Hallo allemaal,
Mijn naam is Isa. Ik heb een dochter van 11 en een zoontje van 2,5.
Ik heb een vraagje over mijn zoontje.
Geen idee of hij een bepaalde stoornis heeft, maar ik heb een gevoel….
Herkent iemand misschien onderstaande kenmerken?
-Driftig, soms zelfs agressief. Dit kan om het kleinste dingetje gebeuren. Hij wil bijvoorbeeld melk. Als wij het dan inschenken dan gaat hij helemaal door het lint omdat het de verkeerde kleur beker is.
-Hij wil graag slaan (“moet slaan” zegt hij dan), ook om niets;
-heel erg intensief met zijn auto;s spelen. Is echt een obsessie. Hij zet ze altijd in een lange rij op de vensterbank. Tijdens het eten aan tafel moet hij ook auto;s hebben die hij in een lange rij zet. Ze moeten allemaal de zelfde kant op staan. Op eentje na. Die moet omgedraaid. Draaien wij er een om, dan wordt hij boos.
-Hij eet alleen maar brood. als ontbijt, middageten en avondeten. Hij eet nooit warm eten, heel soms wat fruit.
-Hij heeft periodes dat hij alleen maar hetzelfde wil zien op tv. Dan is het bijvoorbeeld weken achterelkaar: plop kijken. Of weken achter elkaar: Teletubbies kijken.
-Hij is gek op tandpasta, zeep, shampoo, creme etc. Dit eet hij op!!!!
-Hij reageert soms niet op pijn. Vorige week stootte hij zijn hoofd tegen een harde punt. Er zat direct een bult op en het was zelfs kapot. Hij huilde niet.
-Hij kan soms heftig reageren op geluid. Als hij een autootje met sirene hoort, dan moet die auto weg. Hij vindt dat eng. Niet alle sirenes trouwens, maar sommige geluiden vindt hij echt niet leuk.
-Hij is pas ziek geweest en heeft antibiotia gehad. Daar reageerde hij heel heftig op. Hij kreeg “pijnaanvallen” en werd nog driftiger dan hij al was.
-Hij is heel wispelturig: hij wil plop kijken! als wij hem opzetten wil hij geen plop kijken, hij gaat dan gillen dat hij uit moet. Als hij dan uit is, dan wil hij weer wel plop kijken en dit gaat zo door in heel kort tijdsbestek….
-Hij is gek op lampjes en treinen. Hij moet altijd lampjes aan en uit doen, overal en altijd. En treinen kijken.
Hij maakt volgens mij wel heel goed contact met andere mensen. Hij vindt iedereen lief en zegt altijd gedag tegen iedereen. Hij is vrolijk, lief, als iemand huilt gaat hij een kusje geven. Hij speelt graag met zijn nichtje. Hij lacht naar mensen. Hij kroelt graag. Kijkt je goed in de ogen aan. Speelt ook wel met andere kinderen. Speelt naast zijn auto's ook met andere dingen, blokken, boekje lezen, kleuren, puzzels. Hij is gek op zijn knuffels en onze poezen.
Hij is gek op muziek en zingen. Gaat ook dansen op muziek.
Hij luistert over het algemeen goed. Hij praat redelijk, alleen wel heel hard. Zegt korte zinnetjes. Hij is echt heel lief en sociaal. Hij speelt ook graag met zijn keukentje. Gaat hij kippen of koeken bakken en appelmoes maken. Ik moet dan komen proeven en dan krijg ik zogenaamd een kopje thee. Maar moet dan wel eerst betalen..haha. Hij helpt graag met bijvoorbeeld poetsen, vegen, aardappels in de pan gooien, opruimen.
Geen idee of er iets is, of dat het gewoon normaal is voor zijn leeftijd. Hij is 2,5 jaar.
We zijn aan het twijfelen om dit met de huisarts te gaan bespreken.
Hij heeft als baby kiss-syndroom gehad en is daar voor behandeld. Vorige week is hij weer behandeld en de klachten/buien nemen weer af. Hij is nu weer veel rustiger en de auto;s laat hij iets meer links liggen.
Misschien heeft het daar iets mee te maken? of toch een stoornis? of gewoon een normale, iets uitbundigere peuter dan "normaal'?
Misschien dat iemand iets herkent.
Bedankt alvast voor reacties.
gr.
Isa