ik kon niet rustig blijven....

  • Nicole_1

    Hallo….net weer een heftige aanvaring met zoonlief gehad: hij mag tot 21.30 uur op de pc/playstation (eigenlijk tot 21.00 uur, maar hij eigent zich het laatste half uur meestal ook nog wel toe…). Ik waarschuwde hem, dat hij nog een paar minuten mocht, maar volgens hem mocht hij nog véél langer: hij lette op de tijd van zijn telefoon, en die liep 6 minuten achter op de tijd van teletekst/computer. Ik heb gezegd, dat die tijd niet goed was, maar hij bleef volharden: mijn klok liep verkeerd, de zijne was goed! Ik ergerde mij sowieso al, omdat hij niet deed wat ik van hem vroeg en dit maakte het er niet beter op. Ik heb op internet de goede tijd opgezocht, maar dat pikte hij niet: zijn tijd was de enige die telde! Op een gegeven moment stopte hij wel met spelen, maar hij had nog een vriendje aan de foon. Ik zei, dat hij ook moest stoppen met bellen, het was immers bedtijd: hij kwam met het argument, dat het zijn telefoon was, en dat hij daarmee kon bellen zolang hij wilde. En ja, hij bleef heel rustig, leek me uit te lachen en voor de gek te houden. Ik werd kwaad, laaiend, had hem het liefst door elkaar gerammeld, wil dat hij doet wat ik van hem vraag, maar hij vertikt het. Is verbaal ontzettend sterk, met goede argumenten, en ik ging bijna door het lint! Waarop hij aangaf, dat moeders niet deugen, bij vader is het beter….

    Ik weet echt niet hoe ik het zover krijg dat hij wél naar me luistert en doet wat ik zeg, maar dit is zó ontzettend frustrerend: hij walst gewoon over me heen, doet waar hij zin in heeft, en tegen zijn argumenten is bijna niets in te brengen…

    wie heeft raad?

    Groetjes,

    Nicole

  • Kay

    Ik kan je helaas geen advies geven. Alleen heel veel sterkte wensen. Ik vind dat je er tot nu toe heel goed mee omgaat. Soms zijn mensen niet op andere gedachten te brengen….

    Groetjes Kay

  • Gerda_H

    Hoi Nicole,

    Ik leef helemaal met je mee. Mijn dochter kreeg laatst om 2 uur 'snachts nog een telefoontje van een vriendje van haar. Ik zei er wat van,maar kreeg te horen:“ja mam,maar ik kan het niet helpen dat hij belt.”waarop ik zei dat ze hem ook niet had hoeven op te nemen,of had kunnen zeggen dat het te laat was,waarop zij weer zei: ja,maar hij heeft me nu nodig,en ik ben nu toch al wakker". In eerste instantie zou ik zeggen,neem zijn telefoon af,maar dan heb je helemaal de poppen aan het dansen denk ik. Dat werkt hier ook niet. Ach,en dat hij zegt dat moeders niet deugen,dat zeggen toch alle kinderen,totdat zij je nodig hebben.

    Ik wens je heel veel sterkte. Groetjes Gerda

  • pantomine

    - Ik herken je frustratie. In slechte dagen verzeilen wij ook zo van het ene conflict in het andere. Sanne trekt dat ook altijd in het relationele : andere hebben een lievere mama, ik doe dat om haar te pesten, ik hou niet van haar, ik vind Koen veel liever enz. Allemaal om tegen de muren op te lopen. Kalm blijven is het enige dat hier dan helpt, want ga ik mee flippen, dan loopt het echt uit de hand. Ik heb ook geen raad of oplossing. Meestal proberen voet bij stuk te houden en daarna ergens stieken uithuilen of wandelen om zelf weer kalm te worden. Meestal ben ik dan ook echt uitgeput.

