Een Asperger en zijn lieve vrouw

• tassie

Wat omschrijf je mooi en helder!!!!

Ik heb even dit stukje tekst eruit gehaald….om extra aandacht te geven. Zo mooi en zo waar!!

Ja, over autisme bestonden en bestaan er heel wat misverstanden; men haalt zich bij het woord autisme meestal ernstige vormen van klassiek autisme voor de geest, maar men is zich er niet van bewust dat autisten ook goed functionerende mensen kunnen zijn aan wie je niets opmerkelijks ziet, behalve dan dat ze excentriekelingen zijn of ietwat verloederde of juist perfectionistische types met rare belangstellingen

• Conservateur

Dank je, tassie!

Ik denk dat de meeste mensen verbaasd zullen zijn erachter te komen hoe diep iets als autisme ingrijpt in het denken en handelen van het ogenschijnlijk goed functionerende volwassen individu in kwestie. Het volwassen individu met het Aspergersyndroom denkt dat hij alles wel zo'n beetje gecamoufleerd heeft en gedrag van anderen tot in de puntjes heeft weten te kopiëren, maar er blijven interessante, onontkenbare eigenschappen merkbaar. Zelfs op het eerste gezicht onopmerkelijke eigenschappen als - ik noem maar iets - de eigen politieke of ethische zienswijzen, of zelfs een vorm van misanthropie of een rijkelijk aanwezige naïviteit kunnen in hoge mate veroorzaakt zijn door autisme als die eigenschappen in een individu zijn verenigd. Politieke of ethische zienswijzen van mensen met Asperger kenmerken zich vaak namelijk door een zekere radicaliteit of strengheid: een rechtheid in de leer en afkeer van creatief omgaan met morele regels zijn kenmerkend bij individuen met autisme.

Of de manier waarop een heel artistieke persoon met autisme zijn of haar schilderijen of tekeningen maakt, verraadt zijn persoonlijkheid: de tekenwijze is dan zelden expressief of zelden in lijn met wat anderen al maken (hij heeft niet de neiging anderen te volgen of na te doen; kiest zijn eigen koers), maar de schilderijen en tekeningen blinken juist wel uit in originaliteit en nauwkeurigheid en zijn vaak levensecht. Aan levensechtheid of perfectie en aan details en originaliteit hechten autistische mensen immers grote waarde.

Hoe dan ook: iemand met autisme heeft sociale beperkingen en hij probeert de wereld meer dan anderen te systematiseren. De strategie die hem daarbij het beste heeft geholpen is een cognitieve en rationele manier van het verklaren en voorspellen van menselijk gedeag. Dat heeft een heel andere denkmanier tot gevolg, die wel afgezwakt kan worden naar gelang de sociale conventies dat van het individu vergen (iemand die alles filosofisch benadert verveeld gauw), maar de persoon blijft geneigd zich eerder op een beschouwende levensvisie te richten dan dat hij gebruikmaakt van zijn speciale (want anders ontwikkelde en dus minder) bruikbare emotionele of intuïtieve gaven. Heel veel vanzelfsprekende gedragingen zoals sociaal gedrag of het volgen van een gesprek gaat met een omweg. Het kan dus naar buiten toe dus allemaal heel subtiel lijken, terwijl er bij de persoon met autisme andere processen in de hersenen plaatsvinden dan bij de meeste mensen.

De Engelse term voor ‘ontwikkelingsstoornis’ is dan ook ‘pervasive disorder’ waarbij ‘pervasive’ “doordrongen” betekent. Het is er altijd, het maakt dat iets fundamenteel neurologisch als prikkelverwerking *anders* geschiedt, wat gevolgen heeft voor hoe iemand in het leven staat, de wereld ziet en wat dies meer zij. Dat het individu met het Aspergersyndroom daarnaast geen geestelijke handicap heeft, maakt zijn autisme zo interessant en laat het vaak onopgemerkt.

