is zelfkennis de sleutel tot een harmonieuze wisselwerking.
Ik zie het contact met mijn Aspergervriend als een oefening in assertiviteit, voor ons allebei. Ik zal wel zien of er alsnog een relatie uit voortvloeit, maar ik wil niet vooruitdenken. Stapje voor stapje, en steeds moet het goed voelen…
Het is trouwens de eerste keer dat ik het internet doorsurf over dit onderwerp, de eerste brief die ik erover schrijf, de eerste site waarvan ik de structuur wil proberen te begrijpen… ik ben niet zo internetterig en ben hier ook een beetje lui in. Dus misschien kom ik er wel niet uit en zul je nooit meer iets van me horen.
Sterkte ermee, groetjes,
Elisabeth