  • Nicole_1

    Bedankt. Vandaag weer een vervolg gehad op gisteravond. Zoonlief komt regelmatig terug op iets wat gebeurd is, en gaat hierover doordrammen: hij vindt het muggenziften, dat ik op een paar minuten extra tijd let, en dáárom is er altijd ruzie… heb ik uitgelegd, dat ik er minder moeite mee zou hebben, als hij af en toe ook eens eerder zou stoppen, echter, als het altijd een paar minuten extra is, dat kan niet: de grens ligt bij 21.30 uur, klaar; en niet dagelijks dan bij 3-4 minuten extra….

    En dan kwam hij weer terug op de brommer: hij is 14 jaar, en wil graag een brommer o.i.d. (volgens mij een idee van zijn vader, weet ik niet zeker). Van mij mag dat niet. Commentaar: hij mag ook helemaal niets van mij, daarom zit hij maar hele dagen aan de pc/playstation; bij papa mag hij tenminste wel ook andere dingen….. (kromme redenatie; hij mag van mij ook andere dingen, maar niet een brommer o.i.d.; is mij te riskant….). Maar in dit soort dingen kan hij dus regelmatig doordrammen. Ik kan het wel afkappen, maar het kost me zóveel extra energie, omdat hij er steeds weer op terug blijft komen….pffffffffffff.

    Groetjes,

    Nicole

  • Mieke

    Ik gebruik een kookwekker, dat scheelt discussies. De kookwekker heeft gewoon gelijk.

  • Paula.

    Het is vervelend zo aanvaarding, maar toch ligt het vaak aan de houding van ouders.

    Het is een kwestie van je zoon of dochter goed benaderen en vooral niet in zijn/haar vrijheden beperken, maar laten doen wat zo kind leuk vind , dan ontstaan er minder gauw gedragsproblemen. Andere dingen eisen van een autistiche kind ontaard in gedragproblemen.

    groetjes paula

  • judith

    Nou ben het hier niet helemaal mee eens hoor, als de afspraak er is dat hij tot zo en zo laat mag computeren gaat hier idd de kookwekker af en dan is de tijd om….bij de oudste is het wat anders maar die zit al in de 2de van het mbo, die doet nou meer wat hij wil maar die is wat ouder dan de zoon van Nicole…juist met asperger/autisme hebben ze juist die duidelijke regels nodig en de extra structuur….en het gaat ook niet om eisen het gaat ( hier dan) om regels en afspraken….bij de jongste werkt de kookwekker idd perfect .

    gr Judith

  • judith

    Hoi Nicole, heel lastig hoor weet er alles van want de oudste hier heeft ook van die fratsen gehad, geef hem een vinger en hij pakt de hele hand en je moet nooit in discussie gaan want dit soort meneertjes wil altijd het laatste woord hebben……kortom blijf concequent (hoe verrekte moeilijk dat ook is) en stel regels op waar hij zich aan moet houden. en draai de boel om niet “straffen” maar belonen iedereen groot of klein vind een beloning / complimentje fijn (en dan geen geldprijzen of zo maar gewoon veren in je r….)…

    en troost je dat kwaad worden heb ik ook gehad hoor laatst nog een keer en dan wil je het goed doen en dan nog halen ze het bloed onder je nagels vandaan……heb aan de oudste ook wel eens gezegd lieve schat ik ben niet perfect doe dingen soms fout en ben soms ook nog eens ongesteld en dan ben je helemaal de pineut…….

    goed heel veel sterkte en probeer een lijn te houden

    groetjes Judith

  • Nicole_1

    Bedankt weer. Helaas: de kookwekker heeft hier ook altijd goed geholpen maar nu (zoonlief is 14 jaar, bijna 15) wil hij de kookwekker zetten; hij stelt zich boven mij (als baas, hij wil bepalen) en zijn ook daar problemen over: hij wil dan bepalen hoelang die wekker staat….

    Ik heb nu gezegd: tot 21.30 uur op tijd van mijn pc, en daar dient hij zich aan te houden, maar hij baalt gewoon ervan dat er regeltjes in huis zijn; wil kunnen doen en laten wat hij wil, en juist dat kan niet!

    groetjes,

    Nicole