leven als autist met een niet autist is moeilijk. ja je leest het goed. ik ben zelf gediagnosticeerd pdd nos met add. ik heb een relatie achter de rug van 9 jaar waar 2 kinderen uit geboren zijn. mijn ex heeft hsp (hoog sensitief) en is werkzaam in de zorg.
ik ben een autist met een relatief hoog iq. dit is voor mij een voordeel want wat ik niet aan kan voelen kan ik wel met inteligentie beredeneren. ik ben inmiddels 36 en heb mijn diagnose nu een jaar of 5. de relatie was erg moeizaam en we hebben heel veel ruzies gehad. inmiddels ben ik er weg en heb een nieuwe relatie. maar wat een verschil.
ik heb in de laatse relatie mijzelf erg leren kennen en heb dan ook de volgende tips voor stellen waarvan 1 een vorm van ass heeft.
als autist heb je ruimte nodig, ruimte letterlijk maar ook in tijd en gedachten. zolang ik maar weet dat ik op kan staan en ergens heen kan gaan zonder dat ik meteen gevolgt wordt of de vraag krijg wat ga je doen. dan voel ik me al een stuk beter. geef de ruitmte aan een ass'er als hij die wil nemen. hij/zij komt wel terug.
Eerlijkheid en openheid. in ijn vorige relatie zei ik nooit wat ik werkelijk gedaan of niet gedaan had omdat de reaktie die ik kreeg altijd negatief was. deze negatieve reaktie trek ik mij persoonlijk aan en leid uiteindelijk tot een zeer laag zelfbeeld. zorg dus als een ass'er iets verteld waar je het niet mee eens bent dat je er toch positief of reageerd. je mag wel laten weten dat je het niet leuk vind. je kunt zeggen, “moest dat nou , nou zitten we in de problemen” maar een reaktie kan ook zijn.“mm das jammer dat het niet gelukt is. we moeten maar even kijken hoe we het kunnen oplossen” de eerste reaktie is een aanval, de tweede reaktie is meelevend en oplosings gericht. in beide gevallen is er een probleem maar in het tweede geval heeft de ass'er er een minder negatief gevoe over en za samen met je gaan kijken voor een oplossing.
overlaad de ass'er niet. als ik 1 ding moet doen zal ik gaan denken hoe ik dat moet doen. zodra ik er uit ben ga ik het doen et plezier. als ik 10 dingen moet doen, kan ik het overzicht niet bewaren en doe ik niets meer.
laat een ass'er iets doen als hij het wil. als ik de tuin wil aanpassen denk ik daar een lange tijd over. op een bepaald moment ben ik er uit en dan moet het ook gebeuren. als ik dan weken wacht ben ik het kwijt en gebeurt er niets. terwijl als ik het direct doe komt het goed. ook als er andere actviteiten op de planning staan is het moeilijk die eerst uit te voeren voordat datgene wat ik eigenlijk graag wil doen gebeurt. dit kan ook ik kleine dingen zoals ik wil eigenlijk even een mailtje sturen maar de afwas staat er nog als partner wil je eerst de afwas gedaan hebben, as hij eerst het mailtje mag versturen kot hij met plezier de afwas doen.
een gesprek afdwingen werkt meestal niet. maak kenbaar dat je ergens over wilt praten en wat daarin je mening is bv door het op een papiertje te schrijven. maar laat hem zelf komen als hij er aan toe is. dwing ook bv niet dat hij nu gaat bellen. een telefoongesprek zeker met instanties oid. moet in het hooft eers voorbereid worden dus een telefoon in de hand duwen van hij belt al helpt niet.
als partner wees begripvol dat hij of zij anders is. probeer je in te leven.