Anders wordt het, als iemand op het eerste gezicht goed uit zijn woorden lijkt te komen terwijl hij over een goed analytisch vermogen blijkt te beschikken, waarna hij compleet door de mand lijkt te vallen als hij op een werkplek terechtkomt waar er drukte heerst en waar er een beroep wordt gedaan op zijn eigen initiatief en creatief vermogen. Dan zal de persoon met asperger afhaken, terwijl hij de indruk wekte toch zo begaafd te zijn.

• tassie

Wat een welkome aanvulling op een prikbord zoals deze om ook jouw zienswijze te lezen!

Je verwoord het erg helder en begrijpend!!

Blijf schrijven, want ik lees alles en vind dit erg prettig.

• Conservateur

Hihi, nou, je moedigt mij wel aan! Maar ik zal proberen me in te houden. ;)

Iets wat je al vroeg leert, is om gebruikersvriendelijk hardop te denken, in woord en/of geschrift. Dus niet om mensen te overvoeren met je eigen, reeds vergevorderde gedachten en maar monologen over je favoriete onderwerpen af te steken. Het is niet moeilijk een breedsprakige theoretische verhandeling op te schrijven waarin je je eigen gedachten de vrije loop laat. Nee, moeilijker is het, je eerst in je lezer(s) te verdiepen teneinde iets verhelderend te maken. Dan kun je maar beter minder schrijven, een soort inleidinkje geven, de logica begrijpelijk maken, maar wel terzake blijven en niet af te dwalen.

Dit hoort bij het ontwikkelen van een Theory of Mind (ToM), die bij autistische mensen meestal gebrekkig is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind

Maar ja, nu weet ik even niet meer wat ik moet schrijven :)

Ik ben nog steeds benieuwd of elvaago vordering heeft geboekt, of hoe de voortgang is…

• elvaago

Hallo allemaal,

Het gaat een stukje beter tussen ons. Ik denk dat dat komt omdat we echt heel veel moeite in elkaar steken nu en veel met elkaar praten. De vakantie is ook voorbij, wat voor mij betekent dat de vertrouwde routine van werken weer terug is. En hoe vreemd dat ook klinkt, ik hou daar van. Vakantie is aan de ene kant leuk, maar aan de andere kant ook verschrikkelijk, omdat dan ineens alles anders is en alles zo willekeurig is.

Stichting MEE heeft cursussen voor partners van iemand met autisme, maar helaas zijn al die cursussen in de avond en dan werkt mijn vrouw altijd. Ik heb vrijdag 10 september mijn adviesgesprek met de psycholoog, dus ik hoop dat daar iets uitkomt.

Groeten,

• tassie

Wat fijn te lezen dat het een stukje beter gaat!

Vakantie geeft ook zoveel loze ruimte en stukken minder structuur…..hopelijk geeft dit ritme jullie/jou weer meer houvast. EN misschien ook meer inzicht in hoe volgende vakanties verbeterd of anders kunnen.

Zou MEE niets kunnen bieden op andere tijden? Of vraag hun eens advies in wat wel zou kunnen….

Sterkte en veel wijsheid!!

• tassie

Hoi hoi,

Hoe was vrijdag het gesprek gegaan?

K heb aan je gedacht.

Groetjes tassie

• elvaago

Het was een vrij simpel gesprek. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad ontzettend Asperger ben en ze hebben me doorverwezen naar een club die daar goed in is. Dat duurt weer 6 weken. Wel een grote opluchting dat het nu inderdaad allemaal ‘officieel’ is en ik niet meer op welke manier dan ook hoef te twijfelen.

Groeten,

• tassie

Fijn wat van je te lezen!!

Ik kan me helemaal voorstellen dat het een opluchting is, je vermoeden is bevestigd en die kloptte!!

Toen ons kind zijn eerste diagnose kreeg, was het enerzijds verdrietig, maar anderzijds ook fijn!! Het opende wegen, het gaf ons inzicht en houvast en we kregen eindelijk handvaten in….

Ik hoop dat dit voor jou ook zo zal zijn straks, dat die ‘club’ jou ook handvaten kan geven, maar je ook doet inzien dat je nog steeds dezelfde persoon bent; net zo uniek als voorheen